Vi håller på att uppföra ett nytt fritidshus som huvudsakligen ska nyttjas under vår/sommar o höst och sitter nu med ventilationen. Tänker mig tilluftsventiler samt mekanisk frånluft. Kolfilterfläkt i köket så ingen frånluft därifrån. Har räknat med 6 tilluftsventiler + 1 tilluft på loftet som finns. Sedan frånluft via en Pax i badrummet samt en fasadfläkt via kanal genom teknikrummet.
Är det onödigt med en sådan kraftig fasadfläkt och är det onödigt att dra den ut genom teknikrummet?
Vad tror ni om placering av tilluften?
Ytan är 120 kvm + loft på ca 15 kvm. Takhöjd mellan 2,4 - 4,5 meter
Är det onödigt med en sådan kraftig fasadfläkt och är det onödigt att dra den ut genom teknikrummet?
Vad tror ni om placering av tilluften?
Ytan är 120 kvm + loft på ca 15 kvm. Takhöjd mellan 2,4 - 4,5 meter
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I teknikrummet räcker det mest troligt med en PAX som i badrummet. Vad har du för tak, får det plats ventilationsrör där? OM ni ska nyttja huset ofta skulle jag satsa på ett FTX-system (ej koppla in köksfläkten). Inte svårt att installera rör mm själv om plats finnes.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 175 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 175 inlägg
Aldrig tilluft i kök.
Alltid frånluft i kök. En kolfilterfläkt tar inte hand om vattenångan vid pastakok utan den varma och fuktiga luften måste ledas ut innan huset riskerar att bli skadat.
136 l/s kommer ju att upplevas som mycket dragit och därmed känns det kallt.
Normer för frånluft:
Minst 0,35 l/s och kvm totalt
15 l/s i badrum
10 l/s i kök, tvättstuga och andra rum som "smutsar ner" luften
5-10 l/s i t.ex hall, klädkammare, teknikrum för att uppnå tillräckligt totalflöde.
Tilluft:
4 l/s per person i t.ex. sovrum
Så minska ner tilluften i de små sovrummen och skippa den i köket.
Att ventilera över normerna blir bara dyrt utan att bättre luftkvalitet blir bättre.
Alltid frånluft i kök. En kolfilterfläkt tar inte hand om vattenångan vid pastakok utan den varma och fuktiga luften måste ledas ut innan huset riskerar att bli skadat.
Normer för frånluft:
15 l/s i badrum
5-10 l/s i t.ex hall, klädkammare, teknikrum för att uppnå tillräckligt totalflöde.
Tilluft:
Att ventilera över normerna blir bara dyrt utan att bättre luftkvalitet blir bättre.
Saxtakstolar och pga ett missförstånd mellan mig o snickarna så är taket redan plastat och glesat så hyfsat besvärligt att dra ett FTX-systemJonatan79 skrev:
136 l/s är maxflödet och fläkten är reglerbar. Bör man ändå gå ner i kapacitet trots att prisskillnaden är marginell?BirgitS skrev:
Aldrig tilluft i kök.
Normer för frånluft:
15 l/s i badrum
Tilluft:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Räkna på normflödet 0.35 l/s/m2, vilket ger (120+15) x 0.35 = 47 l/s. Tanken är att all luft ska bytas varannan timme. 0.35 l/s/m2 är räknat på en medeltakhöjd på 2.5 meter. Det kanske räcker med en badrumsfläkt.J Jockeastrom skrev:
Räkna med att du har minst en tilluftventil på loftet också.
Tips. Fixa en riktig imkanal till köksfläkten istf kolfilter! Gör jobbet nu och ta eventuella smällar. Senare blir det bara en massa extrajobb. Du kommer inte ångra dig om du gör detta nu.
Jag skulle skaffa en LLVP i kök/storstuga inte minst för kylans skull med tanke på alla fönster där.
Av estetiska skäl blir det ingen takfläkt o plattan är redan gjuten. En LLVP kommer att sättas in just för kylanClasseClas skrev:
Räkna på normflödet 0.35 l/s/m2, vilket ger (120+15) x 0.35 = 47 l/s. Tanken är att all luft ska bytas varannan timme. 0.35 l/s/m2 är räknat på en medeltakhöjd på 2.5 meter. Det kanske räcker med en badrumsfläkt.
Räkna med att du har minst en tilluftventil på loftet också.
Tips. Fixa en riktig imkanal till köksfläkten istf kolfilter! Gör jobbet nu och ta eventuella smällar. Senare blir det bara en massa extrajobb. Du kommer inte ångra dig om du gör detta nu.
Jag skulle skaffa en LLVP i kök/storstuga inte minst för kylans skull med tanke på alla fönster där.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 175 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 175 inlägg
Fläktar för kök finns av flera typer, t.ex. hällfläkt med utblås genom väggen. Du riskerar problem med huset och slutbeskedet om det inte finns någon frånluft i köket eftersom det finns med i Boverkets krav på ventilation.J Jockeastrom skrev:
Är det verkligen bara en marginell prisskillnad mellan en fläkt för 136 l/s och en för 10 l/s?J Jockeastrom skrev:
Storleksmässigt måste det ju vara stor skillnad.
