Hej! Som nybliven husägare har jag försökt läsa på om fukt i källare och skulle tacksamt ta emot tankar från er. Huset är byggt 1910, dock källare från ca 50-tal. Dränering från -93 som verkar fungera. Finns lite putssläpp längs med golvet, sannolikt lite fukt som stigit från plattan. Under våren låg fuktkvoten bra, kring 40%. Senaste månaden har dock fuktkvoten stigit markant till omkring 80%. Vi använder endast källaren till tvättstuga och förvaring. Ventiler finns i alla rum i källaren som står öppnade (80m2 är källaren). Självdrag i huset.

Hur hade ni tänkt med detta? Luktar bra i källaren och finns inga tydliga fuktangrepp mer än lite putssläpp. Fuktkvoten är ju 80% men det är den ju nästan utomhus också nu under sommaren. Ska man redan du köpa avfuktare eller kan man bara följa det hela?

Det beror mycket på temperaturen i källaren. Är källaren uppvärmd till 20° året om kan det funka bra utan avfuktare.
Med en sval källare så kommer sommaren att bli en fuktig period. Då finns risk för mögeldoft på inventarier.
Med tvättstuga i källaren tycker jag avfuktare är en god investering oavsett.
Den tillför också värme till källaren som är nyttig. Och med ställbar hygrometer som de brukar ha så går den ju bara när det behövs. Visst kommer många svara att det funkar i miljontals hem utan avfuktare men jag vet också hur tråkigt det är att hämta upp kartoner med prylar från en sval källare och upptäcka att de inte luktar fräscht. Varför chansa?

• Gilla
Luc Reiner
  • Laddar…
Magnus E K
Även med avfuktare (dock kanske för klen) har jag haft problem med att kartong, alla typer av träfiberskivor (spånskiva, masonit, MDF) och dammig elektronik som stått på golvet (till ca 20-30 cm upp) börjar lukta. Massivt trä verkar klara sig mycket bättre så jag har nu bannlyst spånskivor och spånskivemöbler från källaren (inte så förtjust i dem uppe i huset heller, särskilt inte nytillverkade som kan vara tillverkade av returträ och innehålla lite vad som helst), och undviker överlag att ställa saker på golvet.

Magnus E K
När det är varmare ute än i källaren, eller ungefär samma temperatur men fuktigare ute, borde ventilerna egentligen vara stängda. Även om minskad luftomsättning kanske gör att det upplevs mer ofräscht om det redan finns en del grejor som luktar lite.

B Bjober skrev:
Det beror mycket på temperaturen i källaren. Är källaren uppvärmd till 20° året om kan det funka bra utan avfuktare.
Med en sval källare så kommer sommaren att bli en fuktig period. Då finns risk för mögeldoft på inventarier.
Med tvättstuga i källaren tycker jag avfuktare är en god investering oavsett.
Den tillför också värme till källaren som är nyttig. Och med ställbar hygrometer som de brukar ha så går den ju bara när det behövs. Visst kommer många svara att det funkar i miljontals hem utan avfuktare men jag vet också hur tråkigt det är att hämta upp kartoner med prylar från en sval källare och upptäcka att de inte luktar fräscht. Varför chansa?
Ja jag är inne lite på samma spår som du. Temperaturen är ca 18 grader året runt i källaren.

Magnus E K Magnus E K skrev:
När det är varmare ute än i källaren, eller ungefär samma temperatur men fuktigare ute, borde ventilerna egentligen vara stängda. Även om minskad luftomsättning kanske gör att det upplevs mer ofräscht om det redan finns en del grejor som luktar lite.
Ja vad jag förstår är det ganska omdiskuterat dedär huruvida ventilerna ska vara öppna eller stängda sommartid.

F fredriknilsson454 skrev:
Ja vad jag förstår är det ganska omdiskuterat dedär huruvida ventilerna ska vara öppna eller stängda sommartid.
Skaffar du en avfuktare, vilket jag tycker du ska prova, bör du stänga ventilerna sommartid när det är fuktigt ute. Avfuktaren har svårt att göra nytta om det hela tiden kommer in ny fukt.

Claes Sörmland
Skaffa en avfuktare för sommarmånaderna, en portabel kondensavfuktare med tank räcker gott. Håller borta fukt och lukt. Och stäng ventilerna under den tiden om det drar in mycket luft genom dem. Om luften istället står stilla i källaren och det sker minimalt luftutbyte genom dem, vilket den ofta gör under sommaren i en kall källare så kan du lämna dem öppna. Beror på vindriktningen och hur ventilerna är placerade.

Det tog mig ett antal år att förstå att jag skulle avfukta källaren på sommaren och gav i mitt gamla hus från 1919 en rejäl positiv effekt. Ingen lukt, går att torka kläder där nere under regndagar o s v.

Klokt att behålla källaren oinredd då slipper man många problem. Jag har sett till att ha allt som förvaras där lite upp från golvet.

Avfuktare? Tror inte man ska ta i för hårt. Lite på sommaren enligt Clas Sörmlands tips kan vara bra.

Putssläppen beror troligen på fuktvandring. Ju torrare luft desto mer fuktvandring som drar med sig salter mm som orsakar släpp. Lagom är bäst och att hålla koll.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.