Flera rekommenderar bra priser på Amazon.se, och man blir verkligen lockad att handla där.
Amazon.se har samtidigt flera negativa omdömen, som ger ett väldigt lågt snittbetyg och låg trovärdighet.
Jag vill höra er erfarenhet av att handla verktyg och maskiner från kända märken därifrån?

heisiandiishe
V Vagabond78 skrev:
Flera rekommenderar bra priser på Amazon.se, och man blir verkligen lockad att handla där.
Amazon.se har samtidigt flera negativa omdömen, som ger ett väldigt lågt snittbetyg och låg trovärdighet.
Jag vill höra er erfarenhet av att handla verktyg och maskiner från kända märken därifrån?
Har inte handlat verktyg än. Men handlade 2 Electrolux luftrenare som kostar drygt 2000kr/st på Elgiganten och NetonNet. På Amazon var priset drygt 1000kr/st. Tillkom lite frakt. Så i princip halva priset. Första gången jag provade Amazon, glad att jag googlade en extra gång och hittade kanonpriset. Reagerade på att det ju skickas från Tyskland osv, men det är en annan diskussion om framtiden och alla transporter kors och tvärs för att vi ska få våra fynd.. Allt kom till mitt ombud inom ett par dagar i förslutna originalkartonger så inga konstigheter där. Hoppas någon svarar om just verktyg

heisiandiishe heisiandiishe skrev:
Har inte handlat verktyg än. Men handlade 2 Electrolux luftrenare som kostar drygt 2000kr/st på Elgiganten och NetonNet. På Amazon var priset drygt 1000kr/st. Tillkom lite frakt. Så i princip halva priset. Första gången jag provade Amazon, glad att jag googlade en extra gång och hittade kanonpriset. Reagerade på att det ju skickas från Tyskland osv, men det är en annan diskussion om framtiden och alla transporter kors och tvärs för att vi ska få våra fynd.. Allt kom till mitt ombud inom ett par dagar i förslutna originalkartonger så inga konstigheter där. Hoppas någon svarar om just verktyg
Verkar som du säger lite oklart varifrån olika varor skickas, vilket såklart kommer påverka olika köpupplevelser. Jag gissar att försändelser sker inom Sverige om det står "fraktar och säljs av amazon", eftersom att leveransen beräknas ta ett par dagar. Kanske går det lika snabbt inom Europa. Det står fraktfritt på det jag tittar på, så jag hoppas inte att det tillkommer något.
Fick du betala extra för moms eller skatt? Kan inte de nya reglerna för detta, som infördes i sommar.

heisiandiishe
V Vagabond78 skrev:
Verkar som du säger lite oklart varifrån olika varor skickas, vilket såklart kommer påverka olika köpupplevelser. Jag gissar att försändelser sker inom Sverige om det står "fraktar och säljs av amazon", eftersom att leveransen beräknas ta ett par dagar. Kanske går det lika snabbt inom Europa. Det står fraktfritt på det jag tittar på, så jag hoppas inte att det tillkommer något.
Fick du betala extra för moms eller skatt? Kan inte de nya reglerna för detta, som infördes i sommar.
Amazon.se kan jag inte tänka blir annat än priset som står inkluderar allt. Nya regler i somras, tänker du på Brexit? Har dålig koll på vad det skulle vara annars. Finns det bra priser på just verktyg på Amazon.se?

Inga problem att ha ska ifrån amazon.
Men ingen idé att lägga upp sig mot faktura.
Amazon gör kreditkoll på en på var och vartannat köp även små summor. Så bryr man sig om uc Score eller vad det heter betala med kort

• Gilla
heisiandiishe
  • Laddar…
Cheesen
Alltså Amazon glänser när något strular. Har haft en leverans på villovägar och en reklamation och båda gångerna har det funkat klockrent med kundtjänsten.

På verktygssidan så har jag köpt elverktyg och liknande för många tusenlappar, nemas problemas.

Tillockmed 60"s TVn som jag köpte därifrån kom fram till dörren på två dar utan mankemang.

Kan verkligen rekommendera att kolla på Amazon warehouse som finns under .de... Har köpt tre returnerade skärmar och ett grafikkort där för halva nypriset senaste året. Samtliga utom en skärm hade osprättat sigill.

• Gilla
tttomten och 3 till
  • Laddar…
P
Så länge det står "fraktar och säljs av amazon" så är allt lugnt men förbered dig på att få många paket om du beställer flera varor på en gång, Amazon har många olika lager runt om i Europa som de skickar ifrån. De varor som bara skickas av Amazon men säljs av någon annan är det inte heller några problem med leveranserna av, akta dig däremot för de som skickas direkt från Kina.

Och priserna går upp och ner som värsta jo-jo:n, plötsligt en dag så kan det vara 30% billigare än dagen innan.

• Gilla
Vagabond78 och 2 till
  • Laddar…
Som flera har sagt står det att det fraktas och säljs av amazon så är det lugnt. Brukar vara snabb och pålitlig leverans. De uppskattade leveranstiderna brukar stämma bra eller vara lite överskattade. Beställt rätt mycket prylar sedan amazon.se öppnade och någon gång från .de innan dess. Har inte gjort några returer men skall vara smidigt, däremot tror jag att stödet vid eventuella garantiärenden säg ett halvår senare kanske inte är lika bra som om man köpt ent vara i en butik.

• Gilla
boschkenta och 2 till
  • Laddar…
Det jag har handlat har varit enligt specifikation och levererats enligt överenskommelse. Kan därmed inte uttala mig om hur de hanterar problem när något går snett.

Ett tips är att söka på ASIN-numret (internt amazonartikelnummer, typ) på både svenska och tyska Amazon. Ofta är priserna väldigt lika men det förekommer att det skiljer rejält och det är precis lika enkelt att handla från tyska siten som från den svenska.

Skärmdump av produktinformation med tillverkare Bosch Professional och ASIN B07RCJNLJV.

• Gilla
Vagabond78
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det jag har handlat har varit enligt specifikation och levererats enligt överenskommelse. Kan därmed inte uttala mig om hur de hanterar problem när något går snett.

Ett tips är att söka på ASIN-numret (internt amazonartikelnummer, typ) på både svenska och tyska Amazon. Ofta är priserna väldigt lika men det förekommer att det skiljer rejält och det är precis lika enkelt att handla från tyska siten som från den svenska.

[bild]
Tips: www.hagglezon.com

Bosch Professional 12V skruvdragare med batterier och laddare, priser i olika länder visas.
(Den tar dock inte hänsyn till ev skillnader i moms mellan Sverige och andra länder så på t.ex. tyska priset så tillkommer några procent)

• Gilla
  • Älska
Vagabond78 och 4 till
  • Laddar…
Satsuki
Har beställt från amazon.se många gånger (hämtade ut ett paket senast i morse) utan några som helst problem. Snabba leveranser och bra kundtjänst. Dock är jag noga med att bara beställa sådant som säljs av eller fraktas av Amazon. Aldrig sådant som kommer direkt från Kina.

Ibland beställer jag från amazon.de och de fungerar lika bra, ibland är de billigare och ibland finns det produkter som inte finns på amazon.se.

Innan brexit beställde jag en del från amazon.uk, men aldrig numera eftersom det tillkommer kostnader som inte är försumbara.

• Gilla
Vagabond78 och 1 till
  • Laddar…
C
V Vagabond78 skrev:
Verkar som du säger lite oklart varifrån olika varor skickas, vilket såklart kommer påverka olika köpupplevelser.
Kryssa i rutan för "Fri frakt vid köp över 229 kr" på vänster sida så undviker du allt som inte "fraktas av Amazon".

Inte för att det nödvändigtvis är sämre när säljaren skickar varan direkt, men är det inte en säljare du känner till är det grisen i säcken och om något går snett är Amazon mer eller mindre välvilliga att lösa problemet.

Tyvärr hjälper det sedan inte att kryssa i att de skall samla artiklarna i ordern och skicka ett paket. Som @mnils skriver så splittar Amazon ändå ordern (dock gratis) och skickar flera paket om grejorna finns på olika lager. Dock skickas paketen alltid ut från europa.

Kundtjänst sedan - tja de har en trevlig ton och är relativt lätta att få tag i. Däremot har de sina manus och ett begränsat urval av färdiga lösningar. Har du ett problem som inte har en färdig lösning blir det goddag yxskaft och du är rökt. Råkade t.ex. senast ut för att ett paket fastnade i frakt bokad men inte upphämtat hos Amazon.

• Gilla
Vagabond78
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Ett annat tips vad gäller tyska Amazon är att regga en tysk re-shipping adress om du skall handla större saker, det är oftast gratis frakt inom DE och ibland ingen skeppning alls till Sverige så de bästa erbjudandena ser man inte om man har en svensk leveransadress vald. Och då får du även den tyska momsen som är lägre än den svenska.

• Gilla
Vagabond78
  • Laddar…
C
mnils skrev:
Ett annat tips vad gäller tyska Amazon är att regga en tysk re-shipping adress om du skall handla större saker
Det låter intressant, har du några konkreta tips på några som funkar bra och har ett vettigt pris?

P
C cpalm skrev:
Det låter intressant, har du några konkreta tips på några som funkar bra och har ett vettigt pris?
Jag tog hem en DWE7492 som vägde ca 35kg med mygermany.com kostade ca 700kr men de var lite långsamma tog några dagar in de registrerat att de tagit emot paketen men funkade bra i övrigt. Har tidigare använt forward2me i UK de finns nu även i Tyskland men deras frakt för sågen var för dyr.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.