T
Thorak: Nä, det här var nog ingen bra idé. :o Men jag har tänkt om och tänker installera en spisfläkt med kolfilter och återcirkulation i köket. Den nuvarande imkanalen från spiskåpan får ersättas med en liten frånluftsventil i taket så FTX-systemet får fortsätta pumpa luft som vanligt, fast i framtiden utan matos direkt från spisen. Bättre så? :) Då kommer vi till nästa fundering.
4 svar · 9,7k läst
·
DjAlbert
DjAlbert: Brukar säga som så här, att i de rum där du sitter längre tid nära en ventil kan du strypa den lagomt, men aldrig helt. Och på kvällen när du lämnar rummet öppnar du den till det läge den stod i ursprungligen. Men bomma inte igen dom helt på heltid, är allt för ofta hos HGs som gjort just de o sen klagar på lukt/dåligt klimat inne.
7 svar · 4,9k läst
F
fredrikru: [citat] Du ska ha en till-luft ventil i varje rum och frånluften kan du ta från badrum, klädkammare, badrum, kök. i frånluft ventilation blir det ett hål i väggen men FTX så måste du dra en del rör. Själv har jag frikyla (Borrhålet levererar kyla på sommaren) kopplad till FTX med så när det är riktigt varmt ute så får jag in 16 gradig till-luft. Inte så stor kyleffekt men för
15 svar · 14,5k läst
F
Fredrik Å: Tilluft i samtliga vistelserum, frånluft i klädkammare, kök, toalett och badrum. Principen är att luften ska ut där man alstrar dålig lukt :-) Fredrik
4 svar · 3,0k läst
·
D
Derkaderb: Tack för era snabba svar. Har inte hunnit kika runt och känna vart draget riktigt kommer ifrån. Ska kolla upp det lite mer ingående. Det där med värmeförflyttare lät som det kan vara något, får googla på det. Något speciellt att tänka på då? Det är en ganska nyinstallerad täljstenskamin från Contura som vi har, men blev osäker på om den har separat tilluft. Av omgivningen att
3 svar · 3,8k läst
F
fredrikru: Köpte min på Claes Olsson (Oregon) och jag har mätare i krypgrunden, Vinden, Ute och i förrådet. Vad jag har hört så ska det kunna läsa av dessa sensorer med en Tellstick duo kopplad till en datorn om man vill göra något mera avancerat.
4 svar · 4,7k läst
Oldboy
Oldboy: [citat] Tja, det är ju ett mellanting och personligen känns det som 60-40 till FTX vs FLVP, men till syvende och sist så är det en definitionsfråga. Vet dock inte om det finns någon officiellt vedertagen definition på något av systemen? Hur som [citat] är ju mer korrekt beskrivande än något av de renodlade alternativen. Sedan om jag orkar/tar mig tid att skriva hela harangen
12 svar · 4,9k läst
pioneer
pioneer: Tack då vet jag :-)
3 svar · 3,6k läst
P
pelle242: Man kan inte dra ett rör parallellt med skorstenen, genom innertaket och ta luft från vinden? Självklart blir det en utmaning att lösa det snyggt men kan vara ett alternativ.
3 svar · 3,2k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Nu har trådskaparen Tornberg samtidigt börjat en annan tråd om eventuella mögelproblem i lägenheten: http://www.byggahus.se/forum/miljo-halsa/224716-mogel-efter-relaining-vem-ska-sanera.html Det går väl inte att utesluta att de här ev problemen hänger ihop, så jag tycker det är lite olyckligt att dela upp fukt-, mögel- och allergifunderingarna på två separata trådar.
5 svar · 1,8k läst
M
Mattias_Bjb: Hej Håller precis på att bygga om ett gammalt slakthus på ca 30m2 till hundhus. Tidigare sköttes väl ventilationen genom två glipande dörrar. Men nu har jag byggt igen den ena och bytt den andra till en ny och fin dörr samt installerat två radiatorer. Det kommer att finnas två hundluckor så att hundarna (4 st) själva kan gå in och ut, fast dessa ska tydligen vara förslutande. Vill
0 svar · 1,2k läst
H
Hososs: Har kaklat badrum med hål i kaklet förberett för frånluftsfläkt. Finns ingen 220 V framdragen. Tänker att en intelligent fläkt som drivs med 12 V skulle spara elinstallationskostnader, då denna matning kan göras enkelt av mig själv med utanpåliggande kabel från en 12V-adapter utanför badrummet . Hittar ingen vanlig leverantör som har det på programmet mer än Ventur, som verkar
0 svar · 3,3k läst
H
herge: Hej, Vi har nyligen köpt ett hus som saknar bra ventilation (självdrag) och hade tänkt slänga in ett FTX-system. Nu har det blivit andra prioriteringar med hushållsbudgeten så det lutar åt att vi får göra någon mellanlösning och t.ex. bara installera frånluften för att senare koppla på tilluft samt ett FTX-aggregat. Min fråga är hur man kan göra detta smart. Min tanke var att dra
0 svar · 1,9k läst
·
J
J-O: [citat] Tack. Så då borde det alltså inte vara några egentliga förhinder att genomföra detta?
