6 702 läst ·
21 svar
7k läst
21 svar
Mystisk imkanal och kallras
Japp huset är från början självdrag men med takfläkt monterad på toppen av kanalen som kommer från badrummen. Vet inte om det är tanken att fläkten ska gå 24/7 eller bara vid dusch/bad osv? Den suger på rätt bra när den är igång.. Halva huset har fått 3-glas för några år sedan medan andra halvan har vanliga 2-glas som är ganska dragiga.13th Marine skrev:
Men bör jag ta hål genom väggarna i sov/v-rum för nya ventiler? Vilken höjd/placering bör man isf sätta dem? Bakom element eller ovanför fönster?
Tack för alla tips hittills. Jätteuppskattat!
Tänkte försöka täta uppe vid huven mellan flexröret och gamla imkanalen för att luft och snö/regn ej ska kunna ta sig ner där och in i köket/huset. Tidigare ägare verkar bara dragit nytt flexrör helt från fläkt upp genom befintlig imkanal och ut genom huv. Tätat mot vinden med lite isolering så det verkar inte vara vidare lufttätt, så det ska jag oxå försöka täta.
Har någon tips på vad jag kan använda för att täta i köks-sidan och huv-sidan? På kökssidan där det är mycket svårt att komma åt hade jag tänkt fogskum om jag lyckas förlänga fogsprutan med någon slang. Är det en dum idé?
På huv-sidan hade jag tänkt typ fogskum och kallasfalt ovanpå det upp över kanten.
Synpunkter?
Har någon tips på vad jag kan använda för att täta i köks-sidan och huv-sidan? På kökssidan där det är mycket svårt att komma åt hade jag tänkt fogskum om jag lyckas förlänga fogsprutan med någon slang. Är det en dum idé?
På huv-sidan hade jag tänkt typ fogskum och kallasfalt ovanpå det upp över kanten.
Synpunkter?
Tätade taksidan med lite isolering som drevning och därefter tagfog. Svårt att komma åt men tror det blev ok. Det drar fortfarande in luft i köket så ska försöka täta mellan flexrör och imkanal från insidan. Men funderade på om detta kan få några konsekvenser med eventuell kondens då det blir ”rör-i-rör”?K kungcoopa skrev:Tänkte försöka täta uppe vid huven mellan flexröret och gamla imkanalen för att luft och snö/regn ej ska kunna ta sig ner där och in i köket/huset. Tidigare ägare verkar bara dragit nytt flexrör helt från fläkt upp genom befintlig imkanal och ut genom huv. Tätat mot vinden med lite isolering så det verkar inte vara vidare lufttätt, så det ska jag oxå försöka täta.
Har någon tips på vad jag kan använda för att täta i köks-sidan och huv-sidan? På kökssidan där det är mycket svårt att komma åt hade jag tänkt fogskum om jag lyckas förlänga fogsprutan med någon slang. Är det en dum idé?
På huv-sidan hade jag tänkt typ fogskum och kallasfalt ovanpå det upp över kanten.
Synpunkter?
Imkanalen som består av ett spirorör har isolering runt sig där det går genom vinden, men flexrör ligger ju löst i spiroröret. Kommer det fälla ut kondens på utsidan av flexröret, som då hamnar mellan flex och spirorör?
På andra bilden syns en spaltventil på vädringsluckan. Har du fler såna på några andra fönster (kan sitta på andra ställen runt fönstret)? I så fall bör du set till att dom är öppna så du får tillräcklig tilluft.K kungcoopa skrev:Ok!
De enda ”ventilerna” jag kan hitta är dessa som några fönster har. Är det tänkt att tilluft sak tas genom dessa eller är det någon form av vädrings”fönster”? Annars förstår jag inte hur huset ska få in luft? Man har bytt fönster på ena sidan av huset, kanske var så otätt med original att man räknade med att all tilluft skulle tas via otätheter?
Produkter som diskuteras: "spaltventil"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Hej!useless skrev:
Jag borrade faktiskt dit en likadan spaltventil på en vädringslucka på övervåningen här om dagen. Blev lättare att kontrollera mängden tilluft i det rummet, blev lätt för mycket med vädringsluckan på glänt
Jag vill bara tacka dig för detta inlägg som jag snubblade på häromdagen. Nu när jag stod i begrepp att felsöka en köksfläkt med dåligt sug så kom jag efter mycket möda, stort besvär och rivning av halva köksskåpet fram till att kallrasskyddet bara öppnade den ena vingen när man startade fläkten.K kungcoopa skrev:Hej!
Det drar in kalluft från köksfläkten så började kika på kallrasskyddet i fläkten och det verkar öppnas och stängas när man inte har dragit åt slangklämman på övergången till flexslangen. Men spänner man slangklämman så slutar kallrasskyddet fungera, så får ha den ganska löst åtdragen. Jag hör att kallrasskyddet slår igen efter jag stängt av fläkten, men drar ändå in kalluft och man kan ana lite matos. Låter ganska mycket om fläkten/kanalen vid blåsigt väder. Kallrasskyddet är ju bara två plastbitar utan någon form av gummilist eller liknande, så förstår inte hur det över huvudtaget ska kunna bli tätt??
Hur löser jag kallraset? Finns det något bättre kallrasskydd att montera?
Sen verkar tidigare ägare ha dragit flexslangen ända från köksfläkten ut på taket, genom befintligt spirorör. Varför har man gjort så tro? Och hur illa är det? Något som bör åtgärdas? Har väldigt svårt att komma åt då innertaket i köket är sänkt så ser ingen stos eller liknande, men jag var uppe på taket och såg att samma flexrör som sitter på fläkten, ser ut att komma ut genom plåthuven..
Bifogar lite bilder så förstår ni
Då det var lite småfettigt där, så trodde jag att det var hela sanningen. Tvättade bort fettet ordentligt och kontrollerade funktionen. Bägge vingarna öppnade fint när jag startade fläkten!
När jag hade återmonterat flexröret på fläkten och dragit åt slangklämman så kom jag att tänka på din iakttagelse här i trådens första inlägg.
Provade då att lyssna mig fram, och nog tusan lät det som att bara en vinge öppnade! Släppte då spänningen på bandet gradvis och provade mig fram med fläkten tills jag tydligt hörde att bägge vingar gick upp/ned.
Jag tror aldrig att jag hade tänkt på det om det inte vore för ditt inlägg! Men garanterat retat mig rejält på fläkten som inte blev bättre trots allt krångel.. Hade med all säkerhet blivit en ny fläkt istället och vem vet om jag inte hade råkat ut för samma sak då också..?
Så tusen tack!
Hej!K kungcoopa skrev:Hej!
Det drar in kalluft från köksfläkten så började kika på kallrasskyddet i fläkten och det verkar öppnas och stängas när man inte har dragit åt slangklämman på övergången till flexslangen. Men spänner man slangklämman så slutar kallrasskyddet fungera, så får ha den ganska löst åtdragen. Jag hör att kallrasskyddet slår igen efter jag stängt av fläkten, men drar ändå in kalluft och man kan ana lite matos. Låter ganska mycket om fläkten/kanalen vid blåsigt väder. Kallrasskyddet är ju bara två plastbitar utan någon form av gummilist eller liknande, så förstår inte hur det över huvudtaget ska kunna bli tätt??
Hur löser jag kallraset? Finns det något bättre kallrasskydd att montera?
Sen verkar tidigare ägare ha dragit flexslangen ända från köksfläkten ut på taket, genom befintligt spirorör. Varför har man gjort så tro? Och hur illa är det? Något som bör åtgärdas? Har väldigt svårt att komma åt då innertaket i köket är sänkt så ser ingen stos eller liknande, men jag var uppe på taket och såg att samma flexrör som sitter på fläkten, ser ut att komma ut genom plåthuven..
Bifogar lite bilder så förstår ni
Jag känner igen mig i problematiken och gör en bild chansning kring hur detta funkar! (Det här forumet) jag har ett AKUT PROBLEM och skulle vilja ha alla era kloka råd!!!!
Mitt dilemma:
Jag bor i en lägenhet med centralt ventilationssystem och har bytt köksfläkt själv. Mellan köksskåpet (där fläkten sitter monterad) och betongväggen där hålet till luftkanalen sitter, så finns en ca 4-5cm springa.
Det mjuka röret som kommer ut från fläkten har bara varit instoppat i väggen, utan att riktigt sitta fast i något, och detta har bidragit till att damm, smuts och grannens cigarettrök har åkt ut i den lilla springa där röret ej hålls tätt på plats i väggen.
Jag undrar nu vad jag kan köpa för tillbehör för att hålla röret på plats från fläkt in till vägg?
Se bifogade bilder på ventilationskanal samt springa och fråga gärna om min beskrivning kändes otrydlig. Jag bifogar också bild på de tillbehören jag TÄNKER att jag borde köpa!!!! HJÄLP?!?!?!?
Vad tror alla smarta i den här tråden??? Snälla snälla svara 🙏🏼🙏🏼🙏🏼🙏🏼🙏🏼🙏🏼🙏🏼
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden







