Vi har haft ftx nu i snart 2 år (fantastiskt btw, kan inte tänka mig hus utan det framgent). Men jag blir lika förvånad varje gång jag byter dem. Såhår ser våra ut efter ca 160 dagar.
Två smutsiga FTX-filter, det övre för frånluft och det undre för tilluft, visas efter 160 dagars användning i ett hus intill skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De övre är frånluft (från huset). Den undre är tilluft (filtret filtrerar således utomhusluften)

Är era lika smutsiga?

Vi bor strax utsnför stockholm men med skog vid ena sidan av huset, återvändsgränd och ingen tung trafik nära inpå.

Redigerat:
  • Gilla
Karl-Ove Qvarfordt
  • Laddar…
Bor i Vasastan nära Roslagstull och byter ca en gång per år. De är inte i närheten så skitiga som dina.

V Viktorbyggahus skrev:
Vi har haft ftx nu i snart 2 år (fantastiskt btw, kan inte tänka mig hus utan det framgent). Men jag blir lika förvånad varje gång jag byter dem. Såhår ser våra ut efter ca 160 dagar.
[bild]
De övre är frånluft (från huset). Den undre är tilluft (filtret filtrerar således utomhusluften)

Är era lika smutsiga?

Vi bor inte i stockholm men med skog vid ena sidan av huset, återvändsgränd och ingen tung trafik nära inpå.
Bor man nära, skog som jag gör så är det mest pollen och annat på tilluften. Frånluften är damm från hemmet

• Gilla
Trappa
  • Laddar…
Ja jösses!

Hur som haver, bör du förmodligen byta filter 1 gång/månad, för att bevara hälsan.
Nu syftar jag på tilluftsfiltret.

För tätt filter gör förmodligen att luft sugs in på andra ställen än just genom FTX.

Aldrig sett nåt liknande hos mig.

Vad finns för något inom 5 km i syd, sydväst som skitar ned luften på detta vis?

Är området beboeligt, kan man fråga sig?

Och vad jag förstår måste ni köra mycket med öppna ytterdörrar och fönster. Frånluftsfiltret som ska skydda värmeväxlaren är ju totalt igenkorkad!

M munge skrev:
Bor i Vasastan nära Roslagstull och byter ca en gång per år. De är inte i närheten så skitiga som dina.
Jag tycker också det är lite smutsigt. Vi är ju dock 5 personer, eldar, grannarna eldar, har katt, och 250m2 hus. Men tycker det är lite i det högsta laget.

H Hybro skrev:
Ja jösses!

Hur som haver, bör du byta 1 gång/månad.
Aldrig sett nåt liknande.

Vad finns för något inom 5 km, som skitar ned luften på detta vis?

Är området beboeligt, kan man fråga sig.

.
Motorväg, centrum, pendeltåg, grannar som eldar, ett litet industriområde, golfbanor typ?

Byter en gång om året, såhär såg vårt tilluftsfilter ut förra året i september efter ett år i aggregatet:
Smutsigt tilluftsfilter från ventilationsaggregat visat efter ett års användning. Filterlamellerna är täckta av damm och smuts.
Skapa konto

Möjligt att man ska byta oftare, men jag märker ingen större skillnad på luftflödena.
(bor på landet, så mycket skit från åkrarna som rörs upp när bönderna är ute och röjer på åkrarna.

J JSten skrev:
Byter en gång om året, såhär såg vårt tilluftsfilter ut förra året i september efter ett år i aggregatet:
[bild]
Möjligt att man ska byta oftare, men jag märker ingen större skillnad på luftflödena.
(bor på landet, så mycket skit från åkrarna som rörs upp när bönderna är ute och röjer på åkrarna.
Ok. Låter ju rimligt. Vi har mycket åkrar häromkring också. Och hästgårdar. Och grannar som renoverar och eldar sly.

Redigerat:
Det intressanta är också att vår inomhusluft är väldigt bra. Vi har luftmätare på tre platser i huset som mäter pm, voc, co2. Vi ligger konsekvent bra. Vid mkt folk går co2 upp, när vi dammsuger går pm upp såklart. Men i viloläge är det väldigt bra.
Nåväl. Blandade svar. Ska testa att byta var 90:e dag. Jag tror att eldningen påverkar. Ibland blåser det mot ftxens takhuv och då kommer det in rök den vägen.

• Display av inomhusluftdata: temperatur 21,9°C, luftfuktighet 30%, CO2 486 ppm, kemikalier 35 ppb, PM2.5 1 µg/m³ med färgad indikator.
    Skapa konto
  • Display för inomhusluftkvalitet med temperatur 23,1 °C, luftfuktighet 29 %, CO2 på 490 ppm, kemikalier 100 ppb och PM2.5 på 2 µg/m³.
    Skapa konto
  • Skärmbild av luftkvalitetsdata, visar temperatur 23.3°C, luftfuktighet 29%, CO₂ 584 ppm, kemikalier 146 ppb, PM2.5 6 µg/m³. Indikatorlampor för nivåer.
    Skapa konto
H Hybro skrev:
Ja jösses!

Hur som haver, bör du förmodligen byta filter 1 gång/månad, för att bevara hälsan.
Nu syftar jag på tilluftsfiltret.

