Hej allihopa!

Har precis sparkat igång FTX-systemet, och det har ju gjort underverk för luftkvaliteten, men något jag inte kan förstå är mängden "volatila organiska kemikalier" i luften...

Har en Airthings luftmätare och den registrerar "spikar" i mängden VOC. Oftast på natten, och jag kan inte se något samband mellan mänskligt beteende och mätvärdena..

Nån som har några tankar kring detta?
VOC-mätning från Airthings visar en topp på 2743,0 ppb kl 05:46, med graf över VOC-nivåer under tre timmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vart sitter sensorn och varför skulle det skjuta i höjden så där?

Jag har ingen sådan sensor och FTX aggregatet fungerar bra ändå.

Det ser märkligt ut, kanske något systemfel. Källorna till VOC ör
1. Fordon. Moderna bilar liten påverkan. Numera mest från mindre fordon som mopeder och från dieselfordon
2. Vedeldning. Den största källan i vissa bostadsområden.
3. Hushållen som källa vid grillning, målning med mera.
Det bör inte vara spikar på nätterna

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Sensorn är en liten lös låda som står på en byrå i sovrummet... Den är inte kopplad till FTX-systemet...
Vit rektangulär sensor med display som visar värdena 9 PM 2.5 och 637 CO2, placerad på en byrå i sovrummet enligt beskrivning.
Skapa konto

Jag fattar inte heller vad det kan vara, frågan är om mätaren är defekt på nått sätt...

Ställ den i ett annat rum och se om det blir någon skillnad.

Kolla om den triggar på nymålat, nya möbler, parfym. Just nya möbler ger ifrån sig VOC ett bra tag.

Totte_S
Undvik en stänkare före läggdax 😉

Just parfym vet jag att den inte triggar på, den har stått någon månad i 14-åringens rum... Han är rätt pigg på parfym, men det märks inte... 🤔

Ska testa ett annat rum och se ...

Hårspray? 😂

Alla låg och sov.... Jag gick upp 06:45 ungefär....

Grannen som morgoneldar eller varmköra bilen just vid ditt uteluftintag?

Vi har något snarlikt som jag inte heller förstår.

Vid 18-tiden ökar det, och fortsätter öka tills 6 på morgonen där det avtar.

TVOC-graf som visar en stigande trend från 18:00 till 06:00, toppande vid cirka 600 ppb.
Skapa konto

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Inatt fick den stå i grabbens rum... Mera upp-å-ner där, men jag är rätt säker på att han sov vid den sista spiken i alla fall... 🙄😄
Graf med VOC-nivåer (flyktiga organiska ämnen) över tid. Senaste värdet visar 879,0 ppb vid 05:26. Kurvan når en topp runt kl. 05:00.
Skapa konto

Får prova ett rum utan människor kommande natt..

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Grannen som morgoneldar eller varmköra bilen just vid ditt uteluftintag?
Nej, inte vad jag tror... Av de fem husen runtomkring är två pensionärer, varav en har flyttat till lägenhet och aldrig är hemma, den som bor närmast är tjänsteman och skulle aldrig åka till jobbet såpass tidigt som 5 .... De två sista är visserligen arbetare, och åker hyfsat tidigt ibland, men de har sina uppfarter längst bort från luftintaget.... I alla fall 30-35 meter...

Ingen eldar längre.. en av kåkarna eldar iofs pellets men det känns ju inte ens utomhus...

VOC är ett relativt värde så höga spikar behöver inte vara farliga om bakgrundsnivån är väldigt låg. Genomsnittet ska alltid bli typ 100. Värden under 100 är alltså med mindre föroreningar och över 100 är mer.

Hos oss får vi en spik på morgonen när vi stiger upp ur sängen för damm från täcken och annat sprider sig ut i luften då. Skakar man täcken blir det mycket. Glömmer någon sätta på spisfläkten på max kommer det in os i sovrummet och den registrerar en spik.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.