22 963 läst ·
15 svar
23k läst
15 svar
Problem med Woods MDE25
Sida 1 av 2
Min avfuktare Woods MDE25 avfuktar inte längre, eller ja oftast inte.
Har den står nere i källaren och när jag först startade den för några veckor sen så avfuktade den rejält och fyllde behållaren på ett par timmar men nu vill inte kompressorn hoppa igång.
Jag hör när jag kopplar in den att fläkten går igång men kompressorn jobbar inte, en av alla gånger jag har försökt så hörde jag att kompressorn började jobba och den fyllde återigen behållaren som den skulle men när jag tömde den så jobbade den inte igen.
Den står i vår källare och det är 19 grader och 70% fuktighet och vad jag kunde läsa mig till i manualen är att det skulle kunna vara avkänningen till avfrostningen som spökar för då slår den ifrån kompressorn och det bekräftas av att efter en av gångerna som den fungerade så kände jag under och den var bra isig.
Någon som vet hur man kan kontrollera frostsensorn och var den sitter?
Några andra teorier?
Har den står nere i källaren och när jag först startade den för några veckor sen så avfuktade den rejält och fyllde behållaren på ett par timmar men nu vill inte kompressorn hoppa igång.
Jag hör när jag kopplar in den att fläkten går igång men kompressorn jobbar inte, en av alla gånger jag har försökt så hörde jag att kompressorn började jobba och den fyllde återigen behållaren som den skulle men när jag tömde den så jobbade den inte igen.
Den står i vår källare och det är 19 grader och 70% fuktighet och vad jag kunde läsa mig till i manualen är att det skulle kunna vara avkänningen till avfrostningen som spökar för då slår den ifrån kompressorn och det bekräftas av att efter en av gångerna som den fungerade så kände jag under och den var bra isig.
Någon som vet hur man kan kontrollera frostsensorn och var den sitter?
Några andra teorier?
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Har du kollat så att den inte behöver rengöras ? Även med filter och filterbyte så kan kondensorn vara igensatt vilket gör att luftflödet minskar och kompressorn går då varmare och den isar även igen mycket lättare.
Min mor har en säkert 20 år gammal avfuktare som jag brukar rengöra varannat år, den har då trots filter ett jämnt dammlager på 2-4mm på kondensorn. Det brukar räcka att dammsuga den, ibland kan även en mjuk borste behövas.
Min mor har en säkert 20 år gammal avfuktare som jag brukar rengöra varannat år, den har då trots filter ett jämnt dammlager på 2-4mm på kondensorn. Det brukar räcka att dammsuga den, ibland kan även en mjuk borste behövas.
Medlem
· Dalarna
· 195 inlägg
Kolla också att behållaren verkligen åker in i sitt läge,annars startar den nog inte.
NetNut: Jo jag har tittat och det sitter inget damm och att den isar igen är bara problem när kompressorn väl jobbar och nu så får jag inte kompressorn att börja jobba öht.
Ventilations Bosse: Är inte behållaren i rätt läge så startar ju inte heller fläkten som den gör nu.
Mailade däremot TES Scandinavia som är grossist för Woods och fick svar:
"Det låter som att det är fel på givaren som sitter på högra sidan av kompressor röret, den sitter fast tryckt och skall vara helt täckt med den svarta massan, är den inte det så täta om den med den befintliga massan så startar maskinen upp igen korrekt."
Men jag har haft fullt upp så jag har inte haft tid att titta ännu, får återkomma med rapport.
Ventilations Bosse: Är inte behållaren i rätt läge så startar ju inte heller fläkten som den gör nu.
Mailade däremot TES Scandinavia som är grossist för Woods och fick svar:
"Det låter som att det är fel på givaren som sitter på högra sidan av kompressor röret, den sitter fast tryckt och skall vara helt täckt med den svarta massan, är den inte det så täta om den med den befintliga massan så startar maskinen upp igen korrekt."
Men jag har haft fullt upp så jag har inte haft tid att titta ännu, får återkomma med rapport.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Dalarna
· 195 inlägg
kanske du har löningen där,med lite tur.
Hur gick det? Fick du ordning på det?Har problem med min MDE25 med. Kompressorn verkar slå på o av som den vill. Ibland slår den av fläkten men inte kompressorn så hela avfuktaren blir kokhet. Känns inge bra.Kanske dags att köpa en ny...
Har samma problem med min woods avfuktare... Fläkten går, plus något annat ljud också, plus att den blir lite varm efter ett tag.
Har haft den i husvagnen i i snart 3 dygn utan att det kommer ut något vatten....
Tryckte till den här massan du beskrev nu precis och det verkar som om den jobbar på ett annat sätt nu, lite annorlunda ljud tror jag....
Men exakt hur ska massan sitta? Kan du inte ta en bild på hur du gjort så jag kan jämföra!?
Har haft den i husvagnen i i snart 3 dygn utan att det kommer ut något vatten....
Tryckte till den här massan du beskrev nu precis och det verkar som om den jobbar på ett annat sätt nu, lite annorlunda ljud tror jag....
Men exakt hur ska massan sitta? Kan du inte ta en bild på hur du gjort så jag kan jämföra!?
har ingen display som visar något! Däremot vet jag att ena väggen i vagnen är mycket fuktig, har gjort fukttest på den väggen och den var super fuktig! När man trycker på väggen så känns den mjuk.
Och avfuktaren pekar mot den väggen...
Borde det inte komma vatten då?
Och avfuktaren pekar mot den väggen...
Borde det inte komma vatten då?
Njae, beror på hur fuktigt du har i luften. Om du ska driva ur fukt ur väggarna på en husvagn så skulle jag försöka ställa husvagnen på något varmt ställe så fukten tränger ur väggarna och ha avfuktaren igång.
Annars kan du köpa en hygrometer för att hålla koll på fuktigheten i luften.
http://www.clasohlson.com/se/Termometer-hygrometer/Pr362536000
Dock tycker jag inte att avfuktaren ska gå om det inte är tillräckligt fuktigt, men har du verkligen en MDE25?
Annars kan du köpa en hygrometer för att hålla koll på fuktigheten i luften.
http://www.clasohlson.com/se/Termometer-hygrometer/Pr362536000
Dock tycker jag inte att avfuktaren ska gå om det inte är tillräckligt fuktigt, men har du verkligen en MDE25?