Demmpa
Demmpa: Först köksfläkten kom mitten av 60-talet. Jag vet inte när kolfilterfläktarna kom men kanske på 80-/90-talet.
7 svar · 1,0k läst
·
Heij83
Heij83: Som många påtalat så tycker inte jag heller att det ser så illa ut. Våra blir rejält skitiga och bytes två ggr/år. Testade att sätta fast en lite tunnare filtermatta i ventilen så den får ta det lite grövre vilket har förlängt hållbarheten på de dyra filtren. Bor på landet med skog och ängar runt om 300m till en landsväg
24 svar · 2,4k läst
·
U
ulfomia: [citat] Hej hur lyckas du få loss fläkten har försökt men för int ut den
9 svar · 10,8k läst
·
PG Lindgren
PG Lindgren: [citat] kul vad man hittar! Sitter såhär 13 år efter dig och har exakt samma fundering
3 svar · 10,8k läst
X
xxargs: Du måste alltid ha en tillräckligt stor undertryck i bodelen för att inte riskera att trycka upp fuktig bodelsluft mot vind, överkanten av väggar etc. - annars kan du riskera med tiden möglig vind... Även torr vinterluft på 20 %Rh vid 20 grader inomhusluft når daggpunkt och bildar imma och blöta ned vid runt 0 grader som typiskt kan vara på vindar vid minusgrader utomhus. Ta ut en väl
13 svar · 982 läst
·
O
Odi et Amo: Vart i landet bor du? Finns i i Stockholmsområdet att hyra på tex Hygglo för typ 300kr/dag.
3 svar · 587 läst
J
Josth: När det gäller Armacell kan man få köpa skivor som limmas fast på ventilationsröret och går omlott.
15 svar · 6,5k läst
·
D
Dankerz: Hej, jag har en frånluftsfläkt på vinden som är kopplad till frånluftsventiler i badrummen samt imkanalen. I köket där imkanalen börjar sitter en murad spiskåpa. jag behöver ha ett fettfilter där. hur löser man det när det inte finns en vanligt köksfläkt? finns det passiva fettfilter eller lådor av något slag man kan bygga in för att stoppa fettet från att komma in i imkanalen?
0 svar · 398 läst
J
Jochi: [citat] • Uppvärmning av rummen med tilluft från FTX-aggregat är ingen bra idé. Om det kan genomföras så går det åt lika mycket värme som att köra elpannan för radiatorerna. Dessutom är tilluftflödet för litet och övertempererad tilluft lägger sig vid taket. Exempel: Antag ett rum har tilluftflöde 15 l/s (52 m3/h) och värmebehov 600 W. Antag att max tillufttemp sätts till 35
7 svar · 1,4k läst
Dan_Johansson
Dan_Johansson: Eller med en hög sensorer (liknande som Hälsolådan 3), några "puckar" från Shelly och några timmar "programmerande" ..
6 svar · 1,6k läst
S
Stenströhm.p: Hej! Samma problem..vad blev lösningen? Tack!
5 svar · 3,1k läst
H
Håbbe01: [citat] Skulle inte köra utan under kalla vintrar pga. kallraset men viktigt att komplettera med en termostat som man sätter på omkring 15 grader. De flesta kör denna för högt på ftx , typ +20 grader vilket ger dålig el-ekonomi plus dålig luftombyte då varma luften stiger upp istf för ner mot golv. En 125mm variant -> https://ventilation.se/sv/products/kanalvarmare-cv-125-12 Exempel
10 svar · 1,1k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Bra! [citat] Ja, stort luftflöde upplevs som kalldrag och då vill man höja inomhustemperaturen. Går det inte att dra några fläktrör genom taket i stället? En del är ju nära ytterväggen.
15 svar · 1,6k läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Vet inte hur nytt huset (eller ftx är) är, men det känns som en "lösning" för ett täthetsprov eller liknande, att man mofflat in en handduk där. Men generellt: Om du har ftx vill man väl inte har direkt intag av luft i huset som förbipasserar värmeväxlaren. Samtidigt måste ni ju ha ngn from av ventilation i tornet om ni skall använda det i boendet. Det "korrekta" vore väl
1 svar · 511 läst
·
K
Kane: [citat] Undrar hur många kunder de har lurat tidigare för det lär väl knappast ha varit en engångshändelse.....
