Hej.
Jag har ett hus på 220m2 och har installerat frånluft i tvättstuga badrum kök och friskluftsventiler i sovrum och vardagsrum men får inget drag i tilluftsventilerna,skall jag sätta in mer utsugspunkter?
tacksam för svar

Mät upp så du har rätt utsugsflöde från tvättstuga,badrum o kök. Justera utsugsdonen eller fläkt så du har sammanlagt
0,35 l/s och m2 bostadsyta utflöde.

Läs mer här (sidan 3)
http://www.flaktwoods.se/bostadsventilation/broschyrer/47a4511d-f2fb-48a8-9ba5-ecb3c398be00

Tilluften balanseras av utflödet och om du har bara ett fåtal tilluftsventiler blir flödet högt = kall luft in = kalldrag. Om du fördelar detta på flera tilluftsventiler blir flödet i varje ventil fördelat mindre = mindre kalldrag men sammanlagt måste lika mycket luft in som du suger ut och beroende på hur tätt ditt hus är så kan luften komma in genom otäta dörrar, fönster eller andra springor.
Lite undertryck i huset är bra då fuktig luft då inte går upp genom otätheter på vinden och orsakar skador.

Redigerat:
tack för svar.
Jag har haft en ventilationskille som mätt flödet vet ej exakt men han sa att det var ok,har även provat att täta hål osv men på undervåning funkar det lite grann men övervåning noll tilluft.

Fortfarande, det kan inte vara 0 i tilluft totalt i huset om du har frånluftsfläkten igång.
Lika mycket luft måste komma in.
Det handlar om fördelningen av hur tilluften kommer in.
För många ventiler öppna i BV?/För mycket tjuvdrag (otätt hus)?/Igensatta filter i tilluftsventil?

matte1222 skrev:
tack för svar.
Jag har haft en ventilationskille som mätt flödet vet ej exakt men han sa att det var ok,har även provat att täta hål osv men på undervåning funkar det lite grann men övervåning noll tilluft.
Vi har i stort sett 0 i till luft på övervåningen pga att det kommer in så mycket luft på nedre plan samt källare men jag har hört att problemet är vanligt vid 3 våningar så det får helt enkelt vara så. Vi har 1 st frånluftdon på övre plan så luften kommer in nere och vandrar upp via trappen och funkar ok. Upplever du luften som dålig ?

Man ska hela tiden försöka sträva efter att luften ska gå från bra utrymmen till dåliga. Bra utrymmen är sovrum, kontor, vardagsrum, gillestuga mm. Dåliga utrymmen är badrum, kök, toa, tvättstuga, förråd, klädkammare mm. Källare ska normalt betraktas som dåliga utrymmen.

• Gilla
fredrikru
  • Laddar…
Klart jag strävar efter det men det funkar tyvärr inte.

Vi har också 3 plan och svårt med tilluft på över 2 övre plan,men tex när jag eldar i kamin så tycker jag att det funkar bättre, tyder inte det på att det är för lite utsug?
Tänkte tex på övervåning att man sätter ett utsug närmare rummen längst bort (lättaste vägen).

Stryp ventilerna på nedre plan och öppna de på övre så jämnar det ut sig. Troligen så släpper tilluftdonen på översta våningen ut luft istället för in luft eftersom den varma luften stiger och skapar mottryck på översta våningen så luften inte förmås att sugas in i de ventilerna.

• Gilla
Tjoa
  • Laddar…
Hej,har bara 2 ventiler på under våning och fler uppe men det drar dåligt ur alla när jag inte eldar så min tanke var att det är dåligt med utsug.Stryper jag de 2 nere finns inga tilluft förutom springor i vägg.

Är det fel att prova sätta mer utsugspunkter??

Kolla upp hur mycket luft du skickar ut är det för lågt öka fläkten tror inte fler utsug behövs och hur som helst kommer det troligtvis inte suga mer med flera utsug. Att öka fläkten brukar vara rätt enkelt så det är ju bara att prova men varför vill du ha ökat vent flöde ?

matte1222 skrev:
Hej,har bara 2 ventiler på under våning och fler uppe men det drar dåligt ur alla när jag inte eldar så min tanke var att det är dåligt med utsug.Stryper jag de 2 nere finns inga tilluft förutom springor i vägg.
När du inte eldar?? Har du en braskamin eller annan eldstad?

Det är möjligen inte så att du tar in friskluft bakvägen via skorstenen när du inte eldar??? :confused:

Är det mekanisk frånluft du har?
Är det bara tre utsugspunkter du har?
Vid varje utsugspunkt ska du kunna hålla ett A4-papper mot ventilen och papperet ska sugas fast.

För att kunna få ett bra luftombyte och rätt flödesriktning genom rummen (främst vid flera plan) så bör man ha fläktstyrd till och frånluft, då någon typ av FTX-system (t.ex. roterande växlare eller värmepumpsväxlare).

Vi har ett hus på 100+100 vi satte in FTX-system -09 var självdrag innan, i källaren har vi frånluft i klädkammare, matkällare, förråd, "framtida bastu", dusch, toa, gamla tvättstugan och nya tvättstugan, tilluft i gillestuga och kontor.
I markplan har vi frånluft i kök och badrum, tilluft i 3*sovrum och vardagsrum.

Redigerat:
Det fungerar alltid som Jerk säger. Inga hus med fler våningar än 1 har förutsättningar att fungera som sig bör med enbart frånluft. Inte ens supertäta sådana, men börja med att stänga nedervåningens (och om du har källarvånings) tilluft helt. Där tar sig luften in iallafall med det undertryck som råder i husets övriga våningar. Prova sen att luften vänder och suger in på övervåningen och om den gör det, fortsätt sedan med att öppna friskluften på våningen under, mm för mm tills övervåningens luft vänder åt fel håll( då har du öppnat för mycket) Se särskilt till att källaren inte har några glipor där luften okontrollerat kan ta sig in.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.