2 449 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Elektronisk tillluftsfläkt, timerfunktion och kallrasskydd
Hej!
Jag och min sambo bor i dagsläget i en villa med självdrag. Jag har fått en ide om hur jag vill ha ventilationen eftersom jag inte tycker självdrag är speciellt bra.
Vad jag vill ha är tillluftsfläktar som sitter på insidan av huset och helst skall dem vara timerstyrda och att man kan montera ett kallrasskydd till dem.
Finns detta? Jag har inte hittat någonting trots otaliga sökningar.
Det jag söker är i princip en våtrumsfläkt med skillnaderna att den ska dra in luft i huset och styras av timer istället för fuktsensor.
Jag och min sambo bor i dagsläget i en villa med självdrag. Jag har fått en ide om hur jag vill ha ventilationen eftersom jag inte tycker självdrag är speciellt bra.
Vad jag vill ha är tillluftsfläktar som sitter på insidan av huset och helst skall dem vara timerstyrda och att man kan montera ett kallrasskydd till dem.
Finns detta? Jag har inte hittat någonting trots otaliga sökningar.
Det jag söker är i princip en våtrumsfläkt med skillnaderna att den ska dra in luft i huset och styras av timer istället för fuktsensor.
Du skall ha undertryck i huset. Anledningen är att det minskar risken för att varm luft tar sig in på vinden eller vandrar genom väggarna vilket kan leda till fuktproblem.
Det bästa är att montera frånluftsfläktar där det i dag finns självdrag.
Det bästa är att montera frånluftsfläktar där det i dag finns självdrag.
Du skall ha frånluft i rum med "dålig" luft. Tex badrum, kök, tvättstuga. Om du i dag har självdrag så finns det redan ventilationskanaler som går upp genom vinden och ut på taket. Det är i dessa du monterar frånluftsfläktar.
Frisk luft tar du in i sovrum, vardagsrum och andra sällskapsrum. Här behövs inga fläktar utan bara friskluftsventiler.
Frisk luft tar du in i sovrum, vardagsrum och andra sällskapsrum. Här behövs inga fläktar utan bara friskluftsventiler.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden