T
Tjoa: Skitdoft i vardagsrummet?
1 svar · 2,1k läst
T
Tjoa: Den silvriga ytan är kondensisolering och skall inte tas bort. Då kommer det börja kondensera på plåten. Tråkigt råd men förmodligen det enklaste. Byt aggregat och när du ändå gör det, byt eller sätt dit nya ljuddämpare på till,från,avluft,uteluft. 23 år gamla aggregat är i närheten av sin slutliga livslängd. Allt du gör nu är konstgjord andning.
1 svar · 9,3k läst
·
B
Boan: Såg nu att det står att kondensavlopp måste installeras om det finns pool, eller om det är variant med kyla. annars "vid behov"...
2 svar · 2,5k läst
FredrikR
FredrikR: Har murstocken i tvättstugan som ligger 'tvärsemot' det här projketet, kanske räcker med en. Kan ju börja så och komplettera. Väggarna ser torra och fina ut, vi dränerade om framsidan förrförra våren, dagvatten och dränering var kopplat till samma brunn tidigare så vid skyfall blev dräneringen en sprinkler.. men sedan detta delades upp har källaren varit torr och nu börjar de bli
2 svar · 1,2k läst
T
Tjoa: Är det inte mycket du ska ha kan du be en plåtslagare göra måttanpassade rör. Lite enklare, lite dyrare.
1 svar · 845 läst
G
GöteneMange: Hej! Har en IVT 490 vilken för ca 3 veckor sedan började larma om "Pressostat låg". Märkte även då att frånluftsfläkten lagt av. Plockade ur fläkten för att kolla upp den. Den snurrade lätt men luktade bränt. Införskaffade då en ny fläkt - rengjorde kondensvattenslangarna (som var igensatta) - monterade fläkten - dit med propparna och voilá.......inget händer!!! Finns det då
0 svar · 5,1k läst
raveper
raveper: Kan väl vara något kallrasskydd som hängt sig eller saknas. Ta loss slangen och titta in. Gå ett varv runt huset och lokalisera in/utblås.
1 svar · 5,0k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Ja, man kan ju inte tänka på allt [bild] Men spisfläkt/spiskupetillverkarna har ju fläktar avsedda för fjärrmontage/takmontage. Se till exempel här http://fjaraskupan.se/produkter/externa-flaktar/ Jag tror, med betoning på tror, att man skall ha en plåt under väggutloppet, så inte väggen impregneras med lättantändligt stekfett. Fast jag undrar om inte en takgenomföring blir
4 svar · 3,0k läst
·
F
Fredrik Å: Hej Röret är inget problem däremot så tycker jag du ska skippa intelventen och istället satsa på en riktig fläkt som sitter på taket och går 24/7 istället.
1 svar · 1,1k läst
T
Tjoa: Ja, vilken plåtslagare som helst.
1 svar · 1,3k läst
·
M
Malten: Jag skulle gladeligen betalt det lilla den kostar i månaden för att få bättre inomhus klimat, i dom lägenheter jag bott i innan vi köpte huset, så va det riktigt dålig ventilation, fick ha öppna fönster å altandörr stup i ett för att få en vettig luft omsättning.
2 svar · 2,2k läst
F
Fröberg: Ingen med den minsta aning eller gissning?
2 svar · 1,1k läst
F
fredrikru: http://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Varmvatten-och-ventilation/Ventilation/ Då Oljepannan är borta ska du sätta ett extra element i gamla pannrummet och installera frånluftventilation.
2 svar · 1,8k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Jo så är det faktiskt med många riskfaktorer. De allra flesta har tröskelnivåer under vilken man inte ser någon direkt effekt alls. Kroppen kan typiskt återhämta sig från ett visst antal provokationer, men om de går över vår hanteringsförmåga så klarar vi inte längre av att hantera situationen. Jämför starta en brand. Är det inte tillräckligt varmt så kommer det inte
29 svar · 14,1k läst
·
V
Vante: kolla på:http://www.cobuilder.com/coBuilderDocuments/getfile?&dokid=198880&code=MTAwMjU4JTJGUGxhbm5qYV9IJUMzJUI2Z3Byb2ZpbGVyXzIwMDlfc3YucGRm&ext=.pdf
1 svar · 930 läst
J
Jeppson: Den skillnaden som lär bli är att du får något sämre verkningsgrad (förvärmning) genom värmeväxlaren.
