Hej
Kan jag ansluta köksfläkten (aldrig suttit någon här förut) till imkanalen utan att dra ett spirorör invändigt hela vägen upp i skorstenen ?
Imkanalen går i den murade skorstenen.
Köksfläkten har kolfilter.

• Insidan av en murad skorsten med mögel och smuts; ett snöre hänger ner i mitten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppning i kakelvägg för imkanal där köksfläkt ska anslutas; ingen spirorör installerat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Det går. Kolfiltren avlägsnas då.

Men fundera över:

1. Fläkten kommer att hindra flödet av luft när fläkten inte går så du får sämre grundflöde i köket. Hur mycket beror på konstruktionen av fläkten.

2. Skorstenskanalen trycksätts och ofta är kanalen smått otät så att den dåliga luften riskerar att sippra ut någonstans i huset. Men det beror på kanalens tillstånd. Man brukar föredra sugande fläkt på taket.

3. Det kommer att bli fukt och kondens i skorstenen. Det kan ställa till det. Beror på omständigheterna. Med gott grundflöde så torde den hållas varm och torka upp.

Är det lägenhet i flerfamiljshus så är det oftast big nono. Kolla med föreningens styrelse i så fall.

Om du ansluter där vid väggen, de till att det finns en renslucka där så att skorstenens kanal lätt kan rensas.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det går. Kolfiltren avlägsnas då.

Men fundera över:

1. Fläkten kommer att hindra flödet av luft när fläkten inte går så du får sämre grundflöde i köket. Hur mycket beror på konstruktionen av fläkten.

2. Skorstenskanalen trycksätts och ofta är kanalen smått otät så att den dåliga luften riskerar att sippra ut någonstans i huset. Men det beror på kanalens tillstånd. Man brukar föredra sugande fläkt på taket.

3. Det kommer att bli fukt och kondens i skorstenen. Det kan ställa till det. Beror på omständigheterna. Med gott grundflöde så torde den hållas varm och torka upp.

Är det lägenhet i flerfamiljshus så är det oftast big nono. Kolla med föreningens styrelse i så fall.

Om du ansluter där vid väggen, de till att det finns en renslucka där så att skorstenens kanal lätt kan rensas.
Varför ska man inte montera kolfilter ?
Jag vill väl undvika trycka upp matos / fett i imkanalen ?

Imkanalens skick är egentligen okänt. Har också tänkt på det att risken finns att det trycks ut någonstans där man inte vill.

Fult och kondens ja, men lär väl bli även om jag drar in ett spirorör hela vägen.
Röret lär förhindra grundflödet ännu mer än om jag kör utan ?

Huset saknar motordriven ventilation. Och har funderat på att montera en sån där ventilator för att få bättre drag ut.
Särskilt sedan vi gick över från vedeldat till jordvärme.
En sådan lär hjälpa till att få ut luften och även torka ur fukten ?

Det är fristående egen villa.

A Awes78 skrev:
Varför ska man inte montera kolfilter ?
Jag vill väl undvika trycka upp matos / fett i imkanalen ?
Fettfiltret i köksfläkten ska ta "allt" fett som sugs upp i fläkten.
Fettfiltret ska rengöras ganska ofta, hur ofta beror på hur mycket fett som avges vid matlagningen, men allt mellan en gång i kvartalet till kanske varannan vecka.

Ett kolfilter behöver bytas/regenereras allt mellan en gång om året till kanske varannan månad.
Hamnar det fett i kolfiltret så rengörs fettfiltret för sällan.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Fettfiltret i köksfläkten ska ta "allt" fett som sugs upp i fläkten.
Fettfiltret ska rengöras ganska ofta, hur ofta beror på hur mycket fett som avges vid matlagningen, men allt mellan en gång i kvartalet till kanske varannan vecka.

Ett kolfilter behöver bytas/regenereras allt mellan en gång om året till kanske varannan månad.
Hamnar det fett i kolfiltret så rengörs fettfiltret för sällan.
Ok, jag svarade lite slarvigt förut.
Det stämmer precis som du säger, det är jag medveten om :)
Min frågade var egentligen till ovan svar där det står att kolfilter ska avlägsnas.
Och jag undrade bara varför ?

Och min huvudfråga var om jag slipper dra spirorör hela imkanalen upp till tak ?

Vi hade köksfläkten (utan kolfilter) via imkanalen som första sex meterna via horisontell eternitkanal och sen 3 meter lodrät murstock, original sedan huset byggdes, fungerat i typ 40 år.
Nummera, sedan vi rev hela murstocken, har vi 3 meter spirorör som vissa delar går i ca 45⁰ vinkel.

Det är vanligt i äldre villor att köksfläkten är kopplad till murstocken, å då utan kolfilter.

Demmpa Demmpa skrev:
Vi hade köksfläkten (utan kolfilter) via imkanalen som första sex meterna via horisontell eternitkanal och sen 3 meter lodrät murstock, original sedan huset byggdes, fungerat i typ 40 år.
Nummera, sedan vi rev hela murstocken, har vi 3 meter spirorör som vissa delar går i ca 45⁰ vinkel.

Det är vanligt i äldre villor att köksfläkten är kopplad till murstocken, å då utan kolfilter.
Ok, 6 meter horisontalt låter inte optimalt annars.
Var det inte lika vanligt med kolfilter förr kanske ?
Men om min fläkt nu har det, finns det väl enbart fördelar med det ?!

• Gilla
Lasse Hoby
  • Laddar…
Först köksfläkten kom mitten av 60-talet.
Jag vet inte när kolfilterfläktarna kom men kanske på 80-/90-talet.

• Gilla
Lasse Hoby och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.