4 395 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
installera frånluftmodul till bergvärmepump.
Tycker du först ska kolla om du kan se temperaturen på borrhålet på menyerna på bergvärmepumpen om det är möjligt. Har du ett kallt hål (under noll) så är varje grad temperaturhöjning rätt tacksamt, du behöver köra mindre med bergvärmepumpen och du får längre livslängd på den. Mitt borrhål håller sig runt 5 grader men jag har FTX aggregat som återvinner värmen från ventilationsluften.eliasonerik skrev:Tack för alla svar!!
Jag förstår att ni är betydligt mer insatta i ämnet än jag. Bergvärmen i mitt hus installerades av den förra ägaren och jag har ingen aning hur djupt borrhålet är, tempratur m.m.
Om jag förstått saken rätt så är det en investering som är svår att räknahem rent ekonomiskt, frågan är om de finns något annat alternativ som lönar sig bättre, tycker de känns lite tråkigt att släppa uppvärmd luft till kråkorna.
Om jag minns rätt så kostar en bra frånluftfläkt runt 5.000kr och en frånluftmodull runt 20.000kr. Tycker det är fel att värma för kråkorna och elpriserna kan stiga i framtiden. Sen tillkommer rördragning för ventilationen. Tänk även på att du sparar lite på ditt borrhål och granne till oss fick permafrost i borrhålet (90m djupt) så dom fick borra ett nytt för runt 50.000kr så den faktorn ska du även lägga med i din kalkyl.
Alternativet är FTX men då kostar aggregatet runt 20.000kr och du måste installera till-luft kanaler med så du landar på runt 35.000kr + arbetskostnad. Har du enplans med krypvind så går det nog hyffsat enkelt att installera...
50 watt var bra gissat känns bra att man lyckas ibland
Hur som helst intressant läsning men vilken temperatur hade brine under mätningarna hos mig hamnar avluften nära brine tempen ca 1-2 grader över enligt min oexakta mätning. Man märker i alla fall att brine håller några grader högre temp efter att jag installerat återvinning men nu har det inte varit så kallt ännu ska bli kul att se hur brine tempen ligger när vp går i stort sett konstant och då bör brine vara så kall att man får del av fuktutfällningen också vilket jag inte får nu.
Kolla på SGUs hemsida/databas även om det är ifrån 1995 och det kanske inte var så jättenoga med att skicka in protokoll så är det värt att kolla upp!eliasonerik skrev:Tack för alla svar!!
Jag förstår att ni är betydligt mer insatta i ämnet än jag. Bergvärmen i mitt hus installerades av den förra ägaren och jag har ingen aning hur djupt borrhålet är, tempratur m.m.
Om jag förstått saken rätt så är det en investering som är svår att räknahem rent ekonomiskt, frågan är om de finns något annat alternativ som lönar sig bättre, tycker de känns lite tråkigt att släppa uppvärmd luft till kråkorna.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden