K
koskenkorva: Lägenheten är på 71 kvm..
4 svar · 926 läst
F
freddev: Hej! Har självdrag i min bostad (totalt 3 ventiler - 2 badrum o ett i tvättstuga) .. Har monterat en intellivent med grundventilation i badrum nere men har tänkt komplettera med att göra samma uppe. Dock har jag ju ingen tilluft förutom att huset är allmänt otätt kanske.:-) SÅ hade tänkt fixa fönsterventiler, men i alla sovrum finns vädringsluckor.. tänkte ifall man kunde göra en
0 svar · 850 läst
T
Tjoa: För att förtydliga. Det är ingen givare du ska koppla om. Det är matningen till elbatteriet du behöver koppla om.
21 svar · 12,1k läst
·
F
fredrikru: Hej. Denna länk från Energimydigheten ger nog svar på dina frågor.. http://www.energimyndigheten.se/Hushall/Varmvatten-och-ventilation/Ventilation/.
7 svar · 2,4k läst
M
marcand: Högra på nedre bilden är från köksfläkten, vänstra är avluften från FTX. Min teori är att köksfläkten kan se ut så där när varm fuktig luft sugs från spisen och fukten fäller ut när luften kyls ned. Detta är dock när köksfläkten används, då den är stilla finns ett invändigt kallrasspjäll och det spjäll som syns på bilden, alltså en hyfsat stängt kanal men endast
3 svar · 3,0k läst
·
M
Mr L: Vi har gjorde mätningar innan vi flyttade in. Har läst igenom protokollet nu ikväll och ett rum har runt 200bq/m3. Det ligger mellan 180-250. Detta rum är i källaren där man grävt upp och satt en backventil på avloppet. Luckan ligger löst och där är ingen isolering i hålet. Detta gjorde kommunen efter översvämning för några år sedan. Här tar sig markradon in enligt rapporten.
20 svar · 7,4k läst
Oldboy
Oldboy: FLVP sparar mer energi än FTX. FTX ger däremot trevligare värmekomfort iom uppvärmd tilluft. Med FLVP (Nibe 370f) får du mekanisk frånluft och tilluft genom dina väggventiler. (Huset tycks alltså vara byggt för mekanisk frånluft, med el utan FLVP). Om du idag inte har någon ventilation så kommer du inte att spara något på uppvärmningskostnaderna med FTX, (jämfört med idag). Med
6 svar · 1,4k läst
G
Gabbe1: Efter att systemet är injusterat så behövs inte fjärren speciellt ofta. Det enda jag gör nån gång ibland är att justera mellan bortaläge och normaldrift. I bortaläge går fläktarna med reducerad hastighet och det räcker gott för oss som bara är tre st i hushållet och har ett rätt stort hus. Vid bjudningar och större besök så brukar jag slå av bortaläget tillfälligt.
87 svar · 33,9k läst
F
Fredrik_1976: Ingen som vet?? Finns det inga ombyggnadssatser som gör att man kan sätta en "modern" takfläkt på? Hur är kapaciteten på en Skänninge jmf med en modern takfläkt?
3 svar · 3,7k läst
Oldboy
Oldboy: Jag har installerat ett FTX-system i min gamla skånelänga. Kattvindarna var för trånga och delvis oåtkomliga så jag fick dra rören innanför kattvindsväggen på ena sidan, och sedan bygga in dem. På ett ställe fick jag ta upp en lucka i golvet på ovanvån när jag var tvungen att dra ett rör mellan golvbjälkarna för att komma in till mitten av huset med ett utsug (badrum). Jag har
7 svar · 1,8k läst
V
Ventilations Bosse: Ska du ha en godkänd OVK,är det nog inte kolfilterfläkt som gäller,utan ut med skiten.
3 svar · 1,7k läst
V
verktygsgurun: Det heter radiatordon. Om du söker på detta blir det kanske lättare att hitta.
5 svar · 4,9k läst
·
anderssose
anderssose: Min Woods Mdc25 verkar ha gett upp efter det att jag kört den i garaget och tempen understigit. Kan du utveckla hur du gjorde för att fixa den? Med vänlig hälsning Anders
15 svar · 23,0k läst
mexitegel
mexitegel: Undvik extra takgenomföringar så långt som möjligt, dessa riskerar bara att läcka med tiden och gör omläggning av taket dyrare. Jag håller med tidigare talare, om bef. ventilationslösning är undermålig så fixa denna först.
4 svar · 2,4k läst
F
fredrikru: [citat] Ventilationsgubbarna hadde för mycket att göra så jag fick rätt dåliga offerter så jag gjorde jobbet själv. Inte så svårt om du har 1-plans villa med krypvind. Börja alltid med en bra ventilationsritning så är halva jobbet fixat. Att dra rör är ganska enkelt men det var bökigt att gräva i 50cm lösull som jag hadde som isolering på vinden. Rören ligger nergrävda i
1 svar · 2,0k läst
2
2hjul: Okej. Då lär jag kolla lite på det då, tror kanalen är ca 3 -4 m lång till skorstenen, ochsskulle tro att det är raka vägen till . Tack för svaret.