7 svar · 3,1k läst
·
H
hempularen: Som sagt immkanal skall vara brandisolerad så där går plast bort helt. Men annars borde det väl vara OK med plast. Givetvis måste man ha koll på övergångar mellan ev. brandceller, men oftast är ju en villa bara en enda brandcell.
8 svar · 3,1k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Fysiskt format naturligtvis. Så här ser en annan apparat ut, som dock kanske är något för klen för ert jättehus, men den tar plats som ett överskåp bara: [bild] http://www.fresh.se/sv/renovent/renovent-m400-v-r.php som sitter i tvättstugan, ovanför varmvattenberedaren. Jag har "lillasystern" till denna, som heter Renovent M300. En tanke i sammanhanget: De rekommenderade
6 svar · 3,3k läst
·
F
fredrikru: [citat] Jag har den lösningen och jag som har ett välisolerat hus utan stora glaspartier mot söder så funkar det att hålla huset hyfsat svalt jämfört hur det var innan. Jag slipper att vädra på kvällarna för att kyla ner huset. Det blir en liten skillnad att få in 16 gradig luft jämfört med varm uteluft under varma dagarna. Tittar jag på Östbergs datablad så på ett luftflöde
7 svar · 3,5k läst
K
Kallebo: Det är alltså en lägenhet? Enklast är väl antingen att göra en ventil med fläkt i ytteväggen eller dra rör längs taket/väggen från sovrummets frånluftsvent till köket. Ring och hör med någon som arbetar med VVS tex. Bravida.
1 svar · 4,1k läst
·
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Som roland53 skriver är varje lägenhet en egen brandcell och du får inte bara dra ventilation tillsammans. En annan sak att tänka på är att lägenheterna inte skall störa varandra, alltså att en lägenhet skall inte styra ventilationen i en annan. Man får även tänka lite vem som betalar elen till fläkt/aggregat.
7 svar · 3,2k läst
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: Är dessa ytterväggs don bra. Har nu bara ett enkelt don samt att avluften styrs till skorsten. Vilket inte kan vara så bra med eventuell fukt. http://www.soliduct.com/abc-cdf-combidon-200/p-2564.htm
0 svar · 1,4k läst
Consensus
Consensus: Aggregatet verkar litet och behändigt, men klarar det ditt hus? Vad säger specen? Det jag också noterar är att värmeväxlaren är pytteliten. Den som sitter i min RDKR är minst 3 ggr så stor (volymmässigt).
1 svar · 1,6k läst
A
Anders D: [citat] Detta är något jag inte tänkt på! Har precis som TS två fläktar på nedre våningen och med konstantfart + fuktstyrning och en på övre våningen som enbart går på fuktstyrning! Logiskt sett borde jag ändra denna till samma konfiguration som de andra!
6 svar · 3,8k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Finns "korta böjar" som får plats i bjälklaget, vissa tillverkare har även kort böj där ena anslutningen är i spiromått (muff) så ramen till donet passar direkt.
10 svar · 4,8k läst
·
H
Hoppehare: Bilder är alltid uppskattat, om möjligt skulle liten skiss vara utmärkt. Är det något man kan fixa själv om man är lite händig? Dom senaste dagarna har ventilationsproblemen löst sig automatiskt i Skåne :D. Kanske ett vårprojekt. A och o är att fläkten inte hörs från trädgården eller sovrummen på ovanvånigen.
13 svar · 16,7k läst
·
DjAlbert
DjAlbert: Är det hyresrätt du har så tycker ja du ska låta hyresvärden sköta det, för fukt/skadetekniker ä dyrt. Och dom brukar sällan vilja göra saker i hyresrätt utan kontakt med värden. Om dom ska byta till ventilerade golv så hoppas man väl att dom fuktmäter innan dom lägger de nya golvet, men grejen med ventilerade golv ä ju samtidigt att ventilera bort t.ex markfukt o dålig lukt, o
3 svar · 5,7k läst
sir_erken
sir_erken: Men kommer det inte bli för varmt i huset när det är över 3grader ut? Och massa pilla för rätt temperatur när det pendlar mellan 20 minus och 0 fram och tillbaka?
7 svar · 2,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.