Vi håller på och uppför ett fritidshus i fjällen, då huset har 3 lägenheter kan vi inte uppföra det enligt fritidshusregler utan det är nybyggnadskrav gällande energi.

I bygglovet har vi bilagt en energiberäkning baserad på nyttjande av FTX samt bergvärmepump. Då det är 3 separata lägenheter vill jag dock inte ha ett stort aggregat pga risken/problematik med överluft utan tänker mig mindre samt separata för respektive lägenhet. För att hålla snurr på 3 aggregat blir det en hel del underhåll och det kommer även förbruka ganska mycket energi för att inte tala om installationskostnaderna.

Då lägenheterna inte kommer vara uthyrda heltid letar jag därmed efter alternativa lösningar för att komma runt kravet på värmeåtervinning i ventilationen. Det känns som enda alternativen idag är frånluftsvärmepump som inte är ett alternativ pga kallt klimat i fjällen och FTX som känns som en dålig lösning för hus med visstidsanvändning.

Jag har funderat ett tag kring lösningar för att komma runt detta och funderar på frånluftsmodul till bergvärmepumpen, jag är medveten om att ett FTX aggregat är mycket effektivare men jag är endast ute efter att klara lagkraven, stora delar av året kommer huset stå med minimal ventilation.

Dvs kan man rent energikravsmässigt räkna hem återvinningskravet på ventilationen med en frånluftsmodul till bergvärmepump?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.