A
Avemo: Det kan väl inte gärna vara något annat än frånluft från toaletten. Man brukar vilja ha ventilation där. Så tar du bort skorstenspipan som är för det bör det lösas på annat sätt. Enklast är förmodligen en fläkt genom yttervägg om du inte redan har ett ventilationssystem att ansluta till.
1 svar · 490 läst
Tochvi
Tochvi: [citat] Vi har 3-lufts flaggfönster på 300cm runt hela huset förutom i de centrerade rummen som istället har vanliga 2-lufts flaggfönster på 130cm. Hittar bara vanliga fönster markiser men inga zip screen i den bredden, blir en rejäl summa för markiser på fönstren dock, dryga 100tusen från byggmax. Men det kanske kan vara mer värt med hänsyn till temperaturen inomhus med markiser i
7 svar · 809 läst
Richie85
Richie85: Hej! Fick du någon koll på vilket kullager som det är/var i din fläkt? Har själv bekymmer med missljud och skulle behöva byta ut mina lager. Hälsningar Richard
1 svar · 711 läst
Tomtom79
Tomtom79: [citat] Precis det som var min fråga. Är 2Pa ett bra värde, eller är 20 något att sikta på? Min kommentar att 2 Pa inte var en särskilt stor tryckskillnad baserade jag på att det skiljer kanske 50 Pa när jag går upp för trappan. Eller att man med lung-kraft kan blåsa uppåt 10-30 000 Pa. Men det är klart, 2 Pa är ju 2 N/m2 alltså ca 2hg per kvadratmeter plastfilm i väggen. Så det
11 svar · 1,2k läst
·
H
Hybro: Aaaah... Har alltså egentligen inget med undertrycket att göra... Alltså marginellt. Hos mig med centralt placerad stor täljstensugn har jag fixat öppning i nederkant på dörrbladet i stället för ovankant. Annars skulle golven på toaletterna bli kalla. Alltså om varmaste luften uppe vid taken, skulle fortsatt strömma in genom springa upptill i dörrbladet och så vidare efter toataken
13 svar · 1,5k läst
·
J
jhall: Huset har förstärkt självdrag. Har satt en frånluftsfläkt där nere nu men vill inte dumpa ut all väme på vintern. Finns dörr ja
2 svar · 697 läst
M
Mattias777: Hej Det finns har installationer i Lund Dalby, vill minnas att det finns även i Malmö, får kolla när jag är hemma på kontoret. Även Smartvent är i princip tyst. De ligger på 21 dBa på 1 meter enligt databladet
11 svar · 1,6k läst
·
O
oswim: [citat] sant! ska undersöka saken
7 svar · 957 läst
·
H
Hybro: [citat] Vid lufttubers insida står strömmande luft i princip stilla.
18 svar · 1,4k läst
·
Centano
Centano: Nu missar jag kanske något men varför sätta ett ventilerat golv när det är krypgrund? Är det inte bättre att fixa problemen i krypgrunden?
2 svar · 496 läst
Centano
Centano: Kan ett alternativ vara att sätta spaltventiler i fönsterna?
1 svar · 348 läst
Huddingebo
Huddingebo: [citat] Bara om övriga don är mindre. Om övriga är i samma eller större dimension så blir bara fläktinställningen lite lägre.
17 svar · 3,3k läst
BirgitS
BirgitS: Ska man bo där året runt så behöver man nog se över ventilationen så att det finns ständig frånluft även på entréplanet. På sommaren lär ju dörren eller fönstren vara öppna mycket men så är det ju inte de andra årstiderna.
3 svar · 527 läst
·
Demmpa
Demmpa: [citat] Nja, F = fläktstyrd frånluft T = fläktstyrd tilluft X = värmeåtervinning, inget om vilken typ av återvinning. S = självdrag (frånluft) En FLVP (frånluftsvärmepump) är ett FX-system. En värmepumpsberedare kan vara ett FX-system. På 80-talet installerade farsan ett FTX-system hemma, där avluften & uteluften växlade kanaler med inbyggda lamellpaket, det var alltså ett spjäll
5 svar · 1,4k läst
A
antonvallin: [citat] Instämmer gällande vl-50, nästan helt tyst på lägsta hastigheten. Höjer man och ät känslig för ljud så blir det svårt att sova. Förbättrar luften väldigt mycket.
27 svar · 10,3k läst
M
Mattias777: Hej Aha sorry missad den lilla detaljen :)
9 svar · 1,6k läst
Dr Benz
Dr Benz: Nej. Jag skulle säga att normalt är ventilation (från luft) i badrum, toalett och tvättstuga. Och sedan tilluft i sovrum, vardagsrum och ev mer. Men saknas från luft nere skulle jag sätta i både toalett och tvättstuga. Tvättstugan pga fukten och toaletten pga lukten.
6 svar · 700 läst
M
M85: Vi har liknande i vårt gamla hus. Vet en bekant med självdrag som satte in fläkt på taket / skorstenen för att hjälpa draget och att det därefter blev märkbart bättre med fräsch doft sovrummen bl a. Nackdelen är att fläkten ökar på energiförbrukning (el och värme som vädras ut) samt kan höras något från tid till annan. Kostade typ 30 tkr och tog en dag att installera.
2 svar · 679 läst
S
Sydeken: Hej! Skulle vilja höra era erfarenheter kring just cTrap. Har ni själva användt er utav denna duk eller känner någon som gjort? Tog det bort lukten eller den kom tillbaka efter ett tag? https://ctrap.se/ Tacksam för dom svar jag kan få!
0 svar · 581 läst
S
Sydeken: [citat] Helt torrt vet jag inte men det ska åtminstone inte finnas tydliga fuktskador, fukten kan fortfarande passera mattan medans det ska absorbera emissionerna ifrån det som är luktsmittat men har själv inte hört om den tidigare. Om den funkar så är det ju absolut en smidigare/billigare lösning. Man ska i teorin kunna lägga den direkt mot det befintliga golvet. Så man slipper byta
9 svar · 2,1k läst
B
Bre234: Renoveringen är inte klar än, så nu luktar det mest svettiga byggkläder och glasfiberisolering, så det är svårt att bedöma redan nu. Så jag får återkomma om några veckor när renoveringen är klar, det är nog först då jag kommer märka nån skillnad.
8 svar · 1,7k läst
M
Mattias777: [citat] ¨Hej Spaltventiler och frånlluftdläktar kommer att ge dig kallras på vintern, Flertalet av de hus jag varit i med spaltventiler så har dessa stängts på vintern pga kallras,, Ett mycket bra alternativ är Mini ftx som sparar mkt energi jämfört med bara hål i väggen. Det finns fler olk alternativ jag jobbet med Smartvent ett företag med svensktillverkade produkter. PÅ smartvent
10 svar · 1,5k läst
·
E
etompau: [citat] § 6 Reklam Reklam är förbjudet i forumet, bilder, bloggar och artikelkommentarer och företag får inte delta i diskussionen, utom i de fall där särskilt tillstånd har getts (se nedan). Inlägg från företag eller organisationer som inte har särskilt tillstånd kommer att raderas och användaren som gjorde inlägget kan komma att stängas av. Är du företagare som vill nå ut
9 svar · 1,5k läst
·
Johan Van Kuyl
Johan Van Kuyl: Tack för era svar! Jag tar kontakt med en firma och tar med mig av denna informationen. Ska kolla om det finns självdrag i källaren då det kanske kan vara användbart i så fall.
14 svar · 1,2k läst
·
I
Installation: [citat] Att de är klassade för brand är en sak men det är sällan de har den funktionen. Eftersom bostäder oftast endast består av en brandcell i boytorna.
19 svar · 14,4k läst
·
Demmpa
Demmpa: Självklart ska man följa tillverkarens anvisningar. Tex den vi har kan man köra både med och utan påse i, det finns även HEPA-filter till den så att man kan blåsa ut luften i rummet igen. [bild]
17 svar · 1,8k läst
·
människa
människa: Den är kopplad via en reläkontakt i köksfläkten. Jag har varit inne i alla inställningar & sökt, men hittar inte
27 svar · 1,7k läst
·
BirgitS
BirgitS: Kondens beror på att fönsterrutorna är kalla, vilket förutom för lite till- och frånluft kan bero på att man hindrar luften från att cirkulera framför rutorna genom att ha mycket växter eller gardiner som hindrar den varma luften från radiatorerna att komma fram till rutorna. Självdrag brukar inte fungera i hus utan varm murstock. Om det inte finns någon varm murstock brukar man få
1 svar · 1,0k läst
·
O
oswim: [citat] tusen tack. ja det lär bli en rätt stor lucka som går mellan takstolarna för att komma åt och i värsta fall byta hela aggregatet.
2 svar · 660 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.