Snart är det dags att renovera köket i våran bostadsrätt och som vanligt så dyker det upp frågor kring ventilationen i köket.
Föreningen kräver att man inte forcerar något ut i ventilationen, men jag vill minnas att det är ok med ett reglerspjäll (inväntar information från föreningen).

Som jag förstått det kommer detta reglerspjäll göra så att flödet inte överstiger självdraget. Detta kommer väl antagligen göra så att det inte blir något vidare drag i fläkten även om motorn kan prestera bra.

Nu till min fråga: Brukar man koppla kolfilterfläkten så att återcirkulationsluften går in i ventilationskanalen så att man åtminstonde blir av med en del av det som passerat genom filtret? Eller är det så att den luften bara går rakt ut i köket och man varken får eller ska forcera den in i ventilationen? Kan man ha ett reglerspjäll på återcirkulationen?

Jag vill helt enkelt komma åt den lösning som är mest optimal :)

Tack!

Tack för svaret! Jag antar att ni monterat den där ventilationen kommer ut ifrån väggen i köket och har inte dragit något rör fram till spisen?
Sen verkar den ju vara motordriven, så tekniskt sett forcerar jag väl luft med den? Det är viktigt att jag utför detta på ett sådant sätt att eventuell OVK blir godkänd.

Ska du ha en godkänd OVK,är det nog inte kolfilterfläkt som gäller,utan ut med skiten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.