För tätt filter gör förmodligen att luft sugs in på andra ställen än just genom FTX.

Aldrig sett nåt liknande hos mig.

Vad finns för något inom 5 km i syd, sydväst som skitar ned luften på detta vis?

Är området beboeligt, kan man fråga sig?

Och vad jag förstår måste ni köra mycket med öppna ytterdörrar och fönster. Frånluftsfiltret som ska skydda värmeväxlaren är ju totalt igenkorkad!

.
Nej alltså dom ligger bara ned på en kartong. Det är bara damm på ytan. Det är ytdammet min fråga syftar på.

• Filter med synligt ytdamm fastnat på veckade ytor.
    Skapa konto
Det är nog mer än ofarlig skit som går genom dessa filter.

Vad mer skulle vara farligt än det som redan fins på utsidan av huset, våra kläder, byggmaterial ???

Det mesta av dammet som fångas upp av filtrerna för utgående luften är producerat av oss själva och att vi rör oss inom bostaden, dvs mycket av dammet som finns där - har suttit på oss själva innan och genom nötning har blivit friflygande partiklar som sedans tas upp av ventilationen...

Ser man vad som fastnar i filtren på tex. innerdelar av LLVP så är väldigt mycket av det som fastna där av fibrös natur och till stor del kommer från våra textiler. - alltså våra kläder vi har på oss, sittdynor - lakan och örngott när vi sover och mindre del från vårat hår och det som fjällas och skavs av våran hud, och så skall man inte glömma bidraget från användande av smink och olika 'hudvårdsprodukter' etc.

det mesta av det man hittar i filter som filtrerar inomhusluft - kommer från oss själva...

---

Pollen (utifrån) är normalt ingen fara utan känslighet för det är något som förvärvas och har ökat per årtionde - när jag gick i skola så var det typ 1 person per klass av ca 25 personer som kunder rubriceras som 'hösnuva' - nu har var och varann någon form av allergi och en av många teorier är att det beror på att vi har för rent och för mycket enformig partikel och kemisk belastning när vi bor i hus och lägenheter och jobbar i kontor med olika syntetmaterial som i golv och väggar, som avger olika ämnen som kanske inte är så bra, men framförallt envist utsätter människor för det hela tiden i stora delar av dygnet året runt och kroppen bli understimulerad och sänker ribban och börja reagera på saker som annars inte hade brytt sig när det fans många viktigare saker med stor mångfald av varianter att parera för och hantera vid mycket högre 'smutsbelastning', som att som barn leka i sandlåda med massor av nedgrävt bajs av olika djur, och allmänt leka ute i naturen hela dagarna, äta jord och annat i åldern när man smakar på precis allt och den vägen bygger upp immunförsvar och sätter ribban när kroppen skall börja reagera och när den inte behöver reagera.

Många av vi vuxnas allergier är redan förvärvad som små barn under den tiden kroppen skall tränas och ställa 'ribban' i vad som är farlig och inte farligt genom att (borde) utsättas för en massa påverkan av olika slag och då blir det väldigt olika ifall man växte upp i en jordbruk och var med föräldrarna på allt som gjordes där eller att växa upp i en socitetshem i östermalm och knappt varit utanför dörren en stor del av den tidiga delen av livet.

• Gilla
FrittDrag_II och 1 till
  • Laddar…
Inte det värsta jag har sett. När jag byter mina efter ett år ser dom ännu värre ut.
Vet förr när jag hade frånluftsvärmepump och bytte var 3:e månad att det kunde variera lite.

Byter våra tilluftsfilter 1 ggn/år och de brukar se ut ngt liknande.
Frånluftsfiltren däremot, våra brukar inte vara så synbart smutsiga. Ofta har jag låtit de vara och bara bytt vartannat år.
Sedan är det så att ju smutsigare filter, desto renare luft. Ja, det är att provocera, men igenkorkade filter släpper inte igenom så mkt, och ju mer igenkorkade desto mindre släpper de igenom. Så, skitigheten är inte negativt sett från renhetsgrad på det som kommer in, men det reflekterar luften runtom där man bor. Och, det som är farligt är nog inte det stora grova damm man ser med blotta ögat utan det finare som inte syns.

Vidare så beror smutsigheten på filtren hur mkt luft som passerar. Dvs liten filteryta i förhållande till luftflödet ger hög belastning och därmed snabbare smutsiga filter. Så, om man jämför två identiska aggregat/filter* så är det högre belastning på filtren i det aggregat som jobbar hårdare (högre inställt flöde). Samma sak för frånluften men den påverkas också av hur många personer som bor i huset, inkl husdjur, och hur många timmar man tillbringar inomhus.
* Dvs, samma filteryta.

Kontentan är iaf att så länge inte ev tryckskillnadsvakter i agget larmar så finns det ingen anledning att byta filter i onödan.

V Viktorbyggahus skrev:
jag blir lika förvånad varje gång jag byter dem. Så hår ser våra ut efter ca 160 dagar. Är era lika smutsiga?
För det första tycker jag inte de ser speciellt smutsiga ut alls.
För det andra är filtren till för att fånga in smuts. Att de gör sitt jobb är utmärkt som jag ser på saken.

• Gilla
Runnis och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.