2 826 läst ·
14 svar
3k läst
14 svar
Fuktproblem/Ventilationsproblem - hus från 55, fjärrvärme
Hej allihopa
Länge sen jag skrev på forumet nu, men behöver lite hjälp nu, hoppas någon orkar flika in med sin enorma kunskap.
Har ett hus byggt 53-55, självdrag från början? Ventilation via skorstensventiler, inga andra tillluftsanordningar finns. Den enda extra ventilation som finns är en elektrisk fläkt i badrummet som är manuellt styrd, alltså ingen automatik.
Byttes till treglas i samtliga rum förutom badrum innan vi flyttade in, och på vissa fönster finns det ventiler upptill på fönstret men inte på alla. Det installerades även fjärrvärme innan vi flyttade in och vi har under vår tid installerat en kamin som vi eldar i dagligen under de kalla månaderna.
Till problemet: Har problem med fukt som inte lämnar bostaden efter t.ex duschning. Detta har resulterat i svartmögel (heter det så?) på fönsterkarmar, mestadels inne i badrummet, men även inne i vårat sovrum som ligger ett rum bort. Det är alltså svart påväxt runt fönsterkarmen och tätningslisterna. Blir även kondens på insidan av fönstrena i flera rum efter dusch/bad, och det kan även vara liknande kondens på morgonen när man vaknar efter att ha sovit i rummet hela natten.
Stör mig väldigt mycket på detta just nu då det är det enda problemet jag har just nu med huset, så nu är det dags att åtgärda det. Vad kan det bero på och vad gör jag för att åtgärda det?
Otroligt tacksam för svar
Länge sen jag skrev på forumet nu, men behöver lite hjälp nu, hoppas någon orkar flika in med sin enorma kunskap.
Har ett hus byggt 53-55, självdrag från början? Ventilation via skorstensventiler, inga andra tillluftsanordningar finns. Den enda extra ventilation som finns är en elektrisk fläkt i badrummet som är manuellt styrd, alltså ingen automatik.
Byttes till treglas i samtliga rum förutom badrum innan vi flyttade in, och på vissa fönster finns det ventiler upptill på fönstret men inte på alla. Det installerades även fjärrvärme innan vi flyttade in och vi har under vår tid installerat en kamin som vi eldar i dagligen under de kalla månaderna.
Till problemet: Har problem med fukt som inte lämnar bostaden efter t.ex duschning. Detta har resulterat i svartmögel (heter det så?) på fönsterkarmar, mestadels inne i badrummet, men även inne i vårat sovrum som ligger ett rum bort. Det är alltså svart påväxt runt fönsterkarmen och tätningslisterna. Blir även kondens på insidan av fönstrena i flera rum efter dusch/bad, och det kan även vara liknande kondens på morgonen när man vaknar efter att ha sovit i rummet hela natten.
Stör mig väldigt mycket på detta just nu då det är det enda problemet jag har just nu med huset, så nu är det dags att åtgärda det. Vad kan det bero på och vad gör jag för att åtgärda det?
Otroligt tacksam för svar
Produkter som diskuteras: "tätningslisterna"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Det enkla: frisklufts ventiler i alla sovrum. Fort som ögat. Se till att fläkten i badrum går med fukt styrning. Fixa detta innan du får större och dyrare problem.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag skulle vilja tillägga att frånluftsfläkten skall gå ständigt, men kanske med ett forcerat flöde när man har duschat.Mattias_Jo1 skrev:
Som konstaterats så produceras en hel del fukt av sovande personer, inte bara när man duschar/badar.
Finns någon mer frånlutsfläkt?
Annars kan det vara idé att sätta in en fläkt även i tvättstugan.
Nej det är den enda fläkten tyvärr.
Tvättstugan är i källaren. Där nere har jag en avfuktare igång för att torka tvätten så det hjälper nog en del.
