Dragon85 Dragon85 skrev:
Jo att fixera stålet är jag med på. Arbetsbockar och några tvingar lär räcka.
Sågen lär jag guida med hjälp av en snabbvinkel som jag fäster med en tving. Alternativt så har jag en 80 cm skena med ett universalfäste som jag kan använda också.
Ja, snabbvinkel kanske kan räcka. Man får dock vara försiktig. Jag har kapat ganska mycket aluminium i gersåg och där är ju allt väldigt bra styrt. Tex kan korta bitar mot anhåll smälla rejält om de får för sig att rotera. Fråga mig inte hur jag vet det :)
 
L Lilllen skrev:
Ja, snabbvinkel kanske kan räcka. Man får dock vara försiktig. Jag har kapat ganska mycket aluminium i gersåg och där är ju allt väldigt bra styrt. Tex kan korta bitar mot anhåll smälla rejält om de får för sig att rotera. Fråga mig inte hur jag vet det :)
Behöver ej fråga. Har blivit rätt förvånad själv när det har skett med träbåtar som farit iväg såpass bra att jag inte kunnat hitta dem :p
Numera låter jag alltid klingan stanna innan jag lyfter upp den på små bitar :p
 
L Lilllen skrev:
Lada med hö låter farligt även med cirkelsåg. Då den snurrar så snabbt så brukar det bli gnistor även med den om än rätt få jämfört med vinkelslip. Jag skulle föredra att kapa utomhus även med den. Annars bågfil som föreslagits ovan eller kallsåg/metallbandsåg med låga varv. Men då blir det ju dyrt.
Så mycket hö är det inte. Inte på den sidan av ladan som jag är på men gnistorna ifrån en vinkelslip kan flyga iväg rätt långt och det blir rätt många små glödande metalbitar som far iväg så risken ökar ju rätt ordentligt då :p
Skulle iofa kunna köra vinkelslipen utomhus också men där är marken lite mera ojämn och det finns djur runtomkring som jag vill skydda mot ljudet. Svetsning låter ju inte riktigt lika mycket.
 
Dragon85 Dragon85 skrev:
Behöver ej fråga. Har blivit rätt förvånad själv när det har skett med träbåtar som farit iväg såpass bra att jag inte kunnat hitta dem :p
Numera låter jag alltid klingan stanna innan jag lyfter upp den på små bitar :p
:) Hmm, i aluminium har jag inte ens hunnit lyfta klingan. Den har (ibland) skjutit direkt när sista lilla biten kapats av. Därför har jag på senare tid låtit bli att kapa sista biten och istället böjt av och slipat ett par tag med filen när det gäller korta bitar.
 
L Lilllen skrev:
Svetsa är jag inte så bra på men utomhus är det väl pinne eller tråd med fluss som funkar bäst.
Är en sådan här svets som jag har så pinnsvets är det alternativet som jag har.
 
C
Dragon85 Dragon85 skrev:
Undviker även gnistor om det går då utrymmet jag ska göra det i är grannens lada och det är hö på marken.
Kommer svetsa utomhus då röken inte är så nyttig att andas in.
Skulle vilja påstå att en lada är ett väldigt olämpligt utrymme att såga med metallcirkelsåg i, eller för den delen alla sorters heta arbeten. Finns det ingen verkstad på gården där ni kan hålla till?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.