Ventilation
itscire: Stegen stod framme så nu får du en dagsfärsk bild 😅. Nu kommer jag inte ihåg exakt vilken fläkt det var, för det var några år sedan nu. Men typ en sån här: https://ventilation.se/sv/products/takflakt-tks-400-c1-svart?gad_source=1&gad_campaignid=20380781475#product-information
Kiario: Hej. Vi har ett resonansljud som kommer och går i intervaller på några sekunder från radonsugen. Runt 450hz. Isolera hjälper ej på något sätt. Det kommer genom golvet(bottenplattan). Hörs ej på andra plan trorts att man är närmare fläkten på vinden. Hittar ingen lösning. Kan ändra varvtalet på fläkten och då ändrar sig ljudet men kvarstår om man inte drar ner fläkten på min.
Demmpa: Är det frånluft frånluft badrum/tvättstuga eller från kök (imkanal)? Kan gå att ta bort befintliga böjen samt kapa av röret lite å montera ny böj.
anntoon: Nu har jag varit på taket och rensat fläkten och det var SMUTSIGT! Så efter rengöringen så började ventilationen att fungera mycket bättre, det blåser inte in luft från köksfläkten i våtutrymmen längre och ett toapapper fastnar när man drar på fläkten i badrummet!
Installation: [citat] Utrymmesbehovet står i installationsanvisningen. Generellt brukar det vara ca 70-80 cm framför.
pappajarny: Hej alla. Jag är en gammal dj som under pandemin flyttade ut gräsklippare, lövblåsen och andra saker som kan finnas i ett garage och byggde om det till ett streaming garage/nattklubb för att streama mina dj set på twitch. Jag har isolerat väggar och bytat ut till riktiga dörrar (Dom gamla var bara bräder som var uppspikade på en ram med 2 gångjärn. Se bilder. Man såg ut mellan
Haxelll: Hej, Har nyss flyttat in i villa för första gången, superkul och projekt finns det i multum! Framöver siktar jag på att installera FTX I hela huset (självdrag idag, 70-tals Älvsbyhus) men för stunden skulle jag verkligen vilja öka luftkvaliteten i förrådsdelen av huset. Som ni ser på bilden finns det bara idag En tilluftsventil som är minimal i sovrum/förråd. Yttre förrådet med
P64bygg: [citat] Jag har samma problem hos mig på övervåningen tvåvåningshus med källare. Har badrum på övervåningen med öppen trappa mellan våningarna. Blir övertryck så tilluftsventilerna jag monterade i sovrummen strömmar åt fel håll. Har en fresh Intellivent i badrummet som jag kör på max i silentläge och då går luften åt rätt håll.
Håbbe01: Borde gå kapa o skarva med en liten kopplingslist [bild]
Weimik: [citat] Inget svar på din fråga, men jag har en äldre Fresh Intellivent där grundflödet som jag har ställt in inte hörs utanför badrummet ens med öppen dörr. Jag tror faktiskt inte att du kommer att uppleva att det är ett problem att inte kunna stänga av grundflödet.
Josth: Om man kan hitta en ny utbytesfläkt som är bakåtkomptatibel och passar där den gamla sitter så klarar man sig förmodligen med ca 5 tkr. Om det måste specialbeställas via plåtslagare kan det säkert bli minst 3 ggr det.
hydrolift: Har två funderingar angående kombidon som placeras i vägg nära annan byggnad. Förutsättningar är att kombidonet placeras i vägg som går parallellt med annan byggnad avstånd 4-5 meter och på den andra byggnaden finns en längsgående takfot som är över kombidonet höjdmässigt. 1. Brandskydd, är det godkänt med vanliga brandspjäll på av- och uteluft (sådana för imkanal) för att
Kluven: Hej. I vårt hus har vi en skorsten som endast är kopplad till en liten spis i köket. Eftersom det är bergvärme i huset används inte den eldstaden. Det jag grubblar på är om skorstenen tar skada? Är det nått spjäll jag behöver öppna för att få ett drag igenom? Den har huv så det regnar inte ner i den. [bild] [bild]
Nannito: Hej, vi har en två år gammal Luftvatten VP och jag vill rensa magnetiter i filtret.Det går inte att låsa vattnet i systemen för den röda avstägningshandtagit sitter fast och jag är rädd att dra den hårdare. Vad ska man höra för stänga av vattnet i systemet? Trycket i VP ofta sjunker från 1 par till 0,5 par på några månader och jag måste fylla på den för höjas till 1par är
sceptic int: Hej! Jag har ett suterränghus byggt '65 med självdrag. Nu behöver jag fläkta ut luft från ett rum och vill ta upp ett nytt hål. Ni som kan, är det "bara" att borra upp, snygga till med ventiler på in och utsida o vara nöjd eller måste jag anlita någon som räknar på ventilation och husets struktur. PS Jag kan ta hål etc men hus och luftflöden är inte min grej.
