Praxis är i grunden 0,35 l/s och kvm. Så det skulle ge 56 l/s, rätt nära alltså.
Och då behöver man justera ventilerna? Eller gör man inställning med fjärrkontrollen?K Kane skrev:
Ursäkta ”dumma frågor” men jag kan inget om ventilation…
Om du kan ändra fläkthastigheterna så är det en möjlighet annars så skall ventilerna justeras. Men i båda fallen behöver du egentligen kontrollera flödet efteråt.K Karin Hogstrand skrev:
Kan du justera tilluftsfläkten så gör det med typ -5% så blir det bättre.
Firman som justerade ventilerna borde ha sett till att det blev större skillnad på till- och frånluft.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Om man inte har undertryck så är det risk för att fukten inomhus (man andas ut vattenånga, det blir vattenånga vid dusch och matlagning) går in i väggarna i stället för ut genom frånluftsventilerna.L Linsv188 skrev:
Om du behöver öppna fönstren för att få in frisk luft låter det som för lite ventilation av huset.
Ok, tack för förklaringen!BirgitS skrev:
Du måste alltid ha en tillräckligt stor undertryck i bodelen för att inte riskera att trycka upp fuktig bodelsluft mot vind, överkanten av väggar etc. - annars kan du riskera med tiden möglig vind...
Även torr vinterluft på 20 %Rh vid 20 grader inomhusluft når daggpunkt och bildar imma och blöta ned vid runt 0 grader som typiskt kan vara på vindar vid minusgrader utomhus.
Ta ut en väl kyld dryck ur din kylskåp och om det bildas imma på utsidan glaset/burken så är det indikation att rumsluften är så fuktig att det blir samma nedfuktning på vinden vintertid om rumsluften pga. bristande undertryck hittar ut till vinden eller överdelen av husets ytterväggar, fäller ut fukt som vatten och det blir mögelbekymmer med tiden.
Med andra ord se till att FTX ställs in så att det inte fins någondel i villan där man kan se att en rökslinga sugs ut genom någon springa vid list, - vid ev. vindslucka överkant av högt liggande fönster etc. utan det blåser alltid in i bostaden när man har luftläcka. Och det är alltid högst upp i huset du skall kolla då vid bottenivå/bottenplan nästan alltid har mer eller mindre stark undertryck
Även torr vinterluft på 20 %Rh vid 20 grader inomhusluft når daggpunkt och bildar imma och blöta ned vid runt 0 grader som typiskt kan vara på vindar vid minusgrader utomhus.
Ta ut en väl kyld dryck ur din kylskåp och om det bildas imma på utsidan glaset/burken så är det indikation att rumsluften är så fuktig att det blir samma nedfuktning på vinden vintertid om rumsluften pga. bristande undertryck hittar ut till vinden eller överdelen av husets ytterväggar, fäller ut fukt som vatten och det blir mögelbekymmer med tiden.
Med andra ord se till att FTX ställs in så att det inte fins någondel i villan där man kan se att en rökslinga sugs ut genom någon springa vid list, - vid ev. vindslucka överkant av högt liggande fönster etc. utan det blåser alltid in i bostaden när man har luftläcka. Och det är alltid högst upp i huset du skall kolla då vid bottenivå/bottenplan nästan alltid har mer eller mindre stark undertryck
Klicka här för att svara
