S
Självdrängen: [citat] Precis vad jag sökte.
12 svar · 2,1k läst
K
kwasibengt: [citat] helt otroligt vad sneslipat det är. skulle kunna och har gjort bättre på frihand med vinkelslip :-)
27 svar · 6,2k läst
·
Alltgår
Alltgår: [citat] Å gode gud det var inte illa!
17 svar · 14,0k läst
nanowire
nanowire: [citat] Du får prova dig fram. Och tänk på att cyklonen också ger tryckförluster.
3 svar · 3,0k läst
Hep
Hep: Ifall någon hittar tråden och funderar på Isotunes Free: https://www.byggahus.se/forum/threads/dagens-verktygsinkoep.272214/page-801#post-4471403
11 svar · 2,1k läst
·
Marike
Marike: Så här blev sågningen av förstenat päronträ. [bild]
16 svar · 2,2k läst
·
imported_Benno
imported_Benno: Jag gjorde så här. Visserligen renoveringsgips men 2,70 långa och 2,60 i takhöjd. Bängligt att jobba ensam med.
10 svar · 3,1k läst
·
P
Processengine: Vill minnas att ligisterna lyser busschaffisar i ögonen, eller att fotbollshuliganerna lyser på motståndarnas målvakt med grön laser. Jag har bara fått för mig att det är farligare för ögonen än den röda, men så kanske det inte är? Edit: en googling ger svaret att det är styrkan som är problemet, inte färgen i sig. Ändå verkar grönt vara sämre:
2 svar · 1,5k läst
nanowire
nanowire: [citat] På skena har den 23 mm sågdjup. Om det är mer än tjockleken på din stenskiva ska det ju fungera.
13 svar · 5,7k läst
C
ChristopherB: [citat] Tyvärr har jag sålt min maskin och har inte manualen kvar...
15 svar · 13,0k läst
H
hyggabus: Remmar hittade jag en länk här på forumet. ( https://www.bricosergio.it/ricambi/263-kit-cinghie-zinken-compact-21.html) Även jag har en Lunz Z50 utan fräsar. Z50 kan ju antingen använda skaftfräsar eller den "större typen" av fräsar med nav utan skaft, frågan är var man kan hitta dylika. Vad som passar. Chucken ( Typ Spännhylsa) jag har för skaftfräsar är gjord för fräsar med
1 svar · 1,2k läst
Herrn87
Herrn87: Tjena! Jag har idag en klyvsåg utan rännor för jiggar och liknande. Den är dessutom för smal. Mitt behov är att hyfsat lätt kunna skära ner plyfa i rätt dimensioner samtidigt som jag har möjligheten att enkelt bygga jiggar till den. Min fråga är om någon har erfarenhet av borden som ligger på typ 10-15 000 på duab eller liknande företag. Är de något att ha eller är det som att
0 svar · 1,2k läst
H
heimlaga: Tillö det där skulle jag föreslå en skrapa eller en skrubbhyvel. Det är nästan omöjligt att arbeta på en flatsida med bandkniv. I synnerhet uppåt.
14 svar · 4,5k läst
·
J
JFrisk: Börjar ta sig. Testade lite pol i vänster nedre hörn, ser ok ut men ska nog testa lite olja med scotchbrite också som jämförelse. [bild]
39 svar · 4,6k läst
·
nanowire
nanowire: Det är ett bra val. Några maskiner är betydligt bättre som 36 V, tex tigersågen och sds-max. Annat som inte är lika effektkrävande märker jag inte mycket skillnad på, tex skruvdragare. Batterierna är bra, inget att anmärka på. Stryktåliga maskiner, vissa som tål vatten till och med. Jag gillar ergonomin. Största svagheten är nog bristen på ett bra skensystem och maskiner till det.
1 svar · 1,5k läst
O
Octavianus: Ja planslip är ju också en idé såklart. Frågan vad som e snabbast men ändå "säkert"
2 svar · 1,8k läst
F
fribygg: [citat] Min får nya batterier med jämna mellanrum sedan kanske 25 år utifall att, till vardags är lampan allt för tung och klumpig för mig.