Varför ha en fläkt som är avsedd att vara enda frånluften i ett hus på 300 kvm i ett fritidshus som är mycket mindre. Noggrannheten blir ofta sämre när man vill reglera mellan 7 och 8 % än mellan 70 och 80 %.
Nu har jag uppdaterat utifrån inputen o satt en mindre fläkt i teknikrummet samt en frånluftsfläkt genom ytterväggen i köket (mindre storek än den tidigare tänkta)BirgitS skrev:
Fläktar för kök finns av flera typer, t.ex. hällfläkt med utblås genom väggen. Du riskerar problem med huset och slutbeskedet om det inte finns någon frånluft i köket eftersom det finns med i Boverkets krav på ventilation.
Är det verkligen bara en marginell prisskillnad mellan en fläkt för 136 l/s och en för 10 l/s?
Storleksmässigt måste det ju vara stor skillnad.
Varför ha en fläkt som är avsedd att vara enda frånluften i ett hus på 300 kvm i ett fritidshus som är mycket mindre. Noggrannheten blir ofta sämre när man vill reglera mellan 7 och 8 % än mellan 70 och 80 %.
Räknar jag på husets luftvolym som är väsenltigt större än ett hus med normal takhöjd behöver jag ligga på ett flöde på knappt 60 l/s. Fläktarna i badrum o teknikrum ger 12 l/s vid kontinuerlig drift så då behöver jag köra på ca 2/3 effekt på fläkten i köket för att få ett flöde på 60 l/s för att byta ut luften 1 gång på 2 timmar. Nu har jag 6 tilluftsventiler på 8 l/s vilket ger 48 l/s totalta + tilluft till kaminen som jag inte vet vad och om den tillför något. Räcker tillflödet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 175 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 175 inlägg
I badrummet bör det vara 15 l/s kontinuerligt.
Eftersom frånluftsflödet inte räcker till så sätt dit en frånluft i hallen också.
Om du sätter 4 frånluftsfläktarna till 15 l/s så når du upp till 60 l/s.
Sen vet jag inte hur bra luftomsättningen blir högst upp under dubbel takhöjd och om man därför ska räkna med hela den volymen.
Tilluften till kaminen brukar mynna direkt in i kaminen och inte bidra till luftomsättningen i huset.
En helt annan sak men som förvånar mig. Har du fått bygglov för att ha hällen i köksön utan att ha en liten ho/vask där?
Eftersom frånluftsflödet inte räcker till så sätt dit en frånluft i hallen också.
Sen vet jag inte hur bra luftomsättningen blir högst upp under dubbel takhöjd och om man därför ska räkna med hela den volymen.
Tilluften till kaminen brukar mynna direkt in i kaminen och inte bidra till luftomsättningen i huset.
En helt annan sak men som förvånar mig. Har du fått bygglov för att ha hällen i köksön utan att ha en liten ho/vask där?
Jag tycker nog att du kan räkna på 0.35 l/s/m2 även om du har högre takhöjd utom vid loftet. Det är ju inte exakt samma BBR-krav på ett fritidshus jämfört med ett permanenthus vad gäller tex energihushållning, men jag har inte detaljkoll på detta.
För tilluftsventilerna vill jag tipsa om att använda bullerdämpande väggventiler tex TL 80DE dBs. Sedan skulle jag placera ventilerna så långt från tänkta sängplatser som det går.
Master bedroom, placera vid "norra" väggen bortanför fotänden.
Sydöstra sovrummet, placera vid fotänden, vid garderoben.
Mittre sovrummet, till höger om fönstret eller ovanför, om det går.
Västra sovrummet, ok placering.
Vad blir det för uppvärmning. Vattenburen golvvärme med värmepump? Annat?
För tilluftsventilerna vill jag tipsa om att använda bullerdämpande väggventiler tex TL 80DE dBs. Sedan skulle jag placera ventilerna så långt från tänkta sängplatser som det går.
Jag ska ha vask o ho i köksönBirgitS skrev:
I badrummet bör det vara 15 l/s kontinuerligt.
Är det bättre att ha två fläktar på 15 l/s än en kraftigare i köket? Blir ytterligare ett hål i fasaden
Tack för tipsenClasseClas skrev:
Jag tycker nog att du kan räkna på 0.35 l/s/m2 även om du har högre takhöjd utom vid loftet. Det är ju inte exakt samma BBR-krav på ett fritidshus jämfört med ett permanenthus vad gäller tex energihushållning, men jag har inte detaljkoll på detta.
Vattenburen golvvärme med elpatron samt LLVP (som jag redan har). Bor i elprisområde 2 så svårt att räkna hemma något annat för tillfället (särksilt då stugan mest kommer användas på varma delen av året)