2 svar · 1,4k läst
B
Boan: ska försöka räkna på tryckfallen för att på så vis få till en första inställning, sen mäta.....
2 svar · 1,2k läst
Villa vista
Villa vista: Det borde vara korrekt, därav räcker det med ett öppningsbart fönster alt balkongdörr från övervåning om man endast har en trappa. Dock skall fönstret vara placerat så att stegbil kan angöra vid platsen under fönstret/balkongdörren.
65 svar · 22,2k läst
M
martinradbo: Dimensionen blir 160 mm efter råd från t.ex. Fjäråskupan kring fläktkåpor och takfläktar m.m. Lutar starkt åt att välja den längre kanalen och få upp fläkten på det övre taket för att slippa både ljud och matos.
4 svar · 4,6k läst
·
Patrick E
Patrick E: I min frigga sitter en ventil nere vid golvet i ett hörn och på motsatt vägg ovanför dörren sitter en annan. Bägge är försedda med tallriksventiler på insidan. Funkar bra både när friggan är uppvärmd och när den står kall.
1 svar · 2,6k läst
M
MaZk: [citat] Vi har inga fläktar förutom i köket (vanlig köksfläkt). I badrum/dusch sitter ventil. Har funderat på en PAX i ventilen. Upplever dock att just denna ventilation fungerar bra. Tvättstugan är i källaren (granne med pannrummet) där det står en avfuktare och skramlar.
5 svar · 3,7k läst
M
matte1222: Hej.märkte en sak när jag varit borta ett par dagar utan att elda och det vart svalare i huset så fungerade tilluften på övervåningen,vad kan man göra åt detta?
21 svar · 5,1k läst
H
Hemligt: Pratade med en granne som har samma system om just ljudnivån och han brukade spreja avfettning (samma som vid bilrengöring) på fläktbladen och sedan blåsa rent med tryckluft.
11 svar · 10,4k läst
M
Modino: Du vet hur det är med hustillverkare. Tyvärr inte många som finns kvar. Så här ser det i alla fall ut (Se bifogad bild). [bild] Jag vet inte vad ni tycker är konstigt/fel med detta men jag tänker ju att luften bakom panelen stiger i och med att den värms upp nära huset. Det innebär att större delen av den luft som tas in via freshventillen har stigit upp mellan ytterppanelen och
3 svar · 1,9k läst
·
H
Hybro: Hej Mitt hus från tidigt -80, har en tät Ytong-låda (grund) som huset står på. All frånluft (förutom den från spiskåpan) blåses ned i grunden. Från grunden sugs luften upp till en Metsovent värmeväxlare på vinden och sedan ut. Inluften passerar värmeväxlaren och leds ut på några ställen i huset. Så långt allt väl. Men eftersom luften från grunden endast håller 8 grader på
0 svar · 966 läst
V
Ventilations Bosse: det funkar bra i tvättstugan, har satt in ett par. Bosse
10 svar · 6,5k läst
P
poppe12: [citat] Använder du hela kapaciteten på 1000m3/h? Anledningen till att jag frågar är för att jag funderar på att sätta en kanalfläkt som är tyst uppe på vinden (http://thermex.se/upload/File/Produktark_SE/TD-SILENT-800-VAGG-FLAKT-M-800.pdf). Det skulle vara så skönt med tystnad. Jag undrar dock om om det räcker med 800m3/h eller man ska köra den som är 1000m3/h då den även görs
9 svar · 3,3k läst
·
S
Sundberg84: Hej. Läser och läser men hittar inga svar... Villa + källare konverterad till bergvärme. Tillluft källare: tallriksventiler, tilluft markplan: otäta fönster + spaltventiler. Frånluft: 1st fresh intellivent som går kontinuerligt i badrummet. Detta räcker inte som frånluft och funderar på att installera en takfläkt i kanalen från badrummet (markplan, den enda kanalen som finns idag
0 svar · 1,1k läst
D
dextrocell: [citat] Kolla på SGUs hemsida/databas även om det är ifrån 1995 och det kanske inte var så jättenoga med att skicka in protokoll så är det värt att kolla upp!
20 svar · 4,4k läst
Demmpa
Demmpa: Du har fortfarande inte svarat på varför det är överkurs med FTX söder om Norrland. Om nu FTX är överkurs söder om Norrland, varför har du då FTXsystem? Självklart kan det vara svårt att montera F/FT/FTXsystem i ett befintligt hus, det gäller oberoende om huset står uppe i Jokkmokk eller nere i Ystad. Svårast att montera dolda rör är på mellanvåningar, det bästa är att
14 svar · 2,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.