Blir till att investera i lite fläktar och installera ventiler då. Tack för svaren så här långt
Glömde ju skriva det, 1,5 plans villa med källare är det
Tvättstugan är i källaren. Där nere har jag en avfuktare igång för att torka tvätten så det hjälper nog en del.
Blir till att investera i lite fläktar och installera ventiler då. Tack för svaren så här långt
Glömde ju skriva det, 1,5 plans villa med källare är det
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
1,5 planare med källare säger du.
Antar att sovrummen är uppe, toalett uppe, kök, vardagsrum, badrum i markplan.
Frånluften ska tas ur huset på "sämsta" ställerna: kök, toa, bad, klädkammare, källarförråd, tvättstuga, mm. Källare hör oftast till sämsta ställerna.
Tilluft ska in i husen i sovrum, vardagsrum, gillestuga, kontor, mm.
Att få luft vandra nedåt är svårt.
Rekommenderat är att byta ut hälften av luften varje timme för att få en bra inomhusklimat. Vid flervåningshus så är det nästan bara FT(X)-system som gäller för att få ett bra klimat i hela huset.
Antar att sovrummen är uppe, toalett uppe, kök, vardagsrum, badrum i markplan.
Frånluften ska tas ur huset på "sämsta" ställerna: kök, toa, bad, klädkammare, källarförråd, tvättstuga, mm. Källare hör oftast till sämsta ställerna.
Tilluft ska in i husen i sovrum, vardagsrum, gillestuga, kontor, mm.
Att få luft vandra nedåt är svårt.
Rekommenderat är att byta ut hälften av luften varje timme för att få en bra inomhusklimat. Vid flervåningshus så är det nästan bara FT(X)-system som gäller för att få ett bra klimat i hela huset.
FT(X) låter dyrt, har jag rätt eller är jag felt ute?
Källaren är oinredd kan man väl säga, tvättstuga, garage/verkstad, förråd och matkällare.
Bottenplan innehåller kök, vardagsrum, två sovrum samt badrum med dusch/badkar. Tanken är att detta ska bytas ut till slut mot duschkabin eller liknande. Hatar det där badkaret.
Ovanplan innehåller 2 sovrum och hall samt liten toalett utan våtrum.
Ska googla runt lite efter fläktar och ventilationsutrustning då. Några fläktar som rekomenderas, är det PAX som regerar eller är det bara för att man känner igen det märket?
Kan jag börja med att sätta in en sådan här i varje sovrum, kontor, vardagsrum osv?
http://www.byggmax.com/sv-se/byggvaror/ventilation/ventiler/friskluftsventil-p25583
Sen köper jag fläktar för badrum och tvättstuga, antar att det är där den värsta fukten skapas? Då kommer vi till frågan, vill jag lägga pengar på PAX, kommer de att ge mig större sinnesro i form av lägre ljudnivå och bättre kvalitet, eller ska jag satsa på något budgetmärke? Tror min erfarenhet talar för att dyrare är bättre i nästan alla fall.
Såg i någon annan tråd att PAX231 var ett alternativ om luften skulle gå direkt ut, men denna verkar ha utgått ur sortimentet, någon som har koll på vilken som ersätter?
Källaren är oinredd kan man väl säga, tvättstuga, garage/verkstad, förråd och matkällare.
Bottenplan innehåller kök, vardagsrum, två sovrum samt badrum med dusch/badkar. Tanken är att detta ska bytas ut till slut mot duschkabin eller liknande. Hatar det där badkaret.
Ovanplan innehåller 2 sovrum och hall samt liten toalett utan våtrum.
Ska googla runt lite efter fläktar och ventilationsutrustning då. Några fläktar som rekomenderas, är det PAX som regerar eller är det bara för att man känner igen det märket?
