Hej
Mitt hus från tidigt -80, har en tät Ytong-låda (grund) som huset står på. All frånluft (förutom den från spiskåpan) blåses ned i grunden. Från grunden sugs luften upp till en Metsovent värmeväxlare på vinden och sedan ut. Inluften passerar värmeväxlaren och leds ut på några ställen i huset.
Så långt allt väl. Men eftersom luften från grunden endast håller 8 grader på vintern, räcker det inte till att värma upp växlaren, bestående av veckad, tillräckligt hela tiden, utan paketet fryser då och då. (Inte nu, se nedan.)
Säkerligen hade det hela fungerat bättre om frånluften med 18 - 20 graders temperatur hade gått direkt till värmeväxlaren och inte ned för att värma grunden först.
Efter värmeväxlaren finns ett 1 kw värmepaket, som vi kopplat från för länge sedan.
För 10 år sedan installerades en större Tulikivi KTLU 2050/1 täljstenskamin och all direktvärme, förutom i garaget stängdes av. Husets planlösning öppnades upp. Kaminen värmer hela huset. Kaminen betalade sig på ca 5 år.
För att det inte skulle frysa i paketet ersattes den fast veckade plåtröret med ett isolerat rör.
Kan inte tänka mig att jag förlorar speciellt mycket på detta, då husets frånftstemperatur alltid är så låg.
Idag fungerar paketet som ren fläkt för till- och frånluft med tre separata fläktar som ständigt snurrar.
Men det kanske finns en mer effektiv lösning? Kanske en värmepump? Frånluften håller trots allt minst 8 grader, även då det är som kallast. En värmepump som även skulle fungera som fläkt i stället för det som finns nu.
Finns det värmepumpar där utomhusdelen ansluts till ett rörsystem?
Förslag inför framtida ombyggnad mottages tacksamt.