Byggahus.se

Friskluftsventiler runt spisen, bra ide?

1. P
    Medlem · umeå · 215 inlägg

poppe12

Medlem
    Hej jag har ett gammalt kök från 50 talet som jag håller på att riva ut. Jag hittat något som ser ut som ett gammalt spirorör som ser ut att komma från en friskluftsventil i fasaden. Jag brukar öppna fönstret i köket då jag vill ha extra fjutt på köksfläkten och därför tänkte jag att detta luftintag skulle vara perfekt att använda då det är ganska problematiskt att öppna fönstret då det står mycket blommor på fönsterbrädan och fönstret går innåt. Nu tänkte jag att det bästa vore väl att låta lufte gå upp runt spisen så det blir en vindbarriär på båda sidor av spisen. Jag borde spara på varmluft som går ut genom ventilationen samtidigt som ångor borde fastna i vinddraget. Är det någon som kan tala om om de sätt något liknande eller om det rent teoretiskt vore en bra ide? Jag skulle då låta mellanrummet mellan de 2 brevidvarande stommarna som ska vara ca 2 cm bilda en kanal. Jag ha något på översidan av bänkskivan, någon typ av ventil. Jag skulle också vilja ha en någon typ av isolerat spjäll till spirokanalen också eftersom det kan bli -25 här på vintrarna och jag vill inte kyla av innomhus. Har någon något tips om detta?

Mvh

2. C
    Medlem · Norra Halland · 3 365 inlägg

cecar33

Medlem
    Om du behöver öppna ett fönster för att spisfläkten skall få "extra fjutt " då bör du nog kolla upp hela din ventilation. Det skall inte behövas extra luft för att en spisfläkt skall fungera normalt.

3. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 338 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare
    Bra idé med tilluft kring spisen. Ett elektrisk spjäll kan kopplas direkt till fläktmotorstyrning, så öppnar det troligtvis på 2:ans hastighet om inte direkt på 1:an. Se bara till att luftströmmen inte blir turbulent. Den skall röra sig långsamt i riktning mot spishällen och vidare upp mot fettfiltret i fläkten. Storkökskåport fungerar på det här sättet. Luft tillsätts oftast köket genom kåpans utsida. Där injicerar man också lite riktad luft uppe i kåpan direkt mot fettfiltret.
    När vi byggde köket satte jag in tilluft under socklarna. Luft tas direkt utifrån och styrs av ett spjäll i torpargrunden. En 2cm öppning i överkant i sockelbrädan släpper in luften vid golvet runt spisen.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    ImageUploadedByTapatalk1388664346.352264.jpg

4. Johan Gunverth

Johan Gunverth

Diversearbetare
    Menar du på fullt allvar att 500m3 extra avluft per timma inte skulle kräva extraordinära åtgärder som att öppna ett fönster? Det är ju det största problemet med moderna hus att man inte får in luft helt fritt. Kör du FTX blir problemet än värre om du inte öppnar ett fönster. Jag har sett problemet i praktiken vid flertalet tillfällen.

5. C

cecar33

Medlem
    Menar du på allvar att du kör ut 500m³ /tim när du lagar mat? Har aldrig någonsin öppnat något för att använda en vanlig spisfläkt till normal matlagning. TS bor dessutom i ett äldre hus och där finns nog enbart friskluftsventiler i varje rum och troligen inte ens öppna , rentav övertapetserade vilket är mycket vanligt i äldre hus.

Redigerat 2 jan 2014 14:25
  6. ullberg
    Verktygstokig · Stockholm · 3 348 inlägg

ullberg

Verktygstokig
    http://www.siemens-home.se/produkter/matlagning/fläktar.html

en medelvärdesbildning av de 5 fläktar som kommer upp på första sidan ger "normal"=484 m3/h och "intensiv"=696 m3/h. Nu kanske det var ett skevt urval av siemens sortiment (kanske ligger de dyraste & kraftigaste först) men att det skulle vara i storleksordningen 500 m3/h tror jag inte är osannolikt. För mig räcker det nästan med att mitt hus är gammalt och läcker men man kan känna lite sug i dörrarna när man kör köksfläkten.

7. C

cecar33

Medlem
    Frågan är väl inte kapaciteten på fläkten, för visst det vet jag också ( våran 900m³ ) men vid normal matlagning kör i vart fall inte jag med något forcerings läge utan mer ett sug som får ånga och os att åka ut rätt väg. Det behövs inga 500m³ för att förflytta det dit det skall, nämligen på utsidan. Däremot så påverkar rördragningen otroligt mycket för varje 90° böj så minkar draget mycket, finns tabeller för det men orkar inte leta reda på dessa nu.

8. P

poppe12

Medlem
    Vi bor i ett gammalt hus och har dålig ventilation. S-hus med stängda tilluftsventiler. Vi har precis öppnat köket genom att ta bort en vägg vilket jag måste kompensera för i form av bättre fläkt (700m3/h). Luften i huset byts långsamt. samtidigt tänkte jag att man kanske kan spara på värmen genom att låta kalluft följa med ut. I mitt fall så kör jag fläkten vanligtvis nuvarande fläkt på högsta effekt för att det inte ska lukta i huset efter matlagning som stekning. Jag vet dock inte flödet på nuvarande fläkt.

Vad tror ni om att sätta öppningar runt spishällen. Man måste då hitta något vettigt don som kan sitta på bänkskivan och se snyggt ut och fungera bra.
    Hur tycker ni att er lösning fungerar?

9. Johan Gunverth

Johan Gunverth

Diversearbetare
    Det fungerar betydligt bättre med denna tilluft än utan. Det märks på att stekoset lättare drar sig mot fettfiltret. Jag kommer även att bygga om kåpan till en med större volym. Fläktmotorn sitter på vintern och drar ut 1000m3/h som bäst. 200mm rör

10. P

poppe12

Medlem
    Använder du hela kapaciteten på 1000m3/h? Anledningen till att jag frågar är för att jag funderar på att sätta en kanalfläkt som är tyst uppe på vinden (http://thermex.se/upload/File/Produktark_SE/TD-SILENT-800-VAGG-FLAKT-M-800.pdf). Det skulle vara så skönt med tystnad. Jag undrar dock om om det räcker med 800m3/h eller man ska köra den som är 1000m3/h då den även görs sådan.
    En annan fråga är om dämpare. Jag vet att man kan sätta dämpare runt sin kanalfläkt, jag har dock inte så stor koll på sådana. Om jag skulle köpa länkade fläkten skulle jag behöva dämpare tror ni?
    Specen:
    TD800/200 SILENT 880m3/hr 19dB
    TD1000/200 SILENT 1100m3/hr 21dB

Mvh

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.