Kan jag börja med att sätta in en sådan här i varje sovrum, kontor, vardagsrum osv?
http://www.byggmax.com/sv-se/byggvaror/ventilation/ventiler/friskluftsventil-p25583
Sen köper jag fläktar för badrum och tvättstuga, antar att det är där den värsta fukten skapas? Då kommer vi till frågan, vill jag lägga pengar på PAX, kommer de att ge mig större sinnesro i form av lägre ljudnivå och bättre kvalitet, eller ska jag satsa på något budgetmärke? Tror min erfarenhet talar för att dyrare är bättre i nästan alla fall.
Såg i någon annan tråd att PAX231 var ett alternativ om luften skulle gå direkt ut, men denna verkar ha utgått ur sortimentet, någon som har koll på vilken som ersätter?
Det som andra har skrivit så har du främst problem med frånluften. Låt badrumsfläkten gå konstant. Öppna de ventiler du har och låt köksfläkten gå på 1:an. Sedan måste du lösa fukt och kondens i de andra rummen. Det gör du med bättre frånluft och tilluftskanaler. Blir det bättre när du eldar? Tänker mest på frånluftskanalerna i skorstenen. Kaminen går väl på separat pipa? Om så är fallet Hur är det med den andra pipan som var ansluten till Olje/vepanna? Den är nu förmodligen pluggad och behöver få en öppning för att få hjälp med draget. Det finns en låda med skjutbar lucka som finns att köpa. Du undviker då att få en fuktig murstock. Min svärfar fick en möglig vägg där bokhyllan stod mot murstocken efter att han övergick till bergvärme.
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkten"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Grundproblemet är att den naturliga frånluftsventilationen via murstocken avstannat iom fjärrvärme.
Så länge du inte eldar kontinuerligt i kaminen så kommer inte den ventilationen att fungera.
Naturlig ventilation (självdrag) med tilluft i sovrummen på ovanvåningen tycks ofta vara svår att få att fungera riktigt bra. Detta eftersom det är ett högre lufttryck på ovanvån jmfrt med nedervån. Är nog endast system med mekanisk till- och frånluft som klarar det riktigt bra, dvs typ FTX.
Så länge du inte eldar kontinuerligt i kaminen så kommer inte den ventilationen att fungera.
Naturlig ventilation (självdrag) med tilluft i sovrummen på ovanvåningen tycks ofta vara svår att få att fungera riktigt bra. Detta eftersom det är ett högre lufttryck på ovanvån jmfrt med nedervån. Är nog endast system med mekanisk till- och frånluft som klarar det riktigt bra, dvs typ FTX.
Alla typer av förändringar kan påverka. Att även sätta in 3 glasfönster och därmed täta bättre påverkar också. Det kanske hade räckt med att komplettera med isolerruta så att det blev viss ventilation vid fönsterkarmen. Estetiskt kan det bli bättre och man slipper sätta upp fula tilluftsventiler i väggen. Det finns ganska snygga tilluftsventiler som kan sättas in i karmen dock inte sådana där fula fr....ventiler i plast.Oldboy skrev:Grundproblemet är att den naturliga frånluftsventilationen via murstocken avstannat iom fjärrvärme.
Men som vi båda har skrivit så har han gått över till fjärrvärme och vad som påverkas. Men äldre hus var även inte gjorda för att vi ska duscha så ofta så där måste man även göra något åt det.
Japp. Allt detta samverkar. TS fuktproblem är väl närmast att betrakta som ett skolboksexempel. Tråkigt för TS, men förhoppningsvis lärorikt för andra med liknande problem.Alla typer av förändringar kan påverka. Att även sätta in 3 glasfönster och därmed täta bättre påverkar också. Det kanske hade räckt med att komplettera med isolerruta så att det blev viss ventilation vid fönsterkarmen. Estetiskt kan det bli bättre och man slipper sätta upp fula tilluftsventiler i väggen. Det finns ganska snygga tilluftsventiler som kan sättas in i karmen dock inte sådana där fula fr....ventiler i plast.
