Rickard.
Lite vad jag förväntade mig egentligen men idén tror jag inte är så dum bara den var lite större. Har inte tid att sätta mig in att bygga en egen just nu men kanske ids nån dag om jag inte listar ut nått bättre sätt att kapa upp mina projektdelar.

Rickard. Rickard.ag skrev:
Lite vad jag förväntade mig egentligen men idén tror jag inte är så dum bara den var lite större. Har inte tid att sätta mig in att bygga en egen just nu men kanske ids nån dag om jag inte listar ut nått bättre sätt att kapa upp mina projektdelar.
Det finns vinkelanslag till både Festool- och Mafell/Bosch-skenor. Har du provat det? Har sina nackdelar men inte värre än den där kapstationen tror jag.

Rickard.
nanowire nanowire skrev:
Det finns vinkelanslag till både Festool- och Mafell/Bosch-skenor. Har du provat det? Har sina nackdelar men inte värre än den där kapstationen tror jag.
Hmm ärligt talat inte men jag har ju testat att kapa med hjälpmedel likt mattiasp:s (men inte lika fin) så jag tror jag vet vad det handlar om och det är inte heller riktigt vad jag är ute efter, inte utan att bygga någon sorts stativ och sånt.

Det jag är ute efter är alltså att relativt snabbt bara kunna kapa 90° men bra precision men främst att kunna sätta ett stopp och kapa ut X antal likadana bitar. Helt enkelt det gersågen gör som allra bäst men förhoppningsvis med sänksågens bättre spånhantering och utan att behöva ställa upp den eller ha den framme jämt.

När jag bygger tar jag gärna sågen till brädan men med mina hobbyprojekt brukar det vara bättre om jag kan göra tvärt om ;)

(jag vet att det är ett ickeproblem egentligen)

Hmm ärligt talat inte men jag har ju testat att kapa med hjälpmedel likt mattiasp:s (men inte lika fin) så jag tror jag vet vad det handlar om och det är inte heller riktigt vad jag är ute efter, inte utan att bygga någon sorts stativ och sånt.

Det jag är ute efter är alltså att relativt snabbt bara kunna kapa 90° men bra precision men främst att kunna sätta ett stopp och kapa ut X antal likadana bitar. Helt enkelt det gersågen gör som allra bäst men förhoppningsvis med sänksågens bättre spånhantering och utan att behöva ställa upp den eller ha den framme jämt.

När jag bygger tar jag gärna sågen till brädan men med mina hobbyprojekt brukar det vara bättre om jag kan göra tvärt om ;)

(jag vet att det är ett ickeproblem egentligen)
Om du kombinerar en skena med vinkelanslag med en egentillverkad ”bricka” bestående av tunn skiva med två parallella sargar typ 55 mm höga, eller vad din såg tar i djup, så har du ju det. Sätt något att registrera skenan emot på närmsta sargen. För repetitiva kap sätter du ett stop.

Rickard.
nanowire nanowire skrev:
Om du kombinerar en skena med vinkelanslag med en egentillverkad ”bricka” bestående av tunn skiva med två parallella sargar typ 55 mm höga, eller vad din såg tar i djup, så har du ju det. Sätt något att registrera skenan emot på närmsta sargen. För repetitiva kap sätter du ett stop.
Jo jag vet men som jag antydde innan hade jag gärna betalat en slant för att slippa bygga en även fast det är ett rätt enkelt projekt, säkert "billigare" att köpa också. Jag tror inte på att ha styrskenan frihängande men två snuttar aluvinkel eller nått sånt med ditt förslag är ju exakt vad jag tror på. På 20 minuter har man väl byggt ihop en prototyp för att testa om det är nått att ha eller om det bara är en gimmick som kreg kommit på så jag kanske får börja där.

Jo jag vet men som jag antydde innan hade jag gärna betalat en slant för att slippa bygga en även fast det är ett rätt enkelt projekt, säkert "billigare" att köpa också. Jag tror inte på att ha styrskenan frihängande men två snuttar aluvinkel eller nått sånt med ditt förslag är ju exakt vad jag tror på. På 20 minuter har man väl byggt ihop en prototyp för att testa om det är nått att ha eller om det bara är en gimmick som kreg kommit på så jag kanske får börja där.
Vore det inte så begränsande och platskrävande hade jag nog också använt ngt liknande. Inomhus kör jag istället typ MFT-ish och utomhus, där en sällan har stor plan arbetsyta, oftast KSS.
Det jag har emot Kreg-jiggen är att den känns som en pryl med begränsat användningsområde. Med en railsquare och träbrickan har du något du kan moda/bygga efter ditt behov samt en railsquare som är sjukt användbar.
Den railsquare jag har, från Benchdogs, kan man fästa en skena med stop på för rep. snitt. Behöver skenan stöd under i bortre änden lägger jag under spillbit men det behövs normalt inte då jag brukar använda en kort skena till kap.

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
nanowire nanowire skrev:
MFT-ish,KSS. railsquare och träbrickan, Benchdogs,
Det är lite för många ord här jag inte vet vad det betyder för att jag ska få ihop allt men jag tror jag typ fattar ;)

Att den är begränsad gör egentligen inte så mycket då den bara behöver lösa kapning av brädor (upp till 50mm tjocklek) och smala skivbitar (30cm brett hade varit bra) på ett vettigt sätt för att jag ska vara nöjd.

Skivor löser jag bara med sänksågen "som det är tänkt" och behöver inget märkvärdigare.

N
Jag har en egenbyggd version. Min är lite lite längre eftersom jag byggde den för att kunna klyva kortare brädbitar när jag inte har en bordssåg. Jag har en handcirkel med sågskena ingen sänksåg. Så jag satt inga vinkeljärn utan bara uttag så skenan ligger stilla. Den fungerar men det är ganska långsamt att jobba med.

Den skulle säkert fungera hyfsat effektivt som kapsåg med en sänksåg som fjädrar tillbaka.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.