Hej!

Jag är ny husägare och har ingen aning om någonting. Hoppas på hjälp från snälla människor härifrån.

Mina frågor rör en nymonterad pax-fläkt i ett badrum:

Det satt tidigare bara en ventil på platsen i badrummet med ventilationsrör i plåt draget via vinden till murstocken. Det gamla plåtröret var ca 8 cm i diameter medan det nya (plast)röret till paxfläkten är 10 cm.
Bilderna visar att jag fortfarande använder det gamla plåtröret in i murstocken. (Skorstenen används bara till imkanal i övrigt.) För att dimensionsändra mellan plast och plåtrör har jag använt silvertejp.

Är detta en ok konstruktion? Hur hittar jag annars en dimensionsändrare som passar perfekt?

Är det kanske lättare att dra det nya plaströret in i murstocken. I så fall måste jag vidga öppningen på murstocken. Är det svårt?

Ser ut som att jag måste täta murstocken också. Ska jag använda kalkbruk? Läste det någonstans.

Tacksam för input! :)

• Vita plaströr och äldre plåtrör i ett badrum, kopplade med silvertejp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plaströr och metallrör i ett badrum, anslutna med tejp, del av ventilationssystem för paxfläkt. Trägolv och metallbeslag syns.
    Skapa konto
Redigerat:
Grattis till huset!
Det största problemet tror jag är att en paxfläkt inte orkar trycka luft genom rör och skorsten, de är byggda för att bara förflytta luft en kort sträcka, tex om den monteras i en yttervägg.
Kan det vara ett alternativ?
Om det innan fanns tex oljepanna så skapade den draget.

Tror inte det ska vara något problem att ha det via skorstenen.
Vi har haft det så i 25år och fungerar fint. Skulle du kunna använda en övergång som är till ventilationsmrör?

• Övergångsstycke för ventilationsrör i metall, eventuellt användbar vid installation via skorsten.
    Skapa konto
Tack
O Odi et Amo skrev:
Grattis till huset!
Det största problemet tror jag är att en paxfläkt inte orkar trycka luft genom rör och skorsten, de är byggda för att bara förflytta luft en kort sträcka, tex om den monteras i en yttervägg.
Kan det vara ett alternativ?
Om det innan fanns tex oljepanna så skapade den draget.
tack för svar! Jag har inte så mycket alternativ i nuläget. Ev får det bli en vindsnurra på taket senare.

H Henrik 75 skrev:
Tror inte det ska vara något problem att ha det via skorstenen.
Vi har haft det så i 25år och fungerar fint. Skulle du kunna använda en övergång som är till ventilationsmrör?
Tack för svar och för bra förslag. Om denna inte skulle passa perfekt, kan jag täta med silvertejp? Risken är att diametern blir precis lika stora så det ena inte går utanpå det andra.

Silvertejp skulle jag inte tveka på att använda i skarvarna.

• Gilla
kiao
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.