Har en ny 18g dyckertpistol - Makita AF506 som bråkar lite med mig.

Ungefär var 5e gång så går inte dyckerten i, utan drivs in en liten bit, men fastnar sedan. Se bild.

Skjuter plywood på regel.
Kompressorn (lånad) går på 6bar.
Har funderat på om slangen är för dålig. Det är en sån där lite tunnare spiral-slang.
Använder de här dyckertena.

Ett kort tag så läckte den luft vid avtryckaren, men det slutade efter några skott.

Ska snart börja skjuta upp skivor i taket och då funkar det inte med såna här problem...

Vad tror ni det kan vara? Ska jag testa köpa ny slang? Värt att skruva isär och kolla eller är det bara lämna tillbaka och begära ut en ny?

• Dyckert delvis inskjuten i plywood, felaktigt fästd med dyckertpistol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är troligen inte slangen. Det brukar fungera med den typen av slang. Bättre att du först provar med nån annan typ av dyckert. Det är antingen det eller är det något med pistolen.

Plywood på regel - är det innerväggar du spikar? Då känns det lite klent med sådana dyckert. Det borde vara vanliga spik.

ClasseClas
Kolla vilket tryck pistolen vill ha. Jag kör med 8 bar till min Sencopicka. Du kanske får för lågt tryck från kompressorn till den 5:e spiken?

ClasseClas ClasseClas skrev:
Kolla vilket tryck pistolen vill ha. Jag kör med 8 bar till min Sencopicka. Du kanske får för lågt tryck från kompressorn till den 5:e spiken?
Enl. tillverkaren så ska den gå att köra mellan 4,9 - 8,3 bar.
Jag testar att gå upp till 8 för att se om det gör någon skillnad.
Skjuter inte speciellt snabbt, så har svårt att se att trycket hinner gå ner så pass mycket dock.

A andersmc skrev:
Det är troligen inte slangen. Det brukar fungera med den typen av slang. Bättre att du först provar med nån annan typ av dyckert. Det är antingen det eller är det något med pistolen.

Plywood på regel - är det innerväggar du spikar? Då känns det lite klent med sådana dyckert. Det borde vara vanliga spik.
Ok, då avskriver jag slang-teorin:)
Testar annan dyckert och högre tryck i kompressorn. Om inte det funkar så får jag försöka få den utbytt. Känns som att det ev. kan vara något med själva slagstiftet.

Plywooden kommer att vara ytskikt i attefallaren, vill inte ha stora synliga spik. De skivor jag satt upp hittills sitter riktigt bra. I taket kommer jag också säkra upp med montagelim.

Plywood är hårt, du behöver nog gå upp i kompressortryck samt kanske storlek på tank. Speciellt om det är så att den gör så här efter 5-6 spik. Då har du nog tömt tanken så trycket är för lågt. Tydligt tecken på för liten tank är att kompressorn går nästan hela tiden, med en lagom stor så är den tyst en stund för att sen jobba lite kort och sen tyst igen. Prova även med en droppe olja o nippeln innan du sätter dit slangen så får den lite smörjning. 1 droppe om dagen rekommenderas oftast.

• Gilla
Moreno
  • Laddar…
Lite återkoppling: lämnade tillbaka den efter att skruven där man stället utblåsriktningen åkte ut. Gick inte att få att fästa i gängorna igen. Så jag fick ut en ny.
Har inte haft problem alls med den nya. Skjutit bra även när jag varit nere på 5 bar. Så det var nog ett måndagsex trots allt.
Tack för era svar! Uppskattar alltid engagemanget och hjälpsamheten på byggahus!

• Gilla
Hubbe73
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.