E
Ewald: Det verkar ju finnas en del diskussioner kring detta även i Sverige .... ... t.ex. ... http://www.vvsforum.se/index.php?id=3840 ... eller här finns det en del artikler .... http://www.byggochenergiteknik.se/
1 svar · 2,1k läst
T
Tobbe87: Kunde inte se eller känna några hål i den. Den sitter sist på röret och bara 1,5 meter ifrån sitter ett frånluftsdon. Den gick ej att komma åt innan jag tog upp hålet för en spott så renlucka känns det inte som.
4 svar · 1,4k läst
·
M
mangew: Vid vår kommande köksrenovering måste vi flytta ventilationen från köksfläkten en liten bit (20-30cm). Just nu går Spiroröret rakt upp genom kallvinden upp till en takhuv. Den ligger precis vid en takstol, jag behöver flytta den till andra sidan takstolen. Kan man använda någon av dessa slangar för detta ändamål:
0 svar · 3,5k läst
S
Stina71: Tack Fredrik Å för förtydligandet!
13 svar · 4,5k läst
·
P
Plutus: Sover ni två stycken i ett stängt sovrum utan ventilation blir det fuktigt. Kan man ha fönstret på glänt? Kan man ordna överluftsdon vid innerdörren? Fönsterventiler, en sover i soffan med katten o.s.v. ;-) Möglet går att tvätta bort och kommer inte tillbaka om ni löser ventilationen.
1 svar · 2,7k läst
·
Wik83
Wik83: Jag vill ju försöka att lösa så mkt själv och höra mig för så att jag har lite kött på benen och veta lite så jag kan planera trummor och hur jag ska gå med kanaler i bjälklag osv. Jag vet att jag kommer behöva ha någon som ställer in och räknar ut. Men all info om hur andra gjort och vad dom känner kunna gjort annorlunda för att göra mitt system så pass bra som möjligt. Jag
71 svar · 20,3k läst
·
P
piko: [citat] http://www.vvsobadrum.se/badrum/badrumsflaktar-avfuktare-ac/avfuktare/gelia-avfuktare-24ldygn En sådan :)
46 svar · 21,1k läst
S
Stina71: Några fler som har kommentarer på denna tråd?
6 svar · 2,9k läst
L
lordi: Verkar skumt. Någonstans måste det komma in tilluft. Annars blir det stort undertryck i huset, och det är mindre bra.
7 svar · 2,2k läst
K
Klockan: I mitt suterränghus från -71 har det tidigare varit problem med radon, både markradon och från väggarna. Den tidigare ägaren lät installera dels en radonsug med 4 st sugpunkter genom bottenplattan samt ventilation på nedervåningen i form av två stycken Lossnay VL-100. Uppvärmningen i huset är direktverkande el, kompletterat med luft/luft värmepump. Med dessa igång (på lägsta
0 svar · 3,6k läst
GoForIt
GoForIt: Ja då ser jag ingen anledning till att det inte skulle fungera..
3 svar · 4,6k läst
P
piko: Är 160 det invändiga eller utvändiga måttet?
18 svar · 17,4k läst
L
LaT: [citat] Undrar hur den räknar på verkningsgraden? Om du sänker tilluftstempen så är det antagligen så att din eftervärmare går in lite mindre, vilket inte har ett dugg med verkningsgraden att göra! Jag har ett SystemAir VX700 agg med korsströmsvvx, jag har satt ned eftervärmaren på minimum samt att jag minskar vent när det blir kallare än -15. Hittils har det inte varit några
12 svar · 3,7k läst
Sten Holmström
Sten Holmström: Vi planerar sätta in ett FTX-agregat i samband med tilläggsisolering av föntren, i syfte att få bättre inomhusklimat (inget kallras). För frånluft kommer vi att använda befintliga rökkanaler i kök och badrum. Min fråga är om vi kan använda rökkanalerna för tilluft också. Vi får då ca tre tiluftskanaler per frånluftskanal. Anledningen är förståss att slippa ventrör genom
0 svar · 2,1k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Ja, jag måste erkänna att jag inte förstår hur konstruktionen ser ut, men det hör egentligen inte hit. Som sagt, var kallrasskyddet sitter spelar ingen roll. En annan sak: Jag har ingen ljuddämpare på imkanalen från spisfläkten. Brukar man ha det? Varför? Det surrar och brusar lite, men själva fläktljudet försvinner ju inte.