9 svar · 8,7k läst
·
Jajjan
Jajjan: Jo, jag ska ta hit sotare om några veckor. Att bygga in i gips har kommit upp i andra trådar, men inte exakt hur det skulle se ut.
2 svar · 2,4k läst
Fotografen
Fotografen: Fogskum brinner. Mura fast det som ett kaminrör.
2 svar · 2,4k läst
K
Kingalot: Kåpans fläkt körs på samtliga lägen VL, 1,2,3. Har jag kåpan avstängd, så köksfläkten still och fläkten på vinden snurrar på av sig själv. Sätter jag kåpan på VL, så körs fläkten på vinden på högre varv, samt att fläkten i kåpan hjälper till.
5 svar · 4,2k läst
A
alex86: [bild] [bild] Så ser det ut på varje sida vägg hos mig i källartrappen, inkopplat igår. :) 130mm hålsåg från biltema. Det var precis att spiroröret (125mm) gick igenom.
4 svar · 3,8k läst
·
Y
Yrrol: Testkörde ihop med elektriker. Samtliga roterar rätt riktning. Mätte typ strålning från strömkablarna när dom var igång. Frånluftmotorn: 0,54 Tilluftsmotorn: 0,58 Vilket han chansa kanske var 10% skillnad. Har nu kollat utblåset och det var inget fågelbo där. Började borsta rent rören fast så gick maskinen sönder. Det lilla som blev färdigt gav några fler liter så kanske bara
11 svar · 2,6k läst
·
D
Dekker: Kör med rätt plast bara så brinner det inte, polyeten (som pem och pex rör är gjorda av) bildar vatten och koldioxid när det brinner
20 svar · 21,4k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Fläkt på fläkt kanske inte är så vanligt. Om du tar ner fläkten på taket, kollar dimension på anslutningarna och effekt (Watt) så kanske du kan få fram en ny, liknande från Soliduct eller Ventilationsbutiken.
1 svar · 1,8k läst
P
Pärran: Jag köpte ritning från aligventilation men köpte sedan matrl från soliduct då det skilde bra mycket i pris på samma prylar.
1 svar · 1,0k läst
B
blakkdukk: Dubbelkollade nu och ser att det löser sig om jag vrider agg 180 grader samt byter flödesriktningen. Tack för all input.
5 svar · 2,5k läst
Dudeish
Dudeish: Skall kolla
2 svar · 1,3k läst
·
Dudeish
2 svar · 1,3k läst
·
B
babianarmar: Ok. Tack ÖMannen!
2 svar · 1,5k läst
S
skaegget: Jag köpte till slut kugghjul från hpcgears.com och lyckades byta ut de trasiga delarna. Funkar sedan dess. Peppar peppar.
5 svar · 2,8k läst
GoForIt
GoForIt: Överluft är luftväxlingen mellan rummen. Eftersom det inte finns någon frånluft i det nya sovrummet så måste ju dess behov av frånluft föras över till ett annat rum med frånluft via överluft. Har ni panna kvar som sköter frånluften i källaren? Tvättstuga? Där ska det normalt också finnas frånluft. Överluft via tröskeln fungerar också, med risk för att det upplevs som att
4 svar · 5,4k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Intellivent kan kombinera Fuktstyrning och Tidsstyrning (start från tändkabel lampa), eftergångstiden går att ställa in 5/10/15 minuter.
10 svar · 3,9k läst
K
klippor: Tillräcklig tilluft finns. Fler ideer om hur jag ska göra?
2 svar · 4,1k läst
S
Seglarvännen: [citat] Jag tydligör frågan: Är det någon här som känner till några verkliga skadefall av kondensvatten från välisolerade ventilationsrör UTAN kondensisolering? [citat] Instämmer, har man god ventilation (FTX) i huset och inte alltför stora fönsterareor mot söder så klarar man sig gott o väl utan AC. Är man noga med stängda dörrar/fönster dagtid och styr aggregatet så att det
16 svar · 15,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.