45 222 läst ·
22 svar
45k läst
22 svar
Styrskena till cirkelsåg - som passar alla - finns det?
Tack för alla åsikter och information!
Har en grovdamsugare från Biltema.
Fungerar hyfsat men det tar inte lång stund innan filtret ar tätt (av trädamm)..
Varför? / Vilken dammsugare klarar detta?
Har hört att "tandvinkeln" kan skilja mellan sågklingor (men den informationen finns normalt inte.) men påverkar sågförmågan.
En nämnde att det ska vara en annan sågvinkel, ifall man vill klyva (men visste inget mer)
Även detta lite "off topic" - Men ändå inte..FredrikR skrev:
Har en grovdamsugare från Biltema.
Fungerar hyfsat men det tar inte lång stund innan filtret ar tätt (av trädamm)..
Varför? / Vilken dammsugare klarar detta?
Har hört att "tandvinkeln" kan skilja mellan sågklingor (men den informationen finns normalt inte.) men påverkar sågförmågan.
En nämnde att det ska vara en annan sågvinkel, ifall man vill klyva (men visste inget mer)
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Googla och läs på om cyklon så ser du lösningen på den biten.A Albireo skrev:
Tandvinkel finns om varje klinga, bara söka på tillverkarens hemsida i princip. Ja den skiljer och olika vinklar ger olika egenskaper.A Albireo skrev:
Förenklat kan man säga att när det gäller massivträ finns det kap- respektive klyvklingor och för kapning (sågning tvärs fibrerna) gäller oftast fyrtio tänder eller mer och för klyvning (sågning längs med fibrerna) sexton till tjugofyra tänder. Tandvinklar med mera i de här sammanhangen är ofta givna om man köper så specifika klingor.
Sedan finns det en uppsjö andra klingor; universalklingor som passar för kap- och klyvsågning (låter halvdant totalt sett), klingor för plywood, mdf, laminerade skivor, plast osv. Där blir det en djungel med tandvinklar, negativ eller positiv slipning osv. Skitjobbigt, helt enkelt.
Min approach har varit att hålla mig med en standardklinga för kapning (48 tänder) som jag även använder till skivmaterial samt en klyvklinga som följde med sågen när jag köpte den begagnad.
De här klingorna ger ett såpass bra snitt att ytorna är klara för limning om det är aktuellt utan mer bearbetning — vilket i mina ögon innebär att de gör ett tillräckligt bra jobb. Och därmed är jag nöjd.
//Ronnie
Sedan finns det en uppsjö andra klingor; universalklingor som passar för kap- och klyvsågning (låter halvdant totalt sett), klingor för plywood, mdf, laminerade skivor, plast osv. Där blir det en djungel med tandvinklar, negativ eller positiv slipning osv. Skitjobbigt, helt enkelt.
Min approach har varit att hålla mig med en standardklinga för kapning (48 tänder) som jag även använder till skivmaterial samt en klyvklinga som följde med sågen när jag köpte den begagnad.
De här klingorna ger ett såpass bra snitt att ytorna är klara för limning om det är aktuellt utan mer bearbetning — vilket i mina ögon innebär att de gör ett tillräckligt bra jobb. Och därmed är jag nöjd.
//Ronnie
Förutom det @Pysslarn skriver här ovan så gäller det oftast positiv tandvinkel för handhållna cirkelsågar och bordssågar, negativ vinkel för kapger.P Pysslarn skrev:Förenklat kan man säga att när det gäller massivträ finns det kap- respektive klyvklingor och för kapning (sågning tvärs fibrerna) gäller oftast fyrtio tänder eller mer och för klyvning (sågning längs med fibrerna) sexton till tjugofyra tänder. Tandvinklar med mera i de här sammanhangen är ofta givna om man köper så specifika klingor.
//Ronnie
Vidare är det värt att notera att det är klingans antal tänder i relation till omkretsen som är det viktiga, en 125 mm klinga med 40 tänder är fintandad medan en 305 mm klinga med samma antal inte är det
Har du påse i dammsugaren? Jag har Biltema-sugare (med påsar) och det funkar.A Albireo skrev:
/Höghus
Vilken modell har du?Höghus skrev:
Sätter aldrig finfiltret igen för dig?
Det är denna modell jag "kämpar" med - Våt- och torrdammsugare WD 1201/30
Alltid kört utan påse... Kanske det som är problemet?
Finfiltret sätter igen "direkt" (och tar lite tid att blåsa upp).
(Även om detta är lite off topic)
Sätter aldrig finfiltret igen för dig?
Det är denna modell jag "kämpar" med - Våt- och torrdammsugare WD 1201/30
Alltid kört utan påse... Kanske det som är problemet?
Finfiltret sätter igen "direkt" (och tar lite tid att blåsa upp).
(Även om detta är lite off topic)
/Höghus
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden