Ska såga bitar av fyrkantsrör 30x30x2mm. Det vanligaste är ju att använda vinkelslip men då jag ska svetsa ihop demför att bygga virkes lagring så behöver jag lite bättre precision än vad jag kan få med en vinkelslip.
Det finns ju speciella cirkelsågar för just metall som har en speciell klinga för stål samt har en lägre RPM än vad vanliga cirkelsågar har.
Jag har dock en cirkelsåg som man kan justera hastigheten ner till 2200 RPM. Skulle det då fungera att såga i stål om man sätter på en klinga som är gjord för att såga i stål med?
Jag är även medveten om att metallcirkelsågar brukar ha etttäckt hus för klingan för att minska risken för metallen att flyga iväg och jag kommer ha ansiktssköld för att skydda mig då en vanlig cirkelsåg har ett vanligt öppet hus.
Det finns ju speciella cirkelsågar för just metall som har en speciell klinga för stål samt har en lägre RPM än vad vanliga cirkelsågar har.
Jag har dock en cirkelsåg som man kan justera hastigheten ner till 2200 RPM. Skulle det då fungera att såga i stål om man sätter på en klinga som är gjord för att såga i stål med?
Jag är även medveten om att metallcirkelsågar brukar ha etttäckt hus för klingan för att minska risken för metallen att flyga iväg och jag kommer ha ansiktssköld för att skydda mig då en vanlig cirkelsåg har ett vanligt öppet hus.
Jag har två batteridrivna metallcirkelsågar och förutom skillnaderna du nämner tror jag dessa är bättre skyddade mot att damm och spån tränger in i motor/elektronik än vad vanliga cirkelsågar är. I dina skor skulle jag vara väldigt försiktig och använda utsug till dammsugare för att minska risken för kortslutning av sågen.
Du verkar vara en händig person. Kanske knåpa ihop en sån här:
http://www.jax-design.net/2017/01/how-to-make-angle-grinder-holder.html
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
http://www.jax-design.net/2017/01/how-to-make-angle-grinder-holder.html
Elle köpa en sån här för 196 kr
https://www.amazon.se/Wolfcraft-501...ocphy=9067810&hvtargid=pla-423468490457&psc=1
https://www.amazon.se/Wolfcraft-501...ocphy=9067810&hvtargid=pla-423468490457&psc=1
Produkter som diskuteras: "Wolfcraft"
Wolfcraft
Smarta och innovativa verktyg från det tyska familjeföretaget Wolfcraft, grundat 1949 av Robert Wolff. Wolfcraft är en stor producent av verktyg, tillbehör och egenutvecklade produkter. I dagsläget har de mer än 550 patentskyddade produkter.
Läs mer
Ursäkta frågan, men vad är det i sammanhanget som gör att det krävs så hög precision?Dragon85 skrev:
Nog för att det är trevligt med en metallkapsåg om man har en sådan, men det känns inte alltför svårt att få till ett fullgott resultat med en vinkelslip.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
Eller så tar du en bågfil.
Klart det går, men det blir så mycket bättre med raka fina snitt. Det blir rakare och det går snabbare att bygga.C cpalm skrev:
Skit in, skit ut.
Köpte mig en metallbandsåg enbart pga. den anledningen, den är värd varenda krona
Redigerat:
Jag har ett par sådana. En mindre för 125 klinga som jag modifierat och monterat ihop med ett maskinskruvstycle och en annan för större 230 klinga. Den större behövde ingen modifikation utan kändes kraftig nog som den var och funkar fint till att kapa lite noggrannare med. Nackdelen är dock som vanligt med vinkelslip att den dränker allt omkring med glödande spån. Under fuktiga perioden brukar jag köra den utomhus. Under torra inte alls.wildeside skrev:
Om du trotts allt vill köra cirkelsåg så behöver du ju ändå något som fixerar sågen i förhållande till arbetsstycket, både för precision och personlig säkerhet. Har du såglinjal eller hur har du tänkt lösa det?
Kan bara hålla med om att vinkelslipar sprutar gnistor, inget vidare att använda inomhus om man inte har en bra verkstad.L Lilllen skrev:Jag har ett par sådana. En mindre för 125 klinga som jag modifierat och monterat ihop med ett maskinskruvstycle och en annan för större 230 klinga. Den större behövde ingen modifikation utan kändes kraftig nog som den var och funkar fint till att kapa lite noggrannare med. Nackdelen är dock som vanligt med vinkelslip att den dränker allt omkring med glödande spån. Under fuktiga perioden brukar jag köra den utomhus. Under torra inte alls.
Utomhus kan man använda vattenslang när det är torrt ute, funkar iaf här.
Visst så går det att få raka snitt med en vinkelslip men den förmågan harjag inte hunnit lära mig. Har även just nu en tennisarmbåge vilket gör att jag gärna undviker hålla uppe en vinkelslip då det är smärtsamt just nu tyvärr. Är i vänster arm så den man håller i främre handtaget alltså.C cpalm skrev:
Undviker även gnistor om det går då utrymmet jag ska göra det i är grannens lada och det är hö på marken.
Kommer svetsa utomhus då röken inte är så nyttig att andas in.
Jo att fixera stålet är jag med på. Arbetsbockar och några tvingar lär räcka.L Lilllen skrev:
Sågen lär jag guida med hjälp av en snabbvinkel som jag fäster med en tving. Alternativt så har jag en 80 cm skena med ett universalfäste som jag kan använda också.
Produkter som diskuteras: "snabbvinkel"
Snabbvinkel MRS Speed Square Hultafors
Mät och markera vinklar snabbt
199 kr inkl moms
Läs mer
Lada med hö låter farligt även med cirkelsåg. Då den snurrar så snabbt så brukar det bli gnistor även med den om än rätt få jämfört med vinkelslip. Jag skulle föredra att kapa utomhus även med den. Annars bågfil som föreslagits ovan eller kallsåg/metallbandsåg med låga varv. Men då blir det ju dyrt.Dragon85 skrev:
Visst så går det att få raka snitt med en vinkelslip men den förmågan harjag inte hunnit lära mig. Har även just nu en tennisarmbåge vilket gör att jag gärna undviker hålla uppe en vinkelslip då det är smärtsamt just nu tyvärr. Är i vänster arm så den man håller i främre handtaget alltså.
Undviker även gnistor om det går då utrymmet jag ska göra det i är grannens lada och det är hö på marken.
Kommer svetsa utomhus då röken inte är så nyttig att andas in.