Hej på er. Har ett gammalt FTX-aggregat som har klappat ihop, slutade tillverkas 2004 enligt reparatören som var här.

Fått offert på att installera ett nytt kopplat till befintliga kanaler och det kostar drygt 60k. Är det en rimlig kostnad? Eller låter det dyrt.

Bor i ett 160 kvm hus från -90. Har för övrigt en luftvärmepump samt en gammal elpanna med vattenburna radiatorer. Brukar klara vintrarna med luftvärmepumpen om det inte blir riktigt kallt.

Nu är frågan om vi ändå ska byta ut ventilationen om det går att kombinera med uppvärmning också? Kan pinsamt lite om detta. Vart vänder man sig isåfall? Finns det firmor som har helhetslösningar?

Mvh
 
Ventilationen ska enbart ventilera huset. Värme ska du tillföra på annat vis. Köp fler luftvärmepumpar eller köp en riktig värmepump kopplat till radiatorerna.
 
  • Gilla
Jochi
  • Laddar…
V Vevlampa skrev:
Nu är frågan om vi ändå ska byta ut ventilationen om det går att kombinera med uppvärmning också?
Naturligtvis går det att kombinera. Som med all uppvärmning behöver den dimensioneras korrekt efter förutsättningarna om det skall fungera. I Utlandet är det inte ovanligt att kombinera ventilation, AC (kyla) och värme i samma luftburna system.

Det finns väldigt många lösningar och leverantörer. En seriös firma kan informera. Man bör nog kolla med ett antal firmor som kan leverera/installera och be om offert. Det är antagligen enklaste (enda?) sättet att få koll på de produkter och lösningar som finns att tillgå idag.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
V Vevlampa skrev:
Hej på er. Har ett gammalt FTX-aggregat som har klappat ihop, slutade tillverkas 2004 enligt reparatören som var här.

Fått offert på att installera ett nytt kopplat till befintliga kanaler och det kostar drygt 60k. Är det en rimlig kostnad? Eller låter det dyrt.

Bor i ett 160 kvm hus från -90. Har för övrigt en luftvärmepump samt en gammal elpanna med vattenburna radiatorer. Brukar klara vintrarna med luftvärmepumpen om det inte blir riktigt kallt.

Nu är frågan om vi ändå ska byta ut ventilationen om det går att kombinera med uppvärmning också? Kan pinsamt lite om detta. Vart vänder man sig isåfall? Finns det firmor som har helhetslösningar?

Mvh
Bra ventilation utan massa värmespill är mycket värt. Tycker du ska behålla FTX-systemet. Ett modernt aggregat är mer effektivt än ditt gamla så troligen kommer ventilationen bli bättre och värmeförlusterna mindre. I mitt gamla hus bytte vi ett gammalt original FTX-aggregat till nytt Heru FTX-aggregat. Blev väldigt bra. Tror det kostade 40’000kr men det var 7 år sedan. Ta in några fler offerter för att jämföra.
Tänker du långsiktigt kan du även ta in offert på att installera en luft-vatten värmepump för att ansluta mot det vattenburna systemet men FTX aggregatet tycker jag har högre prio.
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
Ett FTX-aggregat är normalt en enkel maskin - två fläktar och en värmeväxlare.
Vad är det som har gått söner? Tänk på att firmor gärna ser att du byter ut ditt system.

20 år ska inte vara någon ålder för ett bra FTX_system.
 
Roterande och motströms FTX aggregat slits inte. Det är bara lager och motorer som är något.

Sätt in en kompakt roterande FTX så blir det få problem. Östbergs är bra förutom att dom har värdelösa fläktar som går sönder ofta.

Detta är jobb man lätt gör själv. Är aggregatet lätt åtkomligt tar ett komplett byte bara nån timme.

25-30' för ett aggregat och max 5' innan rot för installation
 
O O skrev:
Naturligtvis går det att kombinera. Som med all uppvärmning behöver den dimensioneras korrekt efter förutsättningarna om det skall fungera. I Utlandet är det inte ovanligt att kombinera ventilation, AC (kyla) och värme i samma luftburna system.

Det finns väldigt många lösningar och leverantörer. En seriös firma kan informera. Man bör nog kolla med ett antal firmor som kan leverera/installera och be om offert. Det är antagligen enklaste (enda?) sättet att få koll på de produkter och lösningar som finns att tillgå idag.
TS har ju redan ett ventilationssystem som inte är dimensionerat för luftvärme och ett vattenburet värmesystem. Den billiga lösningen är L/L-VP och den bra lösningen är annan form av värmepump kopplad till radiatorsystemet. Att hoppas på en billig och bra uppvärmningslösning genom ventilationssystemet är fel väg.
 
  • Gilla
Jochi
  • Laddar…
V Vevlampa skrev:
Hej på er. Har ett gammalt FTX-aggregat som har klappat ihop, slutade tillverkas 2004 enligt reparatören som var här.

Fått offert på att installera ett nytt kopplat till befintliga kanaler och det kostar drygt 60k. Är det en rimlig kostnad? Eller låter det dyrt.

Bor i ett 160 kvm hus från -90. Har för övrigt en luftvärmepump samt en gammal elpanna med vattenburna radiatorer. Brukar klara vintrarna med luftvärmepumpen om det inte blir riktigt kallt.

Nu är frågan om vi ändå ska byta ut ventilationen om det går att kombinera med uppvärmning också? Kan pinsamt lite om detta. Vart vänder man sig isåfall? Finns det firmor som har helhetslösningar?

Mvh

Uppvärmning av rummen med tilluft från FTX-aggregat är ingen bra idé.
Om det kan genomföras så går det åt lika mycket värme som att köra elpannan för radiatorerna.
Dessutom är tilluftflödet för litet och övertempererad tilluft lägger sig vid taket.

Exempel:
Antag ett rum har tilluftflöde 15 l/s (52 m3/h) och värmebehov 600 W.
Antag att max tillufttemp sätts till 35 C, således 15 C övertemp. Då behövs 32 l/s. För ett rum med annat värmebehov krävs annat flöde.
Sålunda måsta alla tilluftflöden anpassas efter rummens värmebehov. Sammantaget blir totala tilluftflödet betydligt större än det FTX-aggregatet har.
Man kan förstås värma rummen med det som luftflödet klarar av och avlasta radiatorsystemet men det innebär ingen besparing. Däremot krävs en ny luftvärmare för tilluften.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.