Hej!
Vi har just köpa en 90-tals villa med mekaniskt frånluft i taket. Jag vill en smartare lösning och energieffektivisera.
Någon som har provat att installera Healthbox 3.0?

mvh

Bo in er minst ett år innan ni börjar investera i fastigheten.

Vad är det för värmesystem?
En/flera våningsplan, med/utan källare?

Saker som heter något som antyder fördelar som maskinen med största sannolikhet inte kan leverera är alltid en varningsklocka.

Vad du köper här är en fläkt i en låda, med smart styrning. Och en app. I bästa fall ett bra filter på tilluften.

Eftersom den inte har någon återvinning av värme så kan den omöjligen spara någon energi. Mitt Ftx-aggregat med två EC-fläktar drar 55 watt i normaldrift och ca 15 watt i bortaläge (20% till/25% frånluft, går att ställa lägre), så i teorin kan kanske den "smarta styrningen" spara dig nån halv kilowattimme om dygnet...

Möjligen att aggregatet kan spara dig "tiotusen kronor" (kanske tom tjugo om man jämför med ett dyrare FTX-agg) men det är ju rördragningen som kostar.. ska man dessutom dra kabel till sensorer som ska sättas överallt har jag svårt att se att det blir billigare...

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Ska förtydliga, det jag mest är intresserad av är att kunna behovsstyra, just nu utgår jag från att nuvarade fläkt går på fullt blås hela tiden.
Huset har bergvärme med golvvärme i tre plan inkl källare.

Det går att behovsstyra befintliga fläkten.
Hur man gör beror bl.a. på vad det är för aggregat/motor samt vad man vill styra på för parametrar.

Demmpa Demmpa skrev:
Det går att behovsstyra befintliga fläkten.
Hur man gör beror bl.a. på vad det är för aggregat/motor samt vad man vill styra på för parametrar.
Du menar med en dimmer?

Eller med en hög sensorer (liknande som Hälsolådan 3), några "puckar" från Shelly och några timmar "programmerande" ..

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.