Vi har haft en firma här som har rengjort kanalerna och ställt in vårt FTX-system. Huset är 160 kvm. Jag kan inget om ventilation - hur ska jag tolka protokollet? Är det tillräckligt bra värden?
 
  • Protokoll över ventilationskontroll med luftflödesmätningar före och efter rengöring i olika rum, inklusive FTX-systemets inställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Praxis är i grunden 0,35 l/s och kvm. Så det skulle ge 56 l/s, rätt nära alltså.
 
  • Gilla
Karin Hogstrand
  • Laddar…
B BearTheFear skrev:
Praxis är i grunden 0,35 l/s och kvm. Så det skulle ge 56 l/s, rätt nära alltså.
Och det är totalen som ska bli 0,35 x 160 kvm? Inte från varje ventil?
 
K Karin Hogstrand skrev:
Och det är totalen som ska bli 0,35 x 160 kvm? Inte från varje ventil?
Totalt 56 l/s i frånluft är rekommenderad nivå. Lite för liten skillnad hos er med 53 jämfört med tilluft på 50. Skulle vilja ha typ 56-60 l/s i frånluft eller dra ner tilluften till kring 45.
 
  • Gilla
Karin Hogstrand
  • Laddar…
K Kane skrev:
Totalt 56 l/s i frånluft är rekommenderad nivå. Lite för liten skillnad hos er med 53 jämfört med tilluft på 50. Skulle vilja ha typ 56-60 l/s i frånluft eller dra ner tilluften till kring 45.
Och då behöver man justera ventilerna? Eller gör man inställning med fjärrkontrollen?
Ursäkta ”dumma frågor” men jag kan inget om ventilation…
 
K Karin Hogstrand skrev:
Och då behöver man justera ventilerna? Eller gör man inställning med fjärrkontrollen?
Ursäkta ”dumma frågor” men jag kan inget om ventilation…
Om du kan ändra fläkthastigheterna så är det en möjlighet annars så skall ventilerna justeras. Men i båda fallen behöver du egentligen kontrollera flödet efteråt.
Kan du justera tilluftsfläkten så gör det med typ -5% så blir det bättre.
Firman som justerade ventilerna borde ha sett till att det blev större skillnad på till- och frånluft.
 
  • Gilla
Karin Hogstrand
  • Laddar…
K Kane skrev:
Totalt 56 l/s i frånluft är rekommenderad nivå. Lite för liten skillnad hos er med 53 jämfört med tilluft på 50. Skulle vilja ha typ 56-60 l/s i frånluft eller dra ner tilluften till kring 45.
Jag är också totalt okunnig :) Varför vill man ha så mycket lägre tilluft?
 
L Linsv188 skrev:
Jag är också totalt okunnig :) Varför vill man ha så mycket lägre tilluft?
Man skall ha undertryck i hus.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
K Kane skrev:
Man skall ha undertryck i hus.
Varför?
 
L Linsv188 skrev:
Varför?
För att minimera fuktproblem.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
K Kane skrev:
För att minimera fuktproblem.
Ok, jag har ju ock snustorr luft inne och känner ibland att jag måste öppna fönstren för att få in frisk luft. Jag kanske borde minska denna skillnad då istället? (Jag har ju dock ingen aning om vad den är idag :) )
 
BirgitS
L Linsv188 skrev:
Ok, jag har ju ock snustorr luft inne och känner ibland att jag måste öppna fönstren för att få in frisk luft. Jag kanske borde minska denna skillnad då istället? (Jag har ju dock ingen aning om vad den är idag :) )
Om man inte har undertryck så är det risk för att fukten inomhus (man andas ut vattenånga, det blir vattenånga vid dusch och matlagning) går in i väggarna i stället för ut genom frånluftsventilerna.

Om du behöver öppna fönstren för att få in frisk luft låter det som för lite ventilation av huset.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Om man inte har undertryck så är det risk för att fukten inomhus (man andas ut vattenånga, det blir vattenånga vid dusch och matlagning) går in i väggarna i stället för ut genom frånluftsventilerna.

Om du behöver öppna fönstren för att få in frisk luft låter det som för lite ventilation av huset.
Ok, tack för förklaringen! :)
 
Du måste alltid ha en tillräckligt stor undertryck i bodelen för att inte riskera att trycka upp fuktig bodelsluft mot vind, överkanten av väggar etc. - annars kan du riskera med tiden möglig vind...

Även torr vinterluft på 20 %Rh vid 20 grader inomhusluft når daggpunkt och bildar imma och blöta ned vid runt 0 grader som typiskt kan vara på vindar vid minusgrader utomhus.

Ta ut en väl kyld dryck ur din kylskåp och om det bildas imma på utsidan glaset/burken så är det indikation att rumsluften är så fuktig att det blir samma nedfuktning på vinden vintertid om rumsluften pga. bristande undertryck hittar ut till vinden eller överdelen av husets ytterväggar, fäller ut fukt som vatten och det blir mögelbekymmer med tiden.

Med andra ord se till att FTX ställs in så att det inte fins någondel i villan där man kan se att en rökslinga sugs ut genom någon springa vid list, - vid ev. vindslucka överkant av högt liggande fönster etc. utan det blåser alltid in i bostaden när man har luftläcka. Och det är alltid högst upp i huset du skall kolla då vid bottenivå/bottenplan nästan alltid har mer eller mindre stark undertryck
 
  • Gilla
Linsv188
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.