Hej!

Det drar in kalluft från köksfläkten så började kika på kallrasskyddet i fläkten och det verkar öppnas och stängas när man inte har dragit åt slangklämman på övergången till flexslangen. Men spänner man slangklämman så slutar kallrasskyddet fungera, så får ha den ganska löst åtdragen. Jag hör att kallrasskyddet slår igen efter jag stängt av fläkten, men drar ändå in kalluft och man kan ana lite matos. Låter ganska mycket om fläkten/kanalen vid blåsigt väder. Kallrasskyddet är ju bara två plastbitar utan någon form av gummilist eller liknande, så förstår inte hur det över huvudtaget ska kunna bli tätt??

Hur löser jag kallraset? Finns det något bättre kallrasskydd att montera?

Sen verkar tidigare ägare ha dragit flexslangen ända från köksfläkten ut på taket, genom befintligt spirorör. Varför har man gjort så tro? Och hur illa är det? Något som bör åtgärdas? Har väldigt svårt att komma åt då innertaket i köket är sänkt så ser ingen stos eller liknande, men jag var uppe på taket och såg att samma flexrör som sitter på fläkten, ser ut att komma ut genom plåthuven..

Bifogar lite bilder så förstår ni

• Ventilationsutblås på tak med flexslang och snötäckt skyddshatt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flexslang för köksfläkt med löst åtdragen slangklämma och ett öppet kallrasskydd utan isolering.
    Skapa konto
  • Kallrasskydd i köksfläkt med löst åtdragen slangklämma och ansluten flexibel silverfärgad ventilationskanal.
    Skapa konto
Öppna ett fönster och se om kallraset vänder.
Gör de det behöver du förmodligen lite mer uteluftsventiler.
Och inte sådana som stänger när det blir kallt.

T Tjoa skrev:
Öppna ett fönster och se om kallraset vänder.
Gör de det behöver du förmodligen lite mer uteluftsventiler.
Och inte sådana som stänger när det blir kallt.
Bra tips! Kanske är för stort undertryck i huset? Har en frånluftsfläkt som drar ur i badrummen. På nedervåningen där köket är har jag nog bara 2st friskluftsventiler varav den ena är stängd. Ska testa med fönster öppet imorgon. Spelar det någon roll om fönstret är i samma rum eller inte?

Det märker du. ;)

T Tjoa skrev:
Det märker du. ;)
Hej!

När jag öppnar ett fönster i köket så försvinner kallraset nästan helt från imkanalen! Vad drar vi för slutsats av det och hur löser man det? Tänker jag rätt att huset behöver mer friskluft? Alltså montera nya tilluftsventiler?

Du tänker helt rätt.

T Tjoa skrev:
Du tänker helt rätt.
Ok!

De enda ”ventilerna” jag kan hitta är dessa som några fönster har. Är det tänkt att tilluft sak tas genom dessa eller är det någon form av vädrings”fönster”? Annars förstår jag inte hur huset ska få in luft? Man har bytt fönster på ena sidan av huset, kanske var så otätt med original att man räknade med att all tilluft skulle tas via otätheter?

• Ventilspringa längs ett fönster i ett mörkt rum, reflektioner syns i glaset.
    Skapa konto
  • En inomhusbild som visar ett öppet fönster med tilluftsventiler i överkant och en tänd vägglampa.
    Skapa konto
Det är mycket riktigt vädringsfönster.
Effektiva. Kanske lite för effektiva om man inte drar igen frånluftventilerna vintertid.
Men tanken med dem är just att vädra.

T Tjoa skrev:
Det är mycket riktigt vädringsfönster.
Effektiva. Kanske lite för effektiva om man inte drar igen frånluftventilerna vintertid.
Men tanken med dem är just att vädra.
Ok! Men hur har tanken original varit med huset gällande tilluften för att slippa kallras från köksfläkt? Alltid vädringsfönster vidöppna eller dra igen frånluftsventilerna?

Beror lite på hur gammalt huset är men vanligtvis satt det ingen spisfläkt utan en imkanals lucka som man öppnade och stängde med en kedja.
Luckan hade då en liten liten öpppning när den var stängd som hanterade grundflödet.

T Tjoa skrev:
Beror lite på hur gammalt huset är men vanligtvis satt det ingen spisfläkt utan en imkanals lucka som man öppnade och stängde med en kedja.
Luckan hade då en liten liten öpppning när den var stängd som hanterade grundflödet.
Huset är byggt -74

Nu blev jag intresserad när du säger att man inte hade köksfläktar. Jag vet att förra lägenheten jg bodde i hade någon sån lucka med kedja, och kolfilterfläkt. Men kan det kanske ha varit så i detta hus och det är därför man dragit flexröret genom spiroröret och ut på taket? Vad satt för fläkt innan då måntro? En kolfilter?

Inte en aning.
-74 låter sent för lucka. Nog för att jag är nörd inom ventilation men jag har inte nått stadiet då jag har memorerat alla byggregler i huvudet från 1946 och framåt . Men det är ju några år kvar än... ;)
Finns säkert någon som kan fylla i av övriga skribenter. :)

T Tjoa skrev:
Inte en aning.
-74 låter sent för lucka. Nog för att jag är nörd inom ventilation men jag har inte nått stadiet då jag har memorerat alla byggregler i huvudet från 1946 och framåt . Men det är ju några år kvar än... ;)
Finns säkert någon som kan fylla i av övriga skribenter. :)
Men det du menade med grundflödet i luckan, är det en grundflöde till eller frånluft?

Nä den traditionella luckan som brukar sitta i kök ska vara frånluft.

1974 så var det väl mest självdrag som gällde ventilationsmässigt, man hade då inte så täta fönster så dessa fungerade i sig som tillufts"ventiler".

Jag gissar på att dina fönster fått moderna täta lister någon gång.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.