Lilla eller stora?

  • Antal röster
    5
Jag behöver en ny klyvyxa och är inne på gränsfors bruks yxor då jag har hört/läst att de ska vara dom bästa.
Jag står lite i valet och kvalet mellan LILLA eller STORA klyvyxan.

Jag är drygt 185 cm & 90 kg så jag tror att stora yxan är den jag ska ha men har möjlighet att få den lilla för 800 kr.

Någon som har erfarenhet och tror jag kommer klara med med den lilla eller blir jag tvungen att köpa en större senare ändå?
 
L LemonWatah skrev:
Jag behöver en ny klyvyxa och är inne på gränsfors bruks yxor då jag har hört/läst att de ska vara dom bästa.
Jag står lite i valet och kvalet mellan LILLA eller STORA klyvyxan.

Jag är drygt 185 cm & 90 kg så jag tror att stora yxan är den jag ska ha men har möjlighet att få den lilla för 800 kr.

Någon som har erfarenhet och tror jag kommer klara med med den lilla eller blir jag tvungen att köpa en större senare ändå?
Hur mycket ska du klyva?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Hur mycket ska du klyva?
3-4 kubik
 
Jag är 180cm och väger i paritet med dig, föredrar den lilla yvan (inte den minsta). Blir mindre trött av den.
 
Den stora finns ingen anledning att ha en för lätt yxa när man skall klyva stora mängder med ved. 1600 är småpengar och du kommer aldrig att behöva ”uppdatera” den. Kostnaden är väl en bråkdel av vad somliga betalar för att gå på träningsstudio.?
 
Jag köpte nyligen den lilla. Tycker den är på gränsen till för liten, men bortsett för det är den helt underbar. Märket är verkligen värt pengarna, fantastisk kvalitet.
 
Stiftet Stiftet skrev:
Den stora finns ingen anledning att ha en för lätt yxa när man skall klyva stora mängder med ved.
Jo det finns en god anledning att ha en lätt yxa, det är hastigheten när yxan träffar veden som är avgörande, jag föredrar en inte för tung yxa med långt skaft om jag ska orka hålla på länge.
Till grovt och svårkluvet har jag sedan kanske 10 år en Fiskars klyvyxa som jag anser har en lämplig form och hållbarhet.
TS ska ju bara klyva små mängder ved så det kanske räcker med vad yxa han eventuellt redan har eller en enkel kopia på Fiskars yxan om den önskade Gränsforsyxan känns för dyr.
Själv skulle jag vilja prova en Vipukirves jämte en traditionell Gränsfors i TS fall.
 
  • Gilla
JuggeH och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jo det finns en god anledning att ha en lätt yxa, det är hastigheten när yxan träffar veden som är avgörande, jag föredrar en inte för tung yxa med långt skaft om jag ska orka hålla på länge.
Till grovt och svårkluvet har jag sedan kanske 10 år en Fiskars klyvyxa som jag anser har en lämplig form och hållbarhet.
TS ska ju bara klyva små mängder ved så det kanske räcker med vad yxa han eventuellt redan har eller en enkel kopia på Fiskars yxan om den önskade Gränsforsyxan känns för dyr.
Själv skulle jag vilja prova en Vipukirves jämte en traditionell Gränsfors i TS fall.
Det har du säkert rätt i jag använder själv fiskars största släggyxa den funkar fint vresiga klabbar tar jag med kil och slägga. Men jag tycker tyngd går före hastighet. Kanske är det olika teknik? Vad gäller pris så tycker inte jag det finns anledning att spara det är en engångsutgift. Och blir det för illa kan man alltid sälja.
F fribygg skrev:
Jo det finns en god anledning att ha en lätt yxa, det är hastigheten när yxan träffar veden som är avgörande, jag föredrar en inte för tung yxa med långt skaft om jag ska orka hålla på länge.
Till grovt och svårkluvet har jag sedan kanske 10 år en Fiskars klyvyxa som jag anser har en lämplig form och hållbarhet.
TS ska ju bara klyva små mängder ved så det kanske räcker med vad yxa han eventuellt redan har eller en enkel kopia på Fiskars yxan om den önskade Gränsforsyxan känns för dyr.
Själv skulle jag vilja prova en Vipukirves jämte en traditionell Gränsfors i TS fall.
Det har du säkert rätt i, jag kan ju ta fel. Föredrar dock tyngd före hastighet. Jag har fiskars största klyvyxa den funkar fint vresiga kubbar tar jag med slägga och kil. Vad gäller pris så är det ingen stor utgift yxan varar livet ut och går säkert att sälja om man blev less.
 
Stiftet Stiftet skrev:
Det har du säkert rätt i jag använder själv fiskars största släggyxa den funkar fint vresiga klabbar tar jag med kil och slägga. Men jag tycker tyngd går före hastighet. Kanske är det olika teknik? Vad gäller pris så tycker inte jag det finns anledning att spara det är en engångsutgift. Och blir det för illa kan man alltid sälja.

Det har du säkert rätt i, jag kan ju ta fel. Föredrar dock tyngd före hastighet. Jag har fiskars största klyvyxa den funkar fint vresiga kubbar tar jag med slägga och kil. Vad gäller pris så är det ingen stor utgift yxan varar livet ut och går säkert att sälja om man blev less.
Om man klyver små mängder som TS tänker göra och inte har målsättningen att kunna konkurrera med hydraulklyvar tidsmässigt funkar ju Fiskars stora klyvyxa alldeles utmärkt, en yxa till allt, bra, billig och med livstidsgaranti.
 
Jag har både Gränsfors stora och lilla klyvyxa. Ska jag klyva vanlig ved är det den stora som gäller alla gånger, den lilla har för kort längd och är för lätt för att göra ett bra jobb. Den lilla passar dock perfekt när jag klyver enklare ved, som spillbitar av tvåtumsvirke, eller när jag finklyver redan kluvet material till tändved.
 
  • Gilla
LemonWatah och 1 till
  • Laddar…
O OH-FoF skrev:
Jag har både Gränsfors stora och lilla klyvyxa. Ska jag klyva vanlig ved är det den stora som gäller alla gånger, den lilla har för kort längd och är för lätt för att göra ett bra jobb. Den lilla passar dock perfekt när jag klyver enklare ved, som spillbitar av tvåtumsvirke, eller när jag finklyver redan kluvet material till tändved.
Okej, det låter som jag tänkte då.
Som någon skrev tidigare här så är inte 1600 särskilt mycket för ett verktyg som borde hålla en livstid. Det får bli stora yxan (y)
 
  • Gilla
Stiftet
  • Laddar…
Jag har gränsfors släggan själv, fast ofta blir det jag kör med min egenskaftade billnäs, den är sinnessjukt kapabel för att vara en mkt lättare konstruktion.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Jag har gränsfors släggan själv, fast ofta blir det jag kör med min egenskaftade billnäs, den är sinnessjukt kapabel för att vara en mkt lättare konstruktion.
Halva vikten och mycket lättare att orka jobba längre stunder med?
 
Jo, men är det nåt som trilskas är släggan bättre.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.