Hej!
Har förstått att långtidsmätning av radon är bäst att göra under minst två månader i perioden okt-april. Är det helt kört att påbörja en mätning nu? Är i så fall alternativet att göra en korttidsmätning eller vänta in nästa okt?
Tack,
 
Vad är syftet? I befintlig bostad eller?

Korttidsmätning är bara en indikation. Långtidsmätning är mer den sanna verkligheten så jag hade tyckt det var försent nu iallafall men allt går ju såklart.
 
I befintlig bostad. Vi planerar renovering av källaren och tänker att det kan vara bra att ha koll på om det är något som behöver åtgärdas i samband med det.
 
BirgitS
När man renoverar källaren är det väl lämpligt att få ordning på ventilationen oavsett vad radonvärdet är.
 
Självklart, men menar du då att oavsett vad situationen är i radonfrågan så har det ingen påverkan på vad som bör göras i ventilationsväg eller för att hantera ev. höga värden?
BirgitS BirgitS skrev:
När man renoverar källaren är det väl lämpligt att få ordning på ventilationen oavsett vad radonvärdet är.
 
BirgitS
Oftast räcker det med att få till en ventilation enligt normen och den nivån är ju bra att ha i vilket fall som helst för att hålla källaren frisk. När man har gjort det så kan man mäta och se om man behöver t.ex. täta kring genomföringar genom grunden.

Innan är det svårt att komma fram till om det finns otäta genomföringar därför att man inte kan särskilja orsakerna till ev. höga halter radon. Men det är bra att kolla med kommunen om det finns radonkartor som visar var det finns mycket radon i marken eller om de har radonmätningar från andra hus i området.
 
Det där beror på vilket typ av hus man bor i. Tanken är väll att man ska mäta när ventilationen är som sämst och man inte har öppet fönster och dörrar och på de sättet får mer ventilation än normalt. Men tar man tex ett äldre självdrags hus så är det ju fullt flås i ventilationen på vintern och på sommaren står den princip helt still (speciellt i källaren). Så välj mät period efter dina förutsättningar
 
M MH90 skrev:
Hej!
Har förstått att långtidsmätning av radon är bäst att göra under minst två månader i perioden okt-april. Är det helt kört att påbörja en mätning nu? Är i så fall alternativet att göra en korttidsmätning eller vänta in nästa okt?
Tack,
Ja, det är för sent, de flesta bolagen som säljer mätpuckar slutar försäljningen av långtidspuckar i januari/februari.
 
Köp en mätare från Airthings, gör en egen mätning. Ge fasen i att ha dörrar och fönster öppna så att du ventilerar ut alla gaser på ett sätt som inte är typiskt för helåret.
 
  • Gilla
Tjoa
  • Laddar…
J jhall skrev:
Jag körde en mätning från Radea och fick aningen höga resultat. Köpte en Airthingsmätare för att kunna följa upp resultat av förbättringsåtgärder, den är jättesmidig och nivåerna man ser matchar det Radea rapporterade från sin långtidsmätning.

[länk]
Hur fort stabiliserar Airthingsmätaren mätvärden? Tänker om den stabiliseras inom en timme typ så den kan fungera som en indikator vid tex husköp osv.
 
För egen indikation går det bra att mäta även under sommarhalvåret förutsatt att du inte har självdragsventilation. Myndighet- och miljöcertifieringsmätningar måste dock göras under eldningssäsong.
 
N NicklasM skrev:
Hur fort stabiliserar Airthingsmätaren mätvärden? Tänker om den stabiliseras inom en timme typ så den kan fungera som en indikator vid tex husköp osv.
Ca en vecka behöver den ha på sig att kalibrera sig,
Skärmdump från Airthings manual om placering och kalibrering av sensorer, med steg och instruktioner för att mäta radon i hemmet.
https://www.airthings.com/sv/manuals/view-series-manual


Värderna varierar ganska mycket, främst årstiderna, men även mellan dagarna,
Graf över radonnivåer under året i Bq/m³, där nivån stiger från cirka 20 till över 100, synlig i appen Homey Pro.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump från Homey Pro där jag har lagt in våran.
 
  • Gilla
NicklasM
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ca en vecka behöver den ha på sig att kalibrera sig,
[bild]
[länk]


Värderna varierar ganska mycket, främst årstiderna, men även mellan dagarna,
[bild]
Skärmdump från Homey Pro där jag har lagt in våran.
Stort tack för snabbt och utförligt svar!
 
Jag drar ut mätdata över MQTT och plottar i Grafana tillsammans med en massa andra mätdata. Pendlar som sagt ganska mycket, men nu de senaste dagarna har jag testat på övervåningarna, därav det stora fallet.
Graf av radonnivåer i källaren över 14 dagar, med märkbar minskning från 04/14, plottat med Grafana.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.