3 803 läst ·
28 svar
4k läst
28 svar
Hjälp mig att förstå "VOC" .....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser mitt ut. Även här var spiken 05.20, då alla sov. Oklart vad som hände då. Den lägre peaken runt 17.00 kanske var nån som gjorde något.
Co2 från samma period följer samma grundmönster...
Logga in
Skapa konto
Tittade en annan dag:
Logga in
Skapa konto
Där var högsta spiken på kvällen när grabben satt och spelade dator i rummet, och en mindre topp mitt i natten.
Jag fick voc på köpet, var mest ute efter co2 och fukthaltsmätaren för att indikera på om ventilationen är tillfredsställande. Har därför inte så mycket kunskap om voc.
Just nu körs den på fix varvtal, har inte brytt mig om att automatisera för varierande ventilation, då både fukt och co2-halter ligger på riktigt bra nivåer +90% av alla timmar.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 416 inlägg
I natt gjorde vi ett litet experiment och sov i skilda sovrum.
Jag tog med mig mätaren och låg själv i ett av de andra sovrummen.
Runt halv 12 gick jag och lade mig, syns i att VOC sakta smyger upp lite grann;
Sen blev kurvan jojo;
Luftonbytet måste ju vara ok, även om jag inte justerat in aggregatet, co2 ligger ju ok hela tiden;
Jag fattar ingenting... 🙄😄
Logga in
Skapa konto
Sen blev kurvan jojo;
Logga in
Skapa konto
Luftonbytet måste ju vara ok, även om jag inte justerat in aggregatet, co2 ligger ju ok hela tiden;
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Gasig i magen? 😅Dan_Johansson skrev:
I natt gjorde vi ett litet experiment och sov i skilda sovrum.
[bild]
Sen blev kurvan jojo;
[bild]
[bild]
[bild]
Allvetare
· Västra götaland
· 10 416 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 416 inlägg
Fis teorin stämmer inte hos oss dock
Ingen som sovit i rummet, eller ens varit hemma.
Självdrag i huset ursprungligen men mekanisk fläkt sitter numera på skorstenen.
Dvs nivåerna ökar trots att ingen är hemma, så hos oss vete tusan vad det är.
Byggnadsmaterial borde vara mer kontinuerligt.
Fläktennhar samma fart hela tiden.
Ingen har varit hemma under hela dagen.
Temperaturen -solen har inte påverkat heller,
Utan stabil hela dagen utan direkt sol
Eco2 följer samma mönster, men den använder samma sensor
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Allvetare
· Västra götaland
· 10 416 inlägg
Jag ska flytta mätaren till det tredje sovrummet inatt, där ingen sover, så får vi se...
Det där är ju dock mycket lägre nivåerK Kanelbullen123 skrev:Fis teorin stämmer inte hos oss dock
Absolut!H hapazard skrev:
Jag är mest nyfiken på vad det beror på dock.
Vad påverkar luften i sovrummet nattetid när ingen är där, och solen ej lyst på.
Från början trodde jag tex att det var bygg-material som blivit varma och därmed kunde avge något. Huset är trots allt från 50 talet.
Men en helt molnig dag, där temperaturen varit stabil och ingen varit hemma i huset ens ger fortfarande en ökning på kvällen
Kollat hur det ser ut med utomhusluften, när alla är hemma, lagar mat, grillar med kol och/eller gasol, fiser och rapar, håller på med olika hobbies, mopeder, klipper gräs och annan trädgårdsaktiviteter och höjer hela områdets VOC nattetid.
Det är inte säkert att källorna är från inomhus utan kommer utifrån med ventilationen.
sedan är den här typen av sensorer rätt trubbiga och reagerar för 'allt' utan selektivitet då tex. metan kommer både med andningsluften (löst via blodet) och ur baken (för den mängden som inte får plats att lösas via blodets transportväg) som en del av livet.
