Jag bor i en nybyggd fastighet där jag har en lägenhet. Senaste månaden så verkar det flyttat in någon stor-rökare, så jag får in röklukt i lägenheten varje dag. Personen verkar kedjeröka dessutom. Fastigheten ska vara rökfri både utomhus och inomhus. Så troligtvis har någon valt att försöka smyga med sin rökning och bli en fläktrökare istället för att slippa ta sig 50 meter bort varje gång.
Den enda tilluft till min lägenhet är via min fläktkåpa i mitt kök. Så jag antar att det kommer in därifrån. Jag bor högst upp. Någon som har någon fundering på hur mordern köksventilation är kopplat? Kan det vara så att storrökarens fläktkåpa blåser ut röken på taket medan min kåpa drar in den via ett rör bredvid på taket?
Jag har försökt kontakta fastighetsbolaget, men inget svar än.
Den enda tilluft till min lägenhet är via min fläktkåpa i mitt kök. Så jag antar att det kommer in därifrån. Jag bor högst upp. Någon som har någon fundering på hur mordern köksventilation är kopplat? Kan det vara så att storrökarens fläktkåpa blåser ut röken på taket medan min kåpa drar in den via ett rör bredvid på taket?
Jag har försökt kontakta fastighetsbolaget, men inget svar än.
Hejsan, det är en etta.
Det är ett ventdon som drar i badrum och ett ventdon som drar i rummet. Jag tänker då att kökskåpan fungerar som tilluft när jag inte har fläkten öppen när jag lagar mat.
Det finns ingen tilluft bakom radiator eller i fönster heller.
Det är ett ventdon som drar i badrum och ett ventdon som drar i rummet. Jag tänker då att kökskåpan fungerar som tilluft när jag inte har fläkten öppen när jag lagar mat.
Det finns ingen tilluft bakom radiator eller i fönster heller.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Har du inte fått någon pärm/info om lägenhetens vent.system? Inte sällan finns det filter som ska regelbundet ska bytas, detta brukar då vara beskrivet i manualer etc.
Rökande grannar kan vara ett gissel, otätheter i konstruktionen kan leda till rökinträgning. Kräver en hel del pyssel för att identifieras och åtgärdas (om möjligt).
Rökande grannar kan vara ett gissel, otätheter i konstruktionen kan leda till rökinträgning. Kräver en hel del pyssel för att identifieras och åtgärdas (om möjligt).
Jag googlade och antar att det är såkallat FTX-system. Huset var färdigställt för ett år sedan. Alla väggar utom till badrum är betong. Så det är kökskåpan jag misstänker. Det är nästan så jag är beredd på att ta in någon expert och bekosta det själv, för att utreda vart det kommer ifrån. Det är drygt att varje kväll ha konstant röklukt hemma.E etompau skrev:Har du inte fått någon pärm/info om lägenhetens vent.system? Inte sällan finns det filter som ska regelbundet ska bytas, detta brukar då vara beskrivet i manualer etc.
Rökande grannar kan vara ett gissel, otätheter i konstruktionen kan leda till rökinträgning. Kräver en hel del pyssel för att identifieras och åtgärdas (om möjligt).
Ja ett FTX-system kan det mycket väl vara. Det återvinner värmen från luften som sugs ut. Kanske uppkommer det läckage vid systemets värmeväxlare.S Snickartasken skrev:Jag googlade och antar att det är såkallat FTX-system. Huset var färdigställt för ett år sedan. Alla väggar utom till badrum är betong. Så det är kökskåpan jag misstänker. Det är nästan så jag är beredd på att ta in någon expert och bekosta det själv, för att utreda vart det kommer ifrån. Det är drygt att varje kväll ha konstant röklukt hemma.
Någonstans måste tilluft komma in. Borde inte vara omöjligt att känna detta vid fläkt/ventil etc.
Ta några bilder på din fläkt så kanske det klarna.
Ser bara 3 fettfilter. Är det vad du har i din lägenhet? Ingen annan utrustning som är gömd någonstans?
Swegon Casas prylar ser ut att vara gjorda för individuella installationer i varje bostad, kan dock ha fel om detta.
Swegon Casas prylar ser ut att vara gjorda för individuella installationer i varje bostad, kan dock ha fel om detta.
Dett måste ju vara denna återvinning av värmen i ftx-systemet som sprider röklukten då. Jag får jaga hyresvärden.
Jag har 2 frånluftsdon och kökskåpan. Inget annat. Dessutom har dom missat att ha en springa vid toadörren som tilluft så det är bra sug när man ska öppna dörren.E etompau skrev:
Bilden visar en spiskåpa caso tango + för central anläggning. Innehåller enbart 3 fettfilter. Så om det finns ftx så är det en central anläggning nånstans. Men riktigt är nog fläkt rökare då kommer det förmodligen läcka över till tilluften i lght ör övriga
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 136 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 136 inlägg
Om du håller ett tunt papper vid spiskåpan, kommer då pappret att sugas in mot fläkten eller blåser det utåt?
Men det måste ju komma in luft någonstans när köksfläkten är igång.
Jag tycker att du kontaktar styrelsen för att få till en utredning om din ventilation, t.ex. om något är felkopplat och gällande badrumsdörren. Ventilationssystemet hör till det som föreningen är ansvarig för och det ska uppfylla de krav som ställs på nybyggda hus. Det är inget som du ska bekosta.
Men det måste ju komma in luft någonstans när köksfläkten är igång.
Jag tycker att du kontaktar styrelsen för att få till en utredning om din ventilation, t.ex. om något är felkopplat och gällande badrumsdörren. Ventilationssystemet hör till det som föreningen är ansvarig för och det ska uppfylla de krav som ställs på nybyggda hus. Det är inget som du ska bekosta.
Oavsett ventsystem så är de inte ditt fel att de luktar rök. Ta upp det med hyresvärden direkt. De som ska lösa det här.
Är du säker på att de är röklukt genom fläkten också? Bodde i en (gammal) lägenhet där jag hade samma problem. Visade sig vara otätheter mellan elskåpen som va boven.
Testa att ha köksfläkten öppen konstant under nått dygn. Då borde röklukten bli bättre. Inte en lösning, men en början.
Är du säker på att de är röklukt genom fläkten också? Bodde i en (gammal) lägenhet där jag hade samma problem. Visade sig vara otätheter mellan elskåpen som va boven.
Testa att ha köksfläkten öppen konstant under nått dygn. Då borde röklukten bli bättre. Inte en lösning, men en början.
Ja, jag provade det och blev inte bättre. Och den stängs av efter en timme typ. Hyresvärden har satt upp lappar i huset för att påminna om att det är förbjudet med rökning i och utanför huset. Men uppenbart så är det någon stor-rökare som röker inomhus. Det kan vara så att dom som sköter huset fått klagomål, men inte fattar att det är ventilationssystemet som drar runt röken till andra i huset.C Citro skrev:Oavsett ventsystem så är de inte ditt fel att de luktar rök. Ta upp det med hyresvärden direkt. De som ska lösa det här.
Är du säker på att de är röklukt genom fläkten också? Bodde i en (gammal) lägenhet där jag hade samma problem. Visade sig vara otätheter mellan elskåpen som va boven.
Testa att ha köksfläkten öppen konstant under nått dygn. Då borde röklukten bli bättre. Inte en lösning, men en början.
Eftersom huset är nybyggt så lär det komma besiktningar, så det kommer fixas hoppas jag.. Jag avskyr rökare så jäkla mycket nu, efter flera veckor med röklukt. 🤢