5 svar · 1,2k läst
altaxis
altaxis: Då var elverkets tid hos mig över. I mitten av oktober blev Eon och elektrikern färdiga med installationen av en ny ledning till verksamheten. 100A huvudsäkring ”fick” jag och eftersom kabeln de la ner är på hela 250mm3 finns det utbyggnadsmöjligheter… I och med detta lät jag Klaravik sälja elverket och i torsdags lastades det på en lastbil mot Småland. [bild] Vad jag vet så ska
19 svar · 6,3k läst
·
T
Taxture: https://www.amazon.se/OBA-Vinkelslip-grovrengöringsskiva-slipskivform-slipskiva/dp/B08KR7KV8Z/ref=asc_df_B08KR7KV8Z/?tag=shpngadsglesm-21&linkCode=df0&hvadid=476563051419&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=5473503521830177194&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=m&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1012228&hvtargid=pla-1188247242898&psc=1 Troligen lite mindre farlig men inget jag skulle våga använda……
10 svar · 9,6k läst
·
M
mickef: Du måste ventilera om du riskerar fukt inifrån. Om fukten kommer utifrån är skalskyddet otillräckligt.
7 svar · 1,5k läst
H
heimlaga: Låter som en rimlig förklaring.
3 svar · 1,3k läst
·
nikasp
nikasp: [citat] Ska man ha bort allt så är det bara att kavla upp ärmarna och skrapa med kniv men jag tänker inte göra om det. Bensaltensid och tid + regn gör jobbet.
6 svar · 5,9k läst
·
P
PGT: https://www.swedol.se/produktsortiment/verktyg-och-maskiner/verktygstillbehor/borr-och-borrtillbehor/halsag-och-karnborr.html
7 svar · 2,4k läst
D
daniel enberget: [citat] Ja, det kanske är en riktig fräs jag ska satsa på istället.
6 svar · 1,5k läst
P
Per Ingemansson: [citat] Vet inte hur det brukar vara, men i vår ford galaxy från 2016 finns det uppfällbara lastöglor. Om vi fäller alla 5 säten där bak (är 7 totalt) så får vi enkelt in en stor kyl/frys liggande. Sedan kan vi spänna ett kryss med spännband genom att fästa dem i öglorna diagonalt. Edit: om det finns handtag på lådorna/väskorna kan du ju dra banden genom dem. Kanske kan du även
4 svar · 1,3k läst
H
heimlaga: [citat] Jag har aldrig sett någonting liknande förutom uppenbara fabriksvargar.
7 svar · 1,7k läst
·
snuttjulle
snuttjulle: [citat] Införskaffas behövs det troligen göras med reglar oxå och spännband och sedan även förvara dessa så man slipper handla nytt nästa gång. Men är det panik och man har en regel och spännband funkar det utmärkt.
5 svar · 2,5k läst
Henningelvis
Henningelvis: [citat] Det är nog den bästa ledtråden hittills. Enligt hemsidan som länkades ovan blev Solberga aktiebolag 1915. Under kriget och depressionen var det materialbrist, så jag ser det som osannolikt att borren är äldre än 1921. Då är vi nere på tioårsperioden 1921-31, d.v.s. mellan depressionen och det att Vacuum Oil Company byter namn.
9 svar · 3,6k läst
·
M
munspelarn: toppen, jag skall svänga förbi ahlsell idag och se vad dom har, tack för alla bra ideer...:)
18 svar · 2,5k läst
·
Frustrator
Frustrator: Jag byggde en egen enkel variant av sågjigg, gängstång och träbitar. Den funkade. Lånade kompisens logosol timmerjigg sen. Den funkade mycket bättre. Jag körde med morfars gamla motorsåg. Det gick utmärkt. Men just som någon skrev blev den rätt varm. Såga ett snitt, låt svalna, såga nästa snitt.. tog sin tid men kunde inte motivera en bättre motorsåg. Har en eldriven motorsåg
15 svar · 6,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.