Hej,
Tänkte montera lite dörrhandtag och vet ju av erfarenhet att de kan lossna efter ett tag så jag tänkta sätta gänglåsning från början. Det finns ju O-ringar som man får till vissa finare handtag, mina kostade dock bara 250 kr / st så där fanns inga o-ringar.
Jag har biltemas gänglåsning vilket borde vara en bra lösning men jag funderar på om det kanske är gjort för bilar(även om den finns på bygg avdelningen)? Isåfall kanske det blir väldigt jobbigt att få av skruvarna i framtiden om det nu skulle behövas?
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tatning/Skyddstatningsmedel/Ganglasning-2000031698/
Bör jag kanske köpa Loctite normal?
Någon som har erfarenhet av detta?
Tänkte montera lite dörrhandtag och vet ju av erfarenhet att de kan lossna efter ett tag så jag tänkta sätta gänglåsning från början. Det finns ju O-ringar som man får till vissa finare handtag, mina kostade dock bara 250 kr / st så där fanns inga o-ringar.
Jag har biltemas gänglåsning vilket borde vara en bra lösning men jag funderar på om det kanske är gjort för bilar(även om den finns på bygg avdelningen)? Isåfall kanske det blir väldigt jobbigt att få av skruvarna i framtiden om det nu skulle behövas?
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tatning/Skyddstatningsmedel/Ganglasning-2000031698/
Bör jag kanske köpa Loctite normal?
Någon som har erfarenhet av detta?
Har använt Biltemas gänglås till diverse men tycker inte den är lika bra om Loctite. Dvs Biltemas tar evigheter på sig att härda och är för flyktig. Har dock ingen egentlig uppfattning om vilken som sitter bäst men med det sagt så har jag inte haft skruv som lossnat vid användning av Biltemas heller.
Gänglåsning brukar generellt vara lättare att demontera om man värmer innan man ger sig på skruven om du är orolig för eventuell demontering. Brukar fungera bra att värma skruv med lödkolv tex.
Gänglåsning brukar generellt vara lättare att demontera om man värmer innan man ger sig på skruven om du är orolig för eventuell demontering. Brukar fungera bra att värma skruv med lödkolv tex.
Det finns olika typer av Loctite gäng låsning vissa sitter så hårt så man måste värma för att få det att släppa men till dörr handtag köp en sort som är lätt demonterbar biltema har jag inte provat så där har jag ingen koll,
Den här "normal" sitter aldeles tillräckligt hårt på cykeldelar så ta den eller svagare varianten tycker jag. http://www.clasohlson.com/se/Skruvlåsning-normal-Loctite/31-9015
Så Biltemas variant tar länge tid på sig att torka och det krävs mer vätska för att få det att hålla bra? Men har någon av er varit med om att skruvarna lossnar med Biltema versionen? Där Locktite gjorde jobbet bättre?
Jag tvivlar inte på att locktite är bättre, det är trotts allt en många gånger dyrare produkt och jag har väl inga problem att köpa den men just nu innebär det massa extra körande.
Så är Biltema versionen obrukbar på vanliga små skruvar? Sätter det sig för hårt? Eller håller det inte som tänkt?
Jag tvivlar inte på att locktite är bättre, det är trotts allt en många gånger dyrare produkt och jag har väl inga problem att köpa den men just nu innebär det massa extra körande.
Så är Biltema versionen obrukbar på vanliga små skruvar? Sätter det sig för hårt? Eller håller det inte som tänkt?
Bra input, hur mycket vätska tog du då på skruvarna? en droppe eller satte du på hela delen som gängas?nikasp skrev:
Biltemas är mer en gängsäkring och inte alls jämförbar med tex Loctite 243 som jag tycker är utmärkt. Påminner mer om Loctite 222 eller nåt sånt (vilket låter som helt rätt produkt för detta fallet) fast lite tunnare. Biltemas blåa blask kommer absolut att funka.
Körde på Biltemas efter som jag hade det hemma, luktade som nagellack och är säkert också nagellack. Det var dock något trögare i viskositeten än vad jag förväntade mig med tanke på era kommentarer 
Men nästa gång blir det troligen loctite, iallafall om det gäller mer kritiska grejer än handtag till innerdörrar
Tack för all input!
Men nästa gång blir det troligen loctite, iallafall om det gäller mer kritiska grejer än handtag till innerdörrar
Tack för all input!
När vi ändå är inne på ämnet, hur hårt sitter Loctites permanenta gänglåsning?
Jag har mågra muttrar (M10) som jag antagligen inte kommer att behöva lossa, men vill kunna lossa, just in case. Kan man bara sätta på en krafthylsa och vrida loss dem ändå? Eller ska jag gå på den vanliga Loctite som inte är permanent?
Jag har mågra muttrar (M10) som jag antagligen inte kommer att behöva lossa, men vill kunna lossa, just in case. Kan man bara sätta på en krafthylsa och vrida loss dem ändå? Eller ska jag gå på den vanliga Loctite som inte är permanent?