BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Oftast räcker det med att få till en ventilation enligt normen och den nivån är ju bra att ha i vilket fall som helst för att hålla källaren frisk. När man har gjort det så kan man mäta och se om man behöver t.ex. täta kring genomföringar genom grunden.
Innan är det svårt att komma fram till om det finns otäta genomföringar därför att man inte kan särskilja orsakerna till ev. höga halter radon. Men det är bra att kolla med kommunen om det finns radonkartor som visar var det finns mycket radon i marken eller om de har radonmätningar från andra hus i området.
Innan är det svårt att komma fram till om det finns otäta genomföringar därför att man inte kan särskilja orsakerna till ev. höga halter radon. Men det är bra att kolla med kommunen om det finns radonkartor som visar var det finns mycket radon i marken eller om de har radonmätningar från andra hus i området.
Det där beror på vilket typ av hus man bor i. Tanken är väll att man ska mäta när ventilationen är som sämst och man inte har öppet fönster och dörrar och på de sättet får mer ventilation än normalt. Men tar man tex ett äldre självdrags hus så är det ju fullt flås i ventilationen på vintern och på sommaren står den princip helt still (speciellt i källaren). Så välj mät period efter dina förutsättningar
Jag körde en mätning från Radea och fick aningen höga resultat. Köpte en Airthingsmätare för att kunna följa upp resultat av förbättringsåtgärder, den är jättesmidig och nivåerna man ser matchar det Radea rapporterade från sin långtidsmätning.
https://www.clasohlson.com/se/Airthings-View-Radon,-radonmatare/p/41-1888
https://www.clasohlson.com/se/Airthings-View-Radon,-radonmatare/p/41-1888
Ja, det är för sent, de flesta bolagen som säljer mätpuckar slutar försäljningen av långtidspuckar i januari/februari.M MH90 skrev:
Hur fort stabiliserar Airthingsmätaren mätvärden? Tänker om den stabiliseras inom en timme typ så den kan fungera som en indikator vid tex husköp osv.J jhall skrev:
Ca en vecka behöver den ha på sig att kalibrera sig,N NicklasM skrev:
https://www.airthings.com/sv/manuals/view-series-manual
Värderna varierar ganska mycket, främst årstiderna, men även mellan dagarna,
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump från Homey Pro där jag har lagt in våran.
Klicka här för att svara
