9 544 läst ·
20 svar
10k läst
20 svar
Använda cirkelsåg för att såga stål?
Ja, snabbvinkel kanske kan räcka. Man får dock vara försiktig. Jag har kapat ganska mycket aluminium i gersåg och där är ju allt väldigt bra styrt. Tex kan korta bitar mot anhåll smälla rejält om de får för sig att rotera. Fråga mig inte hur jag vet detDragon85 skrev:
Behöver ej fråga. Har blivit rätt förvånad själv när det har skett med träbåtar som farit iväg såpass bra att jag inte kunnat hitta demL Lilllen skrev:
Numera låter jag alltid klingan stanna innan jag lyfter upp den på små bitar
Så mycket hö är det inte. Inte på den sidan av ladan som jag är på men gnistorna ifrån en vinkelslip kan flyga iväg rätt långt och det blir rätt många små glödande metalbitar som far iväg så risken ökar ju rätt ordentligt dåL Lilllen skrev:Lada med hö låter farligt även med cirkelsåg. Då den snurrar så snabbt så brukar det bli gnistor även med den om än rätt få jämfört med vinkelslip. Jag skulle föredra att kapa utomhus även med den. Annars bågfil som föreslagits ovan eller kallsåg/metallbandsåg med låga varv. Men då blir det ju dyrt.
Skulle iofa kunna köra vinkelslipen utomhus också men där är marken lite mera ojämn och det finns djur runtomkring som jag vill skydda mot ljudet. Svetsning låter ju inte riktigt lika mycket.
Dragon85 skrev:
Skulle vilja påstå att en lada är ett väldigt olämpligt utrymme att såga med metallcirkelsåg i, eller för den delen alla sorters heta arbeten. Finns det ingen verkstad på gården där ni kan hålla till?Dragon85 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden