13th Marine 13th Marine skrev:
1974 så var det väl mest självdrag som gällde ventilationsmässigt, man hade då inte så täta fönster så dessa fungerade i sig som tillufts"ventiler".

Jag gissar på att dina fönster fått moderna täta lister någon gång.
Japp huset är från början självdrag men med takfläkt monterad på toppen av kanalen som kommer från badrummen. Vet inte om det är tanken att fläkten ska gå 24/7 eller bara vid dusch/bad osv? Den suger på rätt bra när den är igång.. Halva huset har fått 3-glas för några år sedan medan andra halvan har vanliga 2-glas som är ganska dragiga.

Men bör jag ta hål genom väggarna i sov/v-rum för nya ventiler? Vilken höjd/placering bör man isf sätta dem? Bakom element eller ovanför fönster?

Tack för alla tips hittills. Jätteuppskattat!
 
Tänkte försöka täta uppe vid huven mellan flexröret och gamla imkanalen för att luft och snö/regn ej ska kunna ta sig ner där och in i köket/huset. Tidigare ägare verkar bara dragit nytt flexrör helt från fläkt upp genom befintlig imkanal och ut genom huv. Tätat mot vinden med lite isolering så det verkar inte vara vidare lufttätt, så det ska jag oxå försöka täta.

Har någon tips på vad jag kan använda för att täta i köks-sidan och huv-sidan? På kökssidan där det är mycket svårt att komma åt hade jag tänkt fogskum om jag lyckas förlänga fogsprutan med någon slang. Är det en dum idé?
På huv-sidan hade jag tänkt typ fogskum och kallasfalt ovanpå det upp över kanten.

Synpunkter?
 
  • Utsnitt av takhuven med flexrör och synligt tätningsskikt, omgivet av snö och bakgrund av hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K kungcoopa skrev:
Tänkte försöka täta uppe vid huven mellan flexröret och gamla imkanalen för att luft och snö/regn ej ska kunna ta sig ner där och in i köket/huset. Tidigare ägare verkar bara dragit nytt flexrör helt från fläkt upp genom befintlig imkanal och ut genom huv. Tätat mot vinden med lite isolering så det verkar inte vara vidare lufttätt, så det ska jag oxå försöka täta.

Har någon tips på vad jag kan använda för att täta i köks-sidan och huv-sidan? På kökssidan där det är mycket svårt att komma åt hade jag tänkt fogskum om jag lyckas förlänga fogsprutan med någon slang. Är det en dum idé?
På huv-sidan hade jag tänkt typ fogskum och kallasfalt ovanpå det upp över kanten.

Synpunkter?
Tätade taksidan med lite isolering som drevning och därefter tagfog. Svårt att komma åt men tror det blev ok. Det drar fortfarande in luft i köket så ska försöka täta mellan flexrör och imkanal från insidan. Men funderade på om detta kan få några konsekvenser med eventuell kondens då det blir ”rör-i-rör”?

Imkanalen som består av ett spirorör har isolering runt sig där det går genom vinden, men flexrör ligger ju löst i spiroröret. Kommer det fälla ut kondens på utsidan av flexröret, som då hamnar mellan flex och spirorör?
 
  • Närbild av isolering och tätningsarbete på ett tak med tagfog använd på en taksida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K kungcoopa skrev:
Ok!

De enda ”ventilerna” jag kan hitta är dessa som några fönster har. Är det tänkt att tilluft sak tas genom dessa eller är det någon form av vädrings”fönster”? Annars förstår jag inte hur huset ska få in luft? Man har bytt fönster på ena sidan av huset, kanske var så otätt med original att man räknade med att all tilluft skulle tas via otätheter?
På andra bilden syns en spaltventil på vädringsluckan. Har du fler såna på några andra fönster (kan sitta på andra ställen runt fönstret)? I så fall bör du set till att dom är öppna så du får tillräcklig tilluft.
 
useless useless skrev:
På andra bilden syns en spaltventil på vädringsluckan. Har du fler såna på några andra fönster (kan sitta på andra ställen runt fönstret)? I så fall bör du set till att dom är öppna så du får tillräcklig tilluft.
Hej!
Jag borrade faktiskt dit en likadan spaltventil på en vädringslucka på övervåningen här om dagen. Blev lättare att kontrollera mängden tilluft i det rummet, blev lätt för mycket med vädringsluckan på glänt
 
K kungcoopa skrev:
Hej!

Det drar in kalluft från köksfläkten så började kika på kallrasskyddet i fläkten och det verkar öppnas och stängas när man inte har dragit åt slangklämman på övergången till flexslangen. Men spänner man slangklämman så slutar kallrasskyddet fungera, så får ha den ganska löst åtdragen. Jag hör att kallrasskyddet slår igen efter jag stängt av fläkten, men drar ändå in kalluft och man kan ana lite matos. Låter ganska mycket om fläkten/kanalen vid blåsigt väder. Kallrasskyddet är ju bara två plastbitar utan någon form av gummilist eller liknande, så förstår inte hur det över huvudtaget ska kunna bli tätt??