Men som vi båda har skrivit så har han gått över till fjärrvärme och vad som påverkas. Men äldre hus var även inte gjorda för att vi ska duscha så ofta så där måste man även göra något åt det.
Klassiskt problem när man slutar elda och installerar fjärrvärme eller värmepump och isolerar. Då slutar självdraget att fungera. FTX är överkurs om man inte bor i Norrland men frånluftventilation måste installeras fort som det är möjligt.
Läs mera på denna länk
http://www.energimyndigheten.se/Hushall/Varmvatten-och-ventilation/Ventilation/
Läs mera på denna länk
http://www.energimyndigheten.se/Hushall/Varmvatten-och-ventilation/Ventilation/
Varför är det överkurs med FTX om man bor söder om Norrland?fredrikru skrev:
Ja vist, ett FTXsystem kostar mer i installation än FTsystem som i sin tur är dyrare än Fsystem.
Fördelen med FT(X)system är att tilluften kan enkelt renas från en massa partiklar.
Fördelen med FTXsystem är att det är minimal risk för kalldrag.
Fördelen med FT(X)system är att det är enklare att få bra inomhusluft i hela bostaden.
Jag har själv FTX växlare så jag vet fördelarna men det är inte så lätt att installera i alla typer av hus om man inte ska riva ordentligt i kåken. Mitt hus är enplans med krypvind så det var bara att gräva i lösullen när jag drog om rören. FTX växlarna är mycket effektiva när det är riktigt kallt ute så man har större nytta av FTX där det är kallt klimat.Demmpa skrev:Varför är det överkurs med FTX om man bor söder om Norrland?
Ja vist, ett FTXsystem kostar mer i installation än FTsystem som i sin tur är dyrare än Fsystem.
Fördelen med FT(X)system är att tilluften kan enkelt renas från en massa partiklar.
Fördelen med FTXsystem är att det är minimal risk för kalldrag.
Fördelen med FT(X)system är att det är enklare att få bra inomhusluft i hela bostaden.
Du har fortfarande inte svarat på varför det är överkurs med FTX söder om Norrland.
Om nu FTX är överkurs söder om Norrland, varför har du då FTXsystem?
Självklart kan det vara svårt att montera F/FT/FTXsystem i ett befintligt hus, det gäller oberoende om huset står uppe i Jokkmokk eller nere i Ystad. Svårast att montera dolda rör är på mellanvåningar, det bästa är att försöka montera vent.systemet innan man renoverar. Ibland så kanske man måste riva rumstak för att komma in i mellanbjälklaget för att kunna montera dolda rör. Ibland får man låta rören gå genom garderober för att passera våningsplan.
Vi monterade aggregatet på vinden, rören för till/frånluft uppe drag vi på vinden, till/frånluftsrören ner till källaren drag vi i ett dödutrymme mellan garderob och vägg, nere i källaren är en del rör synliga, en del kunde vi dölja i mellanbjälklaget genom att jag tog bort källartaket på några ställen.
Om nu FTX är överkurs söder om Norrland, varför har du då FTXsystem?
Självklart kan det vara svårt att montera F/FT/FTXsystem i ett befintligt hus, det gäller oberoende om huset står uppe i Jokkmokk eller nere i Ystad. Svårast att montera dolda rör är på mellanvåningar, det bästa är att försöka montera vent.systemet innan man renoverar. Ibland så kanske man måste riva rumstak för att komma in i mellanbjälklaget för att kunna montera dolda rör. Ibland får man låta rören gå genom garderober för att passera våningsplan.
Vi monterade aggregatet på vinden, rören för till/frånluft uppe drag vi på vinden, till/frånluftsrören ner till källaren drag vi i ett dödutrymme mellan garderob och vägg, nere i källaren är en del rör synliga, en del kunde vi dölja i mellanbjälklaget genom att jag tog bort källartaket på några ställen.
Klicka här för att svara