jag har en stor täljstenskamin som suger mycket luft i sig,sen har jag utsug i källare,kök,badrum uppe (Kanalfläktar frånluft.

Eftersom du har tre utsugspunkter så borde det vara ett flöde på ca 24l/s i varje utsugspunkt (totalt: 264m3/h = 73 l/s) för att få rekommenderad luftombyte på "fullt luftutbyte varannan timme".

Har varje utsugspunkt sin egna kanalfläkt?

För att kolla hur luftströmmarna går inne i huset så kan man använda färgade rökampuller.

Du kan själv göra en grov koll genom att fylla en plastsäck (tex 125l) med luft och hålla den mot luftutsug och ta tiden det tar att tömma säcken.

Nu är jag inte hemma så att jag kan kolla flödesprotokollet (har både teoretisk och verklig). Eftersom vi har tio utsug så tippar jag på att flödet är ca 13,5 l/s i varje utsugspunkt. Tilluftsflödet ligger lite under, tippar på följande värde <22,5 l/s per tilluftsdon (sex tilluftsdon).
Jag har tidigare gjort papperstestet på det frånluftsdon där det är minst flöde och papperet sugs fast.

När man har mekanisk frånluft så är det oftast en nackdel att låta kaminen suga ut inomhusluften när kaminen används. Dels så sugs luft in i bostaden genom skorstenen när inte kaminen används, dels så kan det vara väldigt svårt att tända i eldstaden. När man har mekanisk frånluft så är rekommendationerna att förbränningsluften tas direkt utifrån.

På vilken våning står kaminen?

Går det lätt att tända i kaminen samtidigt som köksfläkten går på maxfart? Om det går lätt så finns det inget/minimalt med undertryck i huset.
Det är undertrycket som skapar luftflöderna.

Det skulle underlätta om du lägger upp tre bilder på planlösningen, då kan vi lättare se om det skulle hjälpa med fler frånluftsdon och/eller tilluftventiler och eventuell placering.

tack för alla bra svar,det är inga problem som helst att tända brasan vare sig jag har köksfläkt på eller ej,lägger upp en skiss hur huset ser ut senare

Hej,skall lägga upp ritningar på planlösningen,kollade med ett papper på grabbarnas rum om det var tilluft men det var frånluft istället,hur är det möjligt??

Luften tar sig in lättare på andra ställen och ju högre upp i huset friskluftsintagen sitter ju mer omöjligt blir det att det skall fungera åt rätt håll. Har du 260 kbm luft/timme i frånluft torde de 10 kbm/timme som en normalbrasa i kaminen behöver inte göra någon märkbar skillnad. Du har helt enkelt ett såpass otätt hus att termiken skapar ett övertryck på övervåningen. Inget konstigt.

Hej.märkte en sak när jag varit borta ett par dagar utan att elda och det vart svalare i huset så fungerade tilluften på övervåningen,vad kan man göra åt detta?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.