13 svar · 2,1k läst
W
Wipe1: Ja vi anlitade elektriker
11 svar · 940 läst
·
B
bengut1: [citat] Hittade denna på nätet som verkar ställbar och man rikta flödet 180 grader. Får kolla med föreningen om det är ok att testa denna. https://ventilation.se/sv/products/tilluftsventil-vst-100-riktbar-plast Tack för alla tips.
10 svar · 562 läst
J
jhall: Jag drar ut mätdata över MQTT och plottar i Grafana tillsammans med en massa andra mätdata. Pendlar som sagt ganska mycket, men nu de senaste dagarna har jag testat på övervåningarna, därav det stora fallet. [bild]
14 svar · 1,4k läst
·
L
Liljeros: Vi håller på och uppför ett fritidshus i fjällen, då huset har 3 lägenheter kan vi inte uppföra det enligt fritidshusregler utan det är nybyggnadskrav gällande energi. I bygglovet har vi bilagt en energiberäkning baserad på nyttjande av FTX samt bergvärmepump. Då det är 3 separata lägenheter vill jag dock inte ha ett stort aggregat pga risken/problematik med överluft utan tänker
0 svar · 760 läst
R
Runnis: Du ska köra vanlig frånluftsventilation med tilluftsventiler i ytterväggarna? Tror knappast att det blir något ventilationsljud från ventilerna men däremot ljud utifrån, då är kanske 100mm bättre. Jag har FTX ventilation och tilluftsstosarna är för 100mm rör och något ventilationsljud är det inte.
1 svar · 604 läst
G
genstruktur: Var uppe på vinden igen och öppnade kopplingsdosan. Mycket riktigt var det kopplat N och LB, alltså lågt varvtal. Kopplade om till N och LA och då märktes det att fläkten gick upp på högre varvtal både uppe på vinden och vid utluftsventilerna i köket och toalett i markplan. Det som var lite sämre var att det nu var ett irriterande brum i dotterns sovrum, det är ovanför det som
2 svar · 509 läst
Jan dB
Jan dB: Hej Jag har ftx på min kallvind och när aggregatet installerades isolerades såklart också alla rör där uppe som går genom oisolerade utrymmen. Detta utfördes av samma företag som installerade själva aggregatet. Nu drygt 1.5 månader senare har isoleringen börjat lossna. Det är klart att jag kommer reklamera detta men jag skulle vilja veta om någon här kan berätta för mig vilken
0 svar · 553 läst
·
Dan_Johansson
Dan_Johansson: [citat] Jag tittade på de här; https://inventiair.se/produkter/home/ Och sökte i min e-post för att hitta prisuppgiften... Det var 2018 ... Och priset då var 1200 kr/st plus moms.... 😂 När man ska man lära sig att sluta gubbgoogla?
11 svar · 1,6k läst
·
H
Håbbe01: [citat] Blir bra där, jag brukar sätta en klick lim typ PL600 runt om
3 svar · 570 läst
·
BirgitS
BirgitS: Att ha en ventilationsgaller är det vanliga.
1 svar · 539 läst
·
D
David L: VOC mäts ofta i ppb och är således inte något relativt mått. Givare som sitter i konsumentprodukter är dock inte särskilt exakta, så värdena i sig får man ta med en nypa salt. Vissa föroreningskällor som nämnts här (eldning, gräsklippare etc) brukar normalt inte förknippas med VOC i första hand utan med partiklar i luften, detta brukar mätas i PM2.5 eller PM0.5 beroende på
28 svar · 4,6k läst
·
Qparost
Qparost: Jag håller på att installera FTX i mitt hus. Planlösningen är lite knepig och jag har en tvättstuga/groventré som inte har en naturlig koppling till övriga delen av huset som är ventilerad. Trapphuset som har dörrar in till groventrén och köket ingår inte i den ventilerade ytan. De blå pilarna markerar frånluftsventiler. Det jag nu inser är att jag behöver ha en ventilationskanal
0 svar · 726 läst
·
BirgitS
BirgitS: Tack detsamma! :D
5 svar · 1,3k läst
·
J
Jocke Best: [citat] Precis, det säljs något i stil med ljudfällor som låter luften gå i en labyrint innan den tar sig in i rummet.
2 svar · 787 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.