Det är inte säkert att källorna är från inomhus utan kommer utifrån med ventilationen.
sedan är den här typen av sensorer rätt trubbiga och reagerar för 'allt' utan selektivitet då tex. metan kommer både med andningsluften (löst via blodet) och ur baken (för den mängden som inte får plats att lösas via blodets transportväg) som en del av livet.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 416 inlägg
Såhär såg det ut i natt, när mätaren bodde i grabbens rum, som stinker av parfym, men där ingen sov just i natt;
Uppenbarligen är det människor som skapar "VOC" här, ställde tillbaka mätaren i vårt sovrum där frugan ligger, vilket syns direkt...
Logga in
Skapa konto
Uppenbarligen är det människor som skapar "VOC" här, ställde tillbaka mätaren i vårt sovrum där frugan ligger, vilket syns direkt...
VOC mäts ofta i ppb och är således inte något relativt mått.
Givare som sitter i konsumentprodukter är dock inte särskilt exakta, så värdena i sig får man ta med en nypa salt.
Vissa föroreningskällor som nämnts här (eldning, gräsklippare etc) brukar normalt inte förknippas med VOC i första hand utan med partiklar i luften, detta brukar mätas i PM2.5 eller PM0.5 beroende på vilken partikelstorlek man mäter.
Jag har mätt både VOC och PM2.5 hemma i flera år, min erfarenhet är att:
Nya möbler, målning, parfym, rengöringsmedel och liknande produkter ger tydligt utslag på VOC.
Exempelvis en ny fåtölj från IKEA kan ge tydligt förhöjda värden i ett par veckor innan den har "gasats ur".
Mänsklig aktivitet ger definitivt utslag, bara genom att andas avger vi mätbara VOC, har man dessutom ätit något som producerar gas i andra änden så får man väldigt tydliga spikar.
PM2.5 brukar (i hemmet) mest komma från matlagning, ljus, eldning och liknande aktivitet, har man grannar nära syns deras eldning också rätt tydligt om man har bra ventilation. Bor man nära en högt trafikerad väg så kommer baseline att vara högre. Skulle man råka dra igång en stekpanna utan att ha startat köksfläkten så blir det en tydlig spik i PM2.5.
Givare som sitter i konsumentprodukter är dock inte särskilt exakta, så värdena i sig får man ta med en nypa salt.
Vissa föroreningskällor som nämnts här (eldning, gräsklippare etc) brukar normalt inte förknippas med VOC i första hand utan med partiklar i luften, detta brukar mätas i PM2.5 eller PM0.5 beroende på vilken partikelstorlek man mäter.
Jag har mätt både VOC och PM2.5 hemma i flera år, min erfarenhet är att:
Nya möbler, målning, parfym, rengöringsmedel och liknande produkter ger tydligt utslag på VOC.
Exempelvis en ny fåtölj från IKEA kan ge tydligt förhöjda värden i ett par veckor innan den har "gasats ur".
Mänsklig aktivitet ger definitivt utslag, bara genom att andas avger vi mätbara VOC, har man dessutom ätit något som producerar gas i andra änden så får man väldigt tydliga spikar.
PM2.5 brukar (i hemmet) mest komma från matlagning, ljus, eldning och liknande aktivitet, har man grannar nära syns deras eldning också rätt tydligt om man har bra ventilation. Bor man nära en högt trafikerad väg så kommer baseline att vara högre. Skulle man råka dra igång en stekpanna utan att ha startat köksfläkten så blir det en tydlig spik i PM2.5.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Varför och hur vattenläcka? Snälla hjälp mig förstååå!!!
Fasad -
Kan någon hjälpa mig att tyda ritningen?
Planlösningar -
Ny dränering och dagvattensystem behövs, hjälp mig att förstå.
Grund & Markarbeten -
Hjälp mig förstå det här med att välja rätt elbilsladdare.
El -
Hjälpa mig att tänka rätt vid nybygge
Lösvirke & Timmerhus