Hej! Vi ska renovera köket och spisen hamnar något i sidled mot hur det ser ut idag, ca 30 cm i sida och närmare vägg (ska ha vägghängd spisfläkt).

Steg ett blir ju att kapa bort befintliga böjen. Sedan uppstår funderingar:

1. Är det godkänt att dra fram till nya placeringen med en flexislang?

2. Om ovan ej är godkänt, är det bättre att försöka snedda/gena till nya placeringen, eller bör jag fortsätta rakt, sätta en 90 gradare och sedan en 90 gradare ner genom tak?

3. Hur kopplar man på nya fördelar nu för tiden? Skjutmuff+tejp? Plåtskruv? Popnit?

4. Befintlig kanal är isolerad med brandisolering/hönsnät. Det är trångt som satan där i taket, behöver jag isolera vidare på den sista biten jag bygger på?

5. Innan imkanalen viker upp mot taket sitter ett mystiskt vred i taket (se bild) Någon som vet hur denna fungerar och hur den skall vara ställd framledes?

Tacksam för eventuella svar! Taköppning med ventilationsrör och isolering, markerad med fäglinjer och X-symbol för att illustrera problemområde, del av köksrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss med två olika rörledningar och ett misteriöst vred i taket, del av ett köksrenoveringsprojekt.
Skapa konto
Mystiskt vred i taket, vitmålat och monterat i kökstaket, relaterat till renovering och spisinstallation.
Skapa konto
Flexibel aluminiumkanal med en diameter på 125 mm, används för ventilationsändamål.
Skapa konto

Z Zed skrev:
4. Befintlig kanal är isolerad med brandisolering/hönsnät. Det är trångt som satan där i taket, behöver jag isolera vidare på den sista biten jag bygger på?

5. Innan imkanalen viker upp mot taket sitter ett mystiskt vred i taket (se bild) Någon som vet hur denna fungerar och hur den skall vara ställd framledes?
4. det som är utanför köket skall isoleras

5. det är nog en renslucka som du skruvar loss med spaken

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T tergo skrev:
4. det som är utanför köket skall isoleras

5. det är nog en renslucka som du skruvar loss med spaken
4. Menar du att allt över innertaket (i bjälklaget) ska isoleras, eller först när röret når ett annat rum?

Z Zed skrev:
4. Menar du att allt över innertaket (i bjälklaget) ska isoleras, eller först när röret når ett annat rum?
det är bara det som är inne i köket som kan vara oisolerat resten isoleras

• Gilla
Zed
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.