Jag köpte GAS 35 L på Amazon, väldigt nöjd så kör på den istället :-)

• Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Amazon förnekar sig inte... grovdammsugaren är sorterad under
Bygg, el & verktyg › Handverktyg & elverktyg › Elverktyg › Borrar › Slagskruvdragare

Mina åsikter om grovdammsugare.
Se till att den levereras med minst 3m slang. Det vill man ha om man kopplar den till nån maskin och dyrt att köpa efter.
Lång sladd skadar inte heller. Finns det nån form av upphängning för sladden vid förvaring ?
Variabel hastighet , de maskiner jag provat låter fn på max men ofta okej om man sänker varvtalet , både på
automatstart av ansluten maskin och manuell.
Jag har en Nilfisk Aero 25-2l den uppfyller önskemålen men är en smula stor i formatet.

Vad sägs om att bygga en egen dammsugare?
Jag har byggt en dammsugare på 3600w, sitter 3 dammsugarmotorer på 1200w var i den som är kopplade på varsin fas.
Dammsugaren är också utrustad med automatisk tömning och rengöring av filtret. När dammsugaren stängs av så öppnas en ventil där skiten blåser ut och så rengörs filtret Hembyggd dammsugare på 3600w med tre motorer, automatisk tömning och filterrengöring i ett förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Filtret blåses rent med tryckluft och vibreras så skiten ramlar av Ett rentblåst och vibrerat filter monterat i en träram inuti en maskin.
Skapa konto

• Gilla
kingen101 och 3 till
  • Laddar…
Det bygget får du gärna visa mer av . Skulle behöva en grov dammsugare i mitt snickeri till elverktyg

Det ska jag göra. Motorerna sitter i lilla lådan med gallret
Filtret som är ett tygbitar är fastsytt i konen på ett högtalarelement från en dator-subwoofer som råkat ut för knivkastning på en fest en gång. Va massa jack i konen men det gör ju inget här.
Högtalaren är kopplad till en 12v trafo så den vibrerar med 50hz.

Så här ser baksidan ut, där syns tömningsventilen å slangen ut till tömningsfläkten. När dammsugaren stängs av så öppnas en magnetventil som skickar in luft i cylindern så ventilen öppnast p luft blåser in i filtret. Efter 30sek så stängs magnetventilen å tyngderna gör att tömningsventilen stängs Bild på en tömningsventil och en slang ansluten till en tömningsfläkt, installerade på baksidan av en anordning.
Skapa konto

Är det bra sig i ditt hemmabyggda. Är så less på min gamla grovdmsugare som låter mer än vad den suger

Det är otroligt bra sug i den, stamrören är 50mm så 2st kan använda den tillsammans å ändå få riktigt bra sug. Dammsugaren låter inte mycket mer än vad en annan dammsugare gör

Vad har du för motorer i den . Är det vanliga motorer i från vanliga hushållsdammsugare

Redigerat:
nikasp
Jag har Bosch Gas 15 PS. Tycker att den funkar riktigt bra. Bra slang och rör, stor skilllnad mot min billiga jag har i torpet där man de bråka med den korta och styva slangen.

Ja det är 3 motorer från vanliga dammsugare som jag har plockat isär. Det fungerar riktigt bra. Har läst att ÅSS spånsugar också består av dammsugarmotorer så det var därifrån jag fick idén

Verkar vanliga dammsugarmotorer hålla bra eldade upp motorn på en vanlig hushållsdammsugare Electrolux under en renovering. Var dock inte dyrt att. Byta motor på den då 500 kr .

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.