Ventilation
Seglarvännen: [citat] hmm, svårt att uttala sig om vad som är bäst för just din krypgrund, om du ändrar rördragningar/ventilering. Alla grunder har olika förutsättningar och du borde först göra fukt+Temp mätningar ett par månader över olika säsonger för att hitta en optimal lösning. En ganska säker rekommendation är dock att INTE öka ventilationen/luftomsättningen under varma delen av året
GT3: Att OVK är föreningens problem vet jag, men jag behöver någon sakkunnig som kan berätta för mig vad jag får och inte får göra då jag vill gå ned i dimension några cm på kanalerna, alternativt bila ner ett par cm och sätta igen lika mycket i ovankant. Detta pga taksänkning.
TheGame: Har själv också provat damsuga filtrena blir sällan bra iaf inte F7 findammet lossnar inte så lätt och suger man hårdare drar man in fibrerna också nej byt ist
Fein: Nja, då hade man kunna låta det gå i samma kanal om övrig frånluft. Jag är inne på att det skulle kunna vara ett tidigt system med förvärmd luft från grunden ( grunden är gemensam för ca 20 fastigheter ) Ingen vent-människa som nån gång har förirrat sig till norra europas största radhhusområde?
fredrikru: Jag har kopplat på en filterbox där jag har ett enkelt grovfilter och jag är förvånad hur mycket skit det filtret tar upp. Jag Damsuger det filtret nästan 1 gång i månaden men jag får bättre livslängd i mitt vanliga filter.
HansNorring: okej. är kondensatorn den lilla vita runda saken :P haha ? tack för alla svar :D
pelpet: Inget tävlande men lite motionslopp blir det när renoverandet och barnen tilllåter. Men jag bor 500 meter från riksskidstadion i Falun, och har man köpt ett hus för att kunna åka skidor så ska man ju ha en bra vallabod också :).
thomasp: Jätteintressant. Tack för tips och