BirgitS: Det är tilluft i både sov- och vardagsrum. Frånluft har man i badrum och kök.
BSA In: [citat] Hej Hoppar in lite sent i tråden. Normalt är att tilluftens läge som bestämmer om det är vänster eller höger. Men kolla på aggregatettillverkarens produktblad.
Hybro: Ok... Det finns flera teorier. Varför inte parkera bilen ute? Det rostar inte om det är minusgrader. Kupevärmare två timmar innan avfärd. Eller be grannen skyffla av snön för 50 kr varje morgon. Annars testa det jag skrev ovan. Kör ett litet 1 kw värmeelement och som jag skrev en tre meters isolerad lufttrumman ut genom ena gaveln för att få ett luftdrag. Varm luft söker sig uppåt.
Incitus: Vad tänker du är risken är om jag lägger ett tunnare 100 mm rör mot yttergallret och ansluter direkt till fläkten. Samt isolering (gullfiber) runt det röret inne i det befintliga röret. Dvs låter nuvarande rör vara kvar men lägger ett rör till i med isolering runt. Då borde det väll inte vara någon risk att trycka in fukt? Eller missar jag något. Mvh
Runnis: FTX ska vara igång hela tiden. Sen kan du vädra ut värme på kvällen om du vill. Köp en eller flera luftvärmepumpar för AC. Min Mitsubishi Design låter 19dB på lägsta fläkthastighet och den sitter över sänggaveln i sovrummet. Den har varit på varje natt sedan i våras. Sen har vi en luftvärmepump i hallen som kyler hela nedervåningen. Den har gått på avfuktning nu några dagar
BirgitS: [citat] Går dessa Pax-fläktar jämnt och med tillräckligt flöde? Rekommendationen för frånluft är 15 l/s i badrum, 10 l/s i kök, tvättstuga, gästtoaletter och vid behov en del även i klädkammare och förråd. Totalt rekommenderas det 0,35 l/s och kvm, per våningsplan. Tilluft i rum som man vistas länge i. För att ventilationen ska fungera måste då luften kunna passera under/över
Bengt65: [citat] Hur blev det för dig? Har också tegelvägg men funderar på att sätta ett brandspjäll på insidan ändå.
Nalleman64: [citat] Finns vattenburet system med vedpanna och elpatron i huset. Från början när orken och tiden fanns var det ved som gällde. Senare gjorde främst tidsbrist men även orken till viss del att det blev eluppvärmning som gällde. Dock inte med elpatron utan elradiatorer. Då låg förbrukningen på runt 12000 kWh/år inklusive "allt" d.v.s. värme, varmvatten och hushållsel. 2009
Pontus Jakobsson1: Ok kan vara värt en fundering. Jag tror även att köpa en hygrometer och kolla hur det står till där uppe över tid.
xxargs: Inte bara elektrolux som har problem - ser det ut baki som i denna: https://www.byggahus.se/forum/threads/dalig-effekt-i-portabel-ac-isar-igen-varfoer.555589/#post-6304134 Efter en vis gångtid så är det köldmedelsbrist med största sannolikhet och bara att köra in denna till ÅVC och köpa nytt. --- Saken är att väldigt många av dagens portabla AC under en rad olika varumärken och
BirgitS: Ser ut som vanliga spaltventiler som brukar räcka till även med mekanisk frånluft. De flesta brukar göra som så att de sätter in fläktar som går ständigt i badrum, toalett, tvättstuga, kök etc. Minst halva året brukar man värma upp huset och det leder till att utomhusluften får en lägre relativ luftfuktighet när den kommer in. Under sommaren kan det bli samma luftfuktighet inne
xxargs: Om du ens bry dig att försöka hitta läckan så leta efter oljefläckar efter rörens olika anslutningar och hårdlödningar, det är mer sällan att det skulle ha gått hål mitt på rören , räkna med att det sitter på dolda ställen eller helt oåtkomliga ställen så blir du inte besviken... --- Det som gör att det inte är lönt att reparera är våra timlöner, den tiden timlönen var