Verktyg & Maskiner
Music Man: [citat] Den är grym, har den till starkström, men skaltång när jag byter pickups mm på mina gitarrer
Bart: Jag har kört på denna tidigare, fungerar mycket bra. https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/kapskivor-och-rondeller/sliprondeller/diamantslipskiva-016000/
Cerb: Har en fundering som jag har lite svårt att finna svar på. om vi utgår från Woods i exemplet så tänk SW22 som den mindre och SW42 som den större. vilket är att föredra med hänsyn till effektivitet och driftkostnad? Räknar man bara maximalt (20grader/70%rf) effektuttag som driftkostnad, 180W ställt mot 420W så är ju den mindre klart billigare i drift. Säg dock att planen är att
Jojjo88: [citat] Det är vår 1-åring som har varit i farten tyvärr.
Dublin: [citat] Det är en bordssåg, enl märkplåten är disc size 150mm och längd på bladet 1776mm. Såg nu att det står att rek. bladtjocklek är 0,4mm. Hittills är det främst furu som jag snickrat i, men har tagit ner en alm som jag tänkte lägga undan lite fina bitar från. Alm är väl ganska mycket hårdare än furu?
Daniel_N: Nu är videon från vårt slip-seminarium färdig. Välkomna att titta: Seminarium på Sliparebackens Finsnickeri - slipning av stämjärn - YouTube
Rickard.: Köp gängstång med bra kvalité så kommer det fungera. Jag skulle säga minst 8.8 men gärna bättre just för att den ska orka dras om och om igen utan att mattas (inte biltema) . Antar att det lär behövas en rejäl bricka i bakkanten och jag skulle även där ta till när du väl gör dragstången. Känner du dig lite osäker skadar det ju dock aldrig att bygga en prototyp av billigaste
Djävulssnickarn: Ja där kanske man kan borra upp hålet till rätt storlek
fribygg: [citat] Visst, men den är ju inget elverktyg.
nino: [citat] Det är -99 Enl bes gubben jag pratade med så måste det till ett intyg från tillverkaren
Schmoo: [citat] Tjena! Löste det sig? Jag vet att svarven har MK2 Morse-kona till dubben. Men vet ej vad det är för gänga på drivspindeln. Jag har inte lyckas klura ut hur jag låser axeln för att skruva av dubben ännu.
K_arlstrom: Damm som lagt sig bör du nog ta med dammsugaren, luftrenaren ska i första hand skydda dina lungor och minska behovet av andningsmask. Bästa är att fånga dammet så fort som möjligt efter att det skapats, hur skadligt det är beror på storleken och materialet. Det är även skillnad på dammsugare och dammsugare, hur bra de är på att fånga de finaste partiklarna (mindre partiklar är
Isakare: Om vagnen har separata nummerplåtsbelysningar, är de oftast kopplade till ena sidan. Bilen gillar inte att höger/vänster dar olika mycket. Hade en tysksåld bil där en grön lampa blinkade när vagnen var inkopplad, fick då tipset att separera höger/vänster nummerplåtsbelysning, och det funkade.
Smedz: Hmm ja det var ju kanske förväntat... Funderade på det, bara byta not och fjäder men vi får se kanske kan lösa det på annat vis
Djävulssnickarn: Nejdå den utsätts inte för minsta damm, en spånfläkt på 15kw suger bort allt damm å suger nästan in mig själv i röret så det är inga problem hehe... Har ett flertal maskiner med sådana motorer så det är inga problem
fiskbuggaren: [citat] Vet ej, men det är raka rör med en resonator på avstick.
Ironside: [citat] 270 kr för 1 st blad?! Det är ju merän vad jag gav för 20 kinablad, något säger mig att man kan kapa totalt fler spik på kinabladen? Enligt videon ovanför så var alla blad ganska rejält slitna efter 25 spik och ett kinablad klarar troligen merän 5 spik var iallafall. Men visst, ett blad för 270 kr lär hålla klart längre än 1 blad för 10 kr så visst blir säkert jobbet
carlbanan: Jag har en Inca bandsåg, "260" nånting tror jag den heter, som jag har för avsikt att avyttra. Den har vissa inslag av "gds"-objekt, men det handlar sannolikt mer om min okunskap att få till inställningarna för bladen. Finns i Gävle, öppen för bud. Går att starta och testats (om du är duktig på att montera blad).
plåtrickard: Det är en kroknäck från början, men verkar modifierad för kanske rundjärn
FredrikR: [citat] Bra info! Jag misstänkte de skulle passa, men nu vet vi säkert. (y)
Pysslarn: [citat] Du kan ju ställa in en avfuktare till det du förvarar i kallförråd, helt ok. Ska själv bygga virkes-och skivförvaring utanför verkstaden som en liten väderskyddande/tät bod utan värme men med avfuktare. Ska inte bli några problem. //Ronnie
PontusPontus: Känns som bobcats som gått på rivningsfirmor och uthyrning är rätt slutkörda.... Jag köpte en traktor med flera redskap och lastare för 17 000 då va de i och för sig lite fix med den men sätter man gafflarna bak i trepunktslyften flyttar den ju ett ton
johankr: [citat] Tack. Det är mindre än hälften av vad säljaren just nu begär så då stärks jag i uppfattningen att det är på tok för dyrt. Jakten fortsätter…
Marcussjogren: [citat] Kul med en film! En sak som du inte listat och som jag blev riktigt besviken över när jag köpte mitt boroskop var vidvinkeln. Min är helt värdelös och åker man i ett 100mm avloppsrör så fattar man knappt vad som är upp eller ner. Hittar man ett fel så måste man vara en bit ifrån för att se och då är upplösningen lite för dålig. Men din kamera verkar ju riktigt bra sett
Frustrator: [citat] Bara att sätta en cyklon kopplad till köksfläkten :)
Daniel Barnaniel: Har förresten såna här ståendes om du vill köpa till nåt billigt pris. Toppen om den ska stå stationärt, hade den så förut.