Hej. Jag är mitt uppe i att installera frikyla. Det är en sak jag inte får grepp om. Varför sätter man en avstickare på framledningsröret och inte på returledningsröret på borrhålsslingan? När kompressorn går kommer ju returen vara betydligt kallare och är det inte just detta man vill åt? Eller vill man hålla en jämnare men varmare temperarur på avstickarslingan? Upplys mig!

Richard_F
Hej
Vi har frikyla men är osäker på hur den är kopplad. Normalläget när du vill ha kyla är väl att kompressorn inte går, inget värmebehov i huset. Undantaget är om du gör varmvatten alt. t.ex. värmer en pool. Skulle kompressorn köra så är pumpen lite effektivare eftersom framledningstemperaturen är högre.

Våran frikyla funkar bra även om vi ser en tydlig uppvärmning av borrhålet över sommaren, men aldrig till så höga nivåer att kyleffekten påverkas negativ.

Min uppfattning är att det är den (någorlunda) konstanta temperaturen i berget man vill åt oavsett om det är uppvärmning eller frikyla.

Richard_F Richard_F skrev:
Hej
Vi har frikyla men är osäker på hur den är kopplad. Normalläget när du vill ha kyla är väl att kompressorn inte går, inget värmebehov i huset. Undantaget är om du gör varmvatten alt. t.ex. värmer en pool. Skulle kompressorn köra så är pumpen lite effektivare eftersom framledningstemperaturen är högre.

Våran frikyla funkar bra även om vi ser en tydlig uppvärmning av borrhålet över sommaren, men aldrig till så höga nivåer att kyleffekten påverkas negativ.

Min uppfattning är att det är den (någorlunda) konstanta temperaturen i berget man vill åt oavsett om det är uppvärmning eller frikyla.
Det är väl inte ovanligt att dumpa den extra värmen i hålet som frikylan genererar. Inbillar mig att om kompressorn är igång så shuntar man in rätt temperatur i frikylrkretsen. Är kompressorn inte igång är det oshuntat.
Jag är bakis så beskrivningen kanske är sopig och den intellektuella utmaningen att rita ett schema fixar jag inte idag😀

C
Bubben_ Bubben_ skrev:
När kompressorn går kommer ju returen vara betydligt kallare och är det inte just detta man vill åt? Eller vill man hålla en jämnare men varmare temperarur på avstickarslingan? Upplys mig!
Kompressorn går väl i normalfallet inte så ofta när kylan utnyttjas, så det blir mer ett undantags- än normalfall(?)
Har förstått att man helst vill undvika "temperturdippar" på kylslingan då det ställer större krav på kondensisoleringen.

Fördelen som jag ser det att ha avsticken på frikylan på framledning är att om frikylan går så blir brine varmare då vp gör vv= billigare varmvatten.

• Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.