3 svar · 1,0k läst
F
fredrikru: Jag tycker du ska fundera att byta ut aggregatet mot ett nytt FTX aggregat. Mitt Östberg Heru drar runt 35W i drift och har högre verkningsgrad på återvinningen så det är ytterst sällan eluppvärmningen i aggregatet används. Att dra in och koppla in ett varmvattenbatteri kostar en slant med allt som måste till och då tycker jag nog att det är bättre att byta ut ditt gamla aggregat
23 svar · 19,7k läst
S
Somnium101: Okej då vet jag tack!!:)
2 svar · 7,4k läst
L
lars1one: Det är jag som skriver brandskyddsdokumentationen, men just denna fråga ang ventilationen är lite knepig. Det som krånglar till situationen är att jag inte har ett eget ventilationsaggregat. Annars hade jag kunnat isolera hela frånluftskanalen och installera en spjällcentral med egna detektorer som styr ett stort brandspjäll som växlar bort luften till en brandklassad
2 svar · 1,8k läst
13th Marine
13th Marine: Behöver du inte ta bort det så låt det sitta kvar, eternit i plattor kommer bara fram om du bryter dem.
1 svar · 2,8k läst
V
Ventilations Bosse: Den vanliga kanalfläkten 100 mm finns i ca 70w utförande, den funkar oftast(alltid) och sen kan du dra ner till 80mm kanal, då blir det både billigt och bra.
3 svar · 2,5k läst
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: [citat] Du hade ingen visning att den roterade?
13 svar · 2,6k läst
·
V
Ventilations Bosse: hm, 30 år gammalt aggregat har inte så många inställningar, kör det över ett driftur ett par timmar/dygn
7 svar · 3,4k läst
Oldboy
Oldboy: Om man hänger in fuktiga ytterkläder så kan nog vent i garderob vara bra, annars ska det väl inte behövas.
1 svar · 4,3k läst
F
fredrikru: Hur ofta går elpatronen i Bergvärmen in? Vilken temperatur på binnen har du? Hur gammalt är din växlare? Hur mycket drar din växlare?
9 svar · 3,3k läst
T
TheGame: [citat] Ja flödet var dåligt tidigare när allt stannade och jag började undersöka. Men nu är flödet ok det blåser som bara den från avluftsröret nu nÄr jag dragit på fläkten lite extra dessutom. Tror getingarna var orsaken till isproppen. Ang remskivan så ser den riktigt blank ut, den kanske måste bytas :/
13 svar · 5,4k läst
dof
dof: Missade det. Var nyss ner och ryckte ur den och den startar tyvärr inte av sig själv.
8 svar · 4,4k läst
P
patrik19836: Ja, jag hade absolut tänkt att ha rensningsmöjligheter på framförallt det donet, det är en av anledningarna till placeringen. Vare sig om fläkten kommer suga ned i källaren eller upp på taket kan en öppning för rensning som är "lättillgänglig" placeras efter detta don. /Patrik
3 svar · 3,7k läst
·
J
Juholt: Hej igen, Ber om ursäkt för sen återkoppling, varit på flygande fot och mycket annat har tagit upp tiden. Slutade med att vi tog den näst dyraste offerten och körde igång. Supernöjd med arbetet firman lagt ner hittills (har dock inte sett fakturan ännu^^). Körde på med öppen vindslucka och snickare som sågade upp till kattvindarna. Återstår väl att se vad skada det gjort om ett
8 svar · 2,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.