Behöver göra ren apparaten inuti. Manualen anger att kylslingorna kan rengöras med en trasa och varmt vatten. Men hur komma åt dom?

Jag har lossat alla synliga skruvar. Dels på fötterna, gjorde ingen skillnad. På stora kåpan baktill har jag lossat 8 skruvar.

Avfuktare med ventilationsgaller och specifikationsetikett, placerad på ett fönsterbräde. Kabeln syns hängande ner från botten av apparaten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den har lossnat lite, men går inte att lyfta bort, verkar sitta fast upptill under locket. Där syns inga skruvar.

Längst ner på sidorna sitter en skruv på vardera sidan. Har lossat dom men det hjälper inte. Nån som vet hur man gör?

En vit apparat med två paneler och en synlig skruv i ena panelen. Ett elsladd är synligt på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

M måns hagberg skrev:
Behöver göra ren apparaten inuti. Manualen anger att kylslingorna kan rengöras med en trasa och varmt vatten. Men hur komma åt dom?

Jag har lossat alla synliga skruvar. Dels på fötterna, gjorde ingen skillnad. På stora kåpan baktill har jag lossat 8 skruvar.

[bild]

Den har lossnat lite, men går inte att lyfta bort, verkar sitta fast upptill under locket. Där syns inga skruvar.

Längst ner på sidorna sitter en skruv på vardera sidan. Har lossat dom men det hjälper inte. Nån som vet hur man gör?

[bild]
denna kinesiska produkt låter sig inte delas på ett enkelt sätt men du är på rätt väg
möjligt att du ändå inte kommer åt kylsligorna utan bara värme dito

Det är något som inte stämmer. En användarinstruktion är ju skriven för de som kan få ett järnspett att krångla...Att det då skulle krävas att öppna maskinen som potentiellt innebär att både lyckas göra sönder det ena och det andra och få sig en elstöt eller två verkar jättekonstigt. Men du kan ringa till Woods support - de är väldigt hjälpsamma.

Just den där modellen var nog något av ett misslyckade. Vi köpte en likadan som aldrig funkade och efter kontakt med Woods framkom att det ofta är en sensor som pajjar som de inte lagar utan man får istället en ersättningsmodell.

Annars är det kanske enklaste att blåsa rent med tryckluft?

mexitegel mexitegel skrev:
Det är något som inte stämmer. En användarinstruktion är ju skriven för de som kan få ett järnspett att krångla...Att det då skulle krävas att öppna maskinen som potentiellt innebär att både lyckas göra sönder det ena och det andra och få sig en elstöt eller två verkar jättekonstigt. Men du kan ringa till Woods support - de är väldigt hjälpsamma.

Just den där modellen var nog något av ett misslyckade. Vi köpte en likadan som aldrig funkade och efter kontakt med Woods framkom att det ofta är en sensor som pajjar som de inte lagar utan man får istället en ersättningsmodell.

dessa häckar är inte till för att tas isär öht allra minst för rengöring

Precis, så man kan ju undra varför det står i manualen att man rengöra kylslingorna om de inte går att komma åt med mindre än att man plockar isär eländet

Precis, så man kan ju undra varför det står i manualen att man rengöra kylslingorna om de inte går att komma åt med mindre än att man plockar isär eländet
taskig AI översättning från mandarin

• Haha
Fotografen och 1 till
  • Laddar…

@mexitegel: Ringde Wood´s men han som svarade var i o f s lite hjälpsam men visste inte hur man gör. Föreslog att titta efter skruvar bakom vattentanken vilket jag sen gjorde. Det syns ingen skruv där.

Apparaten är nyköpt begagnad och fungerar. Men släpper vid drift ut stark lukt av tvättmedelsparfym. Det kanske går över, men jag vill få rent också från eventuell organisk påväxt och rent i största allmänhet.

Nu har jag inte just den modellen men om du tagit bort samtliga synliga skruvar (undertill kan det ev finnas skruvar dolda under gummifötter) så borde man kunna plocka av bakstycket. De måste ju ha fått ihop maskinen på fabriken tänker jag. Kanske är det att höljets halvor hakar i varandra så man får bända litet försiktigt i någon skarv med lämpligt redskap tex ett gitarrplektrum eller såna där plastprylar man har till att lossa paneler på bilar, laptopar etc.

Trycklyft kan säkert behövas men först efter att skiten har någon stans att ta vägen.

• Gilla
returen
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Nu har jag inte just den modellen men om du tagit bort samtliga synliga skruvar (undertill kan det ev finnas skruvar dolda under gummifötter) så borde man kunna plocka av bakstycket. De måste ju ha fått ihop maskinen på fabriken tänker jag. Kanske är det att höljets halvor hakar i varandra så man får bända litet försiktigt i någon skarv med lämpligt redskap tex ett gitarrplektrum eller såna där plastprylar man har till att lossa paneler på bilar, laptopar etc.

Trycklyft kan säkert behövas men först efter att skiten har någon stans att ta vägen.
Hej! Exakt vad jag gjort. Fast jag använde en smal skruvmejsel. På fabriken kan dom nog ha satt dit locket sist men utan synlig skruv. På locket sitter ett hygrostatvred, ungefär som en spiskontakt. men går inte att lossa genom att dra rakt upp.

Verkligen trist att det inte finns en demonteringsanvisning till maskinen.

Förutom ett par av deras billigare varianter MRD14 (plastiga kinaprylar) så har vi även en äldre DS28 av litet mer pansarvagnsmässig kvalitet, stålplåtshölje och rätt enkel att förstå hur man demonterar för ordentlig rengöring.

Inte demonterat någon av dessa MRD14 ännu men antar jag stöter på liknande problem som du gjort, Måns.

Det är rätt anmärkningsvärt att man inte ger några som helst instruktioner hur man demonterar för rengöring, det gjorde man iofs inte heller på pansarvagnen DS28 men där var det uppenbart hur skruvarna håller ihop det hela.

DS28 har jag rengjort ca 3 ggr under 15 år, varje gång var det extremt mycket damm i just kondensorn dvs den finmaskiga delen i systemet som jag blåste rent med tryckluft. Var i princip helt igensatt av damm varje gång. Förångaren, där är det grövre kylrör som är lättåtkomliga på DS28 men knappast på kinamaskiner typ MRD14.

H Harald Blåtumme skrev:

Förutom ett par av deras billigare varianter MRD14 (plastiga kinaprylar) så har vi även en äldre DS28 av litet mer pansarvagnsmässig kvalitet, stålplåtshölje och rätt enkel att förstå hur man demonterar för ordentlig rengöring.

Inte demonterat någon av dessa MRD14 ännu men antar jag stöter på liknande problem som du gjort, Måns.

Det är rätt anmärkningsvärt att man inte ger några som helst instruktioner hur man demonterar för rengöring, det gjorde man iofs inte heller på pansarvagnen DS28 men där var det uppenbart hur skruvarna håller ihop det hela.

DS28 har jag rengjort ca 3 ggr under 15 år, varje gång var det extremt mycket damm i just kondensorn dvs den finmaskiga delen i systemet som jag blåste rent med tryckluft. Var i princip helt igensatt av damm varje gång. Förångaren, där är det grövre kylrör som är lättåtkomliga på DS28 men knappast på kinamaskiner typ MRD14.
Tack för bra svar fast du inte har lösningen!

Intressant att grejerna faktiskt behöver rengöras för att funka! Jag ringde alltså Wood´s som inte visste. Har också lagt skriftlig fråga till Wood´s. Jag köpte maskinen för att testa om avfuktning kan hjälpa mot jobbigt varm luft med hög fukthalt i sovrummet vid värmebölja - jag tål torr värme bättre än fuktig. Men tål inte smutsig luft så apparaten behöver städas invändigt.

H Harald Blåtumme skrev:

Jag lät chat GPD leta (skrev på engelska) och fick följande svar på svenska:

För att demontera en Wood’s MD4-avfuktare är det viktigt att följa tillverkarens riktlinjer för att undvika skador eller påverkan på garantin. Tyvärr finns det ingen specifik bruksanvisning för MD4-modellen tillgänglig i de offentliga resurserna.woods.se

Allmänna steg för att demontera en avfuktare​

Även om det inte finns en specifik manual för MD4, kan följande allmänna steg vara till hjälp:

1. Stäng av och koppla ur enheten: Innan du påbörjar någon form av underhåll eller demontering, se till att avfuktaren är avstängd och frånkopplad från strömkällan.
  2. Ta bort vattentanken: Om modellen har en avtagbar vattentank, ta bort den för att undvika spill och för att få bättre åtkomst till enhetens inre delar.friskahemsverige.se+1gransbygden.se+1
  3. Ta bort eventuella filter: Om det finns luftfilter, ta bort dem för att förhindra skador under demonteringen.friskahemsverige.se
  4. Skruva loss paneler: Använd rätt verktyg för att försiktigt ta bort skruvarna som håller ihop enhetens yttre paneler. Var noga med att hålla reda på skruvarna för att underlätta återmontering.
  5. Inspektera inre komponenter: När panelerna är borttagna, inspektera försiktigt de inre komponenterna. Om du planerar att byta ut delar eller utföra underhåll, var noga med att dokumentera eller ta bilder för att underlätta återmontering.friskahemsverige.se
  6. Återmontering: När underhållet är klart, sätt tillbaka alla delar i omvänd ordning och se till att alla skruvar är ordentligt åtdragna.

Rekommendation​

Eftersom det inte finns en specifik manual för MD4-modellen tillgänglig, rekommenderas det att kontakta Wood’s kundtjänst direkt för vägledning. De kan erbjuda detaljerade instruktioner eller rekommendera en auktoriserad tekniker för att säkerställa att demonteringen och eventuellt underhåll utförs korrekt.

För att kontakta Wood’s kundtjänst, besök deras officiella supportwebbplats: woods.se.

Om du har ytterligare frågor eller behöver hjälp med specifika problem relaterade till din avfuktare, tveka inte att fråga!

• Haha
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Japp avfuktningsmaskiner behöver verkligen städas ur ordentligt med jämna mellanrum, precis som värmepumpar och AC-anläggningar. Det samlas mycket damm och skit i dessa, det finns fukt närvarande och skapar grogrund för inte bara överhettningsproblem pga igensatta kondensorenheter utan även förutsättningar för mögelhärdar.

Uselt att tillverkarna skiter i att ge demonteringsinstruktioner. Visst, det kan finnas komponenter under höljet typ startkondensatorer man får se upp med men det lär de flesta klara att hålla sig undan från om man är informerad. Brukar dessutom vara kapslade under maskinens ytterhölje,

Hittar du lösningen på att demontera din avfuktare Måns, lägg ut en liten instruktion på Youtube och du kommer att få många visningar garanterat - särskilt om du lägger ut i engelsk version.

• Haha
returen
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:

det följer ju inte med demonteringsinstruktioner till de mesta
tex tezzla, tv, gräsklippare etc

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Japp avfuktningsmaskiner behöver verkligen städas ur ordentligt med jämna mellanrum, precis som värmepumpar och AC-anläggningar. Det samlas mycket damm och skit i dessa, det finns fukt närvarande och skapar grogrund för inte bara överhettningsproblem pga igensatta kondensorenheter utan även förutsättningar för mögelhärdar.

Uselt att tillverkarna skiter i att ge demonteringsinstruktioner. Visst, det kan finnas komponenter under höljet typ startkondensatorer man får se upp med men det lär de flesta klara att hålla sig undan från om man är informerad. Brukar dessutom vara kapslade under maskinens ytterhölje,

Hittar du lösningen på att demontera din avfuktare Måns, lägg ut en liten instruktion på Youtube och du kommer att få många visningar garanterat - särskilt om du lägger ut i engelsk version.
Jobbar vidare på detta. Såg nu att bottenplattan sitter fast med fjädrande platshakar. De kräver större kraft att böja undan än jag har i tummarna. Kanske locket sitter fast på samma sätt, då går maskinen nog inte att demontera utan att använda våld eller såga isär.

Youtube med såg ingen bra reklam för Wood´s.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.