Jag tycker att den här manicken ser väldigt fiffig ut.
På amerikanska Amazon kostar den rimliga 60 USD, men tyvärr lika mycket till för frakt.
På tyska Amazon är priset nästan hundra Euro.

Är det någon här på forumet som känner till en svensk återförsäljare
eller, en liknande manick?

Är det för prisets skull du vill få tag i svensk återförsäljare? Väldigt sällan något blir billigare i Sverige (om vi pratar ordinarie priser) än t.ex.Tyskland.

K Kane skrev:
Är det för prisets skull du vill få tag i svensk återförsäljare? Väldigt sällan något blir billigare i Sverige (om vi pratar ordinarie priser) än t.ex.Tyskland.
Nej, nästan tvärtom. Om det ändå ska upp över tusenlappen så tar jag gärna tryggheten med en svensk butik.

P
Känns som att även en billig kapgersåg vore bättre.

Handyman 1 skrev:
Känns som att även en billig kapgersåg vore bättre.
Jaså, tror du det? Vad är det som verkar dåligt?

Jag tyckte det fiffiga med denna var att den kan göra mycket av det som en kapsåg kan, men utan att ta upp så mycket plats när det inte används (vilket är nästan alltid).

P
Att gersåga något i den verkar svårt,du måste ju stoppa in brädspetsen i vinkel tydligen,går inte att gersåga mitt på,otroligt krångligt och "rackligt" imho:)

Handyman 1 skrev:
...går inte att gersåga mitt på...
Ja, det är en bra poäng. Tack.

Du borde skrivit imhbco (in my humble but correct opinion). :)

G carljohanpalsson skrev:
Handymantool.se har just denna.[länk] 618 kr

Inte handlat därifrån själv, men dom har mycket roligt verkar det som...
Bra pris. 618 kr var utan moms, 772 kr med.

Rickard.
Är du nöjd med den?

Avskyr själv att använda kap och gersågen för allt annat än vissa speciella byggprojekt och då utomhus pga dammolnet den lämnar efter sig och funderar på om denna tillsammans med sänksågen skulle lösa det mesta jag gör bättre.

Hur tjocka brädor klarar den av? Visst borde den väl funka med en sänksåg? (bättre dammhantering).

Rickard.
ClasseClas ClasseClas skrev:
Kolla här på @mattiasp som tog fram en raksågningsjigg. En gammal goding för dig som fixar saker själv.
[länk]

[länk]
Den där är jättefin och användbar men löser inte direkt mitt problem (om du skrev till mig) som är att jag vill ersätta kap och geren för "snickeriprojekten" i garaget/verkstaden ;).

ClasseClas
Jag svarade väl TS i första hand men med lite fantasi så går det att ta fram en variant på jiggen med ställbara vinklar istf enbart raka 90 graderssnitt

Rickard. Rickard.ag skrev:
Är du nöjd med den?

Avskyr själv att använda kap och gersågen för allt annat än vissa speciella byggprojekt och då utomhus pga dammolnet den lämnar efter sig och funderar på om denna tillsammans med sänksågen skulle lösa det mesta jag gör bättre.

Hur tjocka brädor klarar den av? Visst borde den väl funka med en sänksåg? (bättre dammhantering).
Det blev lite fiasko. Min cirkelsåg hade för stort "fotavtryck" och rymdes inte på jiggen. Antagligen beror det på att det är en "track saw" och inte en vanlig cirkelsåg.

Från samma butik köptes en "Speed Square" och den fungerar bra med sågen.
https://www.handymantools.se/produkt/swanson-speed-squares/

Se till bara att köpa metric och inte freedom units ;-)

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.