Skall bygga om vent till FTX från F. Stor fundering på vilket aggregat som skall väljas. Det jag vet är att det ska monteras på kallvind och att jag vill kunna dra ner ventilationen till minimum under längre bortaperioder. Läser om konstantflödesreglering, tidsstyrningar mm men svårt att få grepp om hur viktigt detta är. Har väl varit inne på Systemair 400EC just med tanke på flödesregleringen men kanske andra agg har det utan att dom skryter om det?

Redigerat:
Har jobbat med det aggregatet och det är ett bra val. EC motorerna här anpassar flödet till aktuellt tryck i anläggningen och kör fläktarna enligt inställt flöde. Om t.ex filter sätts igen mellan filterbyterna så varvas fläktarna upp till att ge rätt flöde ändå. Viktigt är att anläggningen injusteras rätt. Dessa aggregat har en enkel funktion för min, max och normflöde. När du har roterande VVX får du ingen kondens i aggregatet det kan med fördel sättas på vind utan risk för vattenskador.

Heru 90 S EC är väldigt 'likvärdig' SystemAir VR400 DC. Bland annat så skiljer några detaljer i styrning, heru gör (enligt manualen, när jag läste för länge sedan) något konstigt vid kylning sommartid. Heru har samma T som F filter, medans 400 har grövre F filter. 400'an har ingen avfrostning, men skall klara sig utan. Vet ej hur Heru'n gör.

Heru'n har inte flödesreglering från början, men om den kompletteras med externa givare så har den det.

Men om inte Heru har flödesreglering från början, varför välja detta agg? Är det bättre på annat?

Normalt sätter man ett EU7 filter på uteluften. På frånluften behövs bara EU5 för att förhindra att skit sätter sig i växlaren. Det är normalt större partiklar i luften som sugs ut från huset och därför krävs bara filter att förhindra nedsmutsning av växlaren. Systemair har vad jag vet en rikstäckande Serviceorganisation. Vet ej hur säljaren av Heru aggregaten har med denna bit. Dessa aggregat är billigare ( dock brukar man säga att man får vad man betalar för, vet ej om det gäller här,men antagligen ). Systemairs aggregat har en sommarfunktion där VVX stannar. Tex när du sommartid har väldigt varmt inne och nattetid vill få in sval luft, då är det bra om VVX stannar annars växlas den ca 15 gradiga nattluften till 20-23 grader om du exvis har 27-28 grader inne. Systemair styrsystem har även en förberedd styrning att driva både ett eftervärmarbatteri eller kylbatteri för vatten.

Hur är det med filterbiten, kan man sätta ett extra planfilter på uteluften för att minska bytesintervallerna på de svindyra interna påsfiltren?

Japp det är några stycken som brukar göra så. På systemairs aggregat kan du ställa bytesintervallerna 9-12-15 månader. Det är ingen tryckindikering på dessa som känner av smutsigt filter. Möjligen kan man dammsuga filtrerna en gång och sedan byta, liten risk att fläktar går tungt men det ska normalt inte vara några problem att göra så ´hoppa över´ ett filterbyte på så vis.

VR400'an har bara G3 som frånluft filter. Vilket jag tycker är urdåligt, för att vara en roterandeväxlare. Men det kanske går bra att montera ett F5, beror ju på tryckfallet som kan bli. Storlek på filtren:
TL: 336x265x330/4
FL: 171x338x265/2

Jag kollade in dessa, men skrev tyvärr inte ner någon lista på skillnaderna. På min kladdlapp har jag för Herun bl.a. skrivit:
- Tryckkompensering, endast frånluft lägre fart.
- Vid sommar natt kyla så forceras fläktarna (mycket mycket dåligt, tycker jag)

Hur står sig fresh renovent?
Jag har hört gott om den.
Låg energiförbrukning och sommarkasset. Verkar ha bättre verkningsgrad också än vad de skriver på hemsidan efter vad jag hört en kompis säga.

Någon mer som provat?

De har rätt små filter, om jag minns rätt. Sommarkasett är inte så roligt, då måste du springa och byta varje dag.

Så ett Systemair 400 "is tha shit" alltså, konstantflöde, aut sommardrift, DC-motorer. Bättre el jämbördigt med konkurrenterna på alla punkter?

Annars kan du ju kika på ett aggregat från Luftmiljö,

Jag har bara pillat på den i en butik, A100. Det är ett enkelt aggregat, som du nog vet. Det var tanken med den vid konstruktion. Så enkel som möjligt, och så lite som kan strula. Sitter en simpel rumstermostat inne i maskinen för tempsensor. Så tyvärr är ju inte sommarfunktionen som man skulle vilja ha den. I princip inga finesser. Steglös justering av fläkt fart. Lågströmförbrukning och även relativt kraftig också. F7 filter på båda, bra så det hålls rent.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.