Hur löser jag kallraset? Finns det något bättre kallrasskydd att montera?

Sen verkar tidigare ägare ha dragit flexslangen ända från köksfläkten ut på taket, genom befintligt spirorör. Varför har man gjort så tro? Och hur illa är det? Något som bör åtgärdas? Har väldigt svårt att komma åt då innertaket i köket är sänkt så ser ingen stos eller liknande, men jag var uppe på taket och såg att samma flexrör som sitter på fläkten, ser ut att komma ut genom plåthuven..

Bifogar lite bilder så förstår ni
Jag vill bara tacka dig för detta inlägg som jag snubblade på häromdagen. Nu när jag stod i begrepp att felsöka en köksfläkt med dåligt sug så kom jag efter mycket möda, stort besvär och rivning av halva köksskåpet fram till att kallrasskyddet bara öppnade den ena vingen när man startade fläkten.

Då det var lite småfettigt där, så trodde jag att det var hela sanningen. Tvättade bort fettet ordentligt och kontrollerade funktionen. Bägge vingarna öppnade fint när jag startade fläkten!

När jag hade återmonterat flexröret på fläkten och dragit åt slangklämman så kom jag att tänka på din iakttagelse här i trådens första inlägg.

Provade då att lyssna mig fram, och nog tusan lät det som att bara en vinge öppnade! Släppte då spänningen på bandet gradvis och provade mig fram med fläkten tills jag tydligt hörde att bägge vingar gick upp/ned.

Jag tror aldrig att jag hade tänkt på det om det inte vore för ditt inlägg! Men garanterat retat mig rejält på fläkten som inte blev bättre trots allt krångel.. Hade med all säkerhet blivit en ny fläkt istället och vem vet om jag inte hade råkat ut för samma sak då också..?

Så tusen tack!
 
K kungcoopa skrev:
Hej!

Det drar in kalluft från köksfläkten så började kika på kallrasskyddet i fläkten och det verkar öppnas och stängas när man inte har dragit åt slangklämman på övergången till flexslangen. Men spänner man slangklämman så slutar kallrasskyddet fungera, så får ha den ganska löst åtdragen. Jag hör att kallrasskyddet slår igen efter jag stängt av fläkten, men drar ändå in kalluft och man kan ana lite matos. Låter ganska mycket om fläkten/kanalen vid blåsigt väder. Kallrasskyddet är ju bara två plastbitar utan någon form av gummilist eller liknande, så förstår inte hur det över huvudtaget ska kunna bli tätt??

Hur löser jag kallraset? Finns det något bättre kallrasskydd att montera?

Sen verkar tidigare ägare ha dragit flexslangen ända från köksfläkten ut på taket, genom befintligt spirorör. Varför har man gjort så tro? Och hur illa är det? Något som bör åtgärdas? Har väldigt svårt att komma åt då innertaket i köket är sänkt så ser ingen stos eller liknande, men jag var uppe på taket och såg att samma flexrör som sitter på fläkten, ser ut att komma ut genom plåthuven..

Bifogar lite bilder så förstår ni
Hej!

Jag känner igen mig i problematiken och gör en bild chansning kring hur detta funkar! (Det här forumet) jag har ett AKUT PROBLEM och skulle vilja ha alla era kloka råd!!!!

Mitt dilemma:
Jag bor i en lägenhet med centralt ventilationssystem och har bytt köksfläkt själv. Mellan köksskåpet (där fläkten sitter monterad) och betongväggen där hålet till luftkanalen sitter, så finns en ca 4-5cm springa.

Det mjuka röret som kommer ut från fläkten har bara varit instoppat i väggen, utan att riktigt sitta fast i något, och detta har bidragit till att damm, smuts och grannens cigarettrök har åkt ut i den lilla springa där röret ej hålls tätt på plats i väggen.

Jag undrar nu vad jag kan köpa för tillbehör för att hålla röret på plats från fläkt in till vägg?

Se bifogade bilder på ventilationskanal samt springa och fråga gärna om min beskrivning kändes otrydlig. Jag bifogar också bild på de tillbehören jag TÄNKER att jag borde köpa!!!! HJÄLP?!?!?!?

Vad tror alla smarta i den här tråden??? Snälla snälla svara 🙏🏼🙏🏼🙏🏼🙏🏼🙏🏼🙏🏼🙏🏼
 
  • Köksfläkt monterad i skåp med ventilationsgaller synligt från sidan; problem med passformen mot ventilationskanal i betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Håltagning i väggen med måttstock som mäter öppningens diameter, troligen kopplad till köksfläktens ventilationsproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En rund öppning i en vägg med smutsig kant, troligen en ventilationskanal, omgivet av vit yta och delvis synliga kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationskanal med damm och smuts runt öppningen i en betongvägg, visar springa mellan vägg och köksskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprucken och smutsig ventilationskanal i betong, med lösa delar inuti, skapad av springan mellan köksfläkten och väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flexibelt ventilationsrör och monteringsdelar med plåtfläns och klämmor. Produktsida med pris 473 kr för trumsats 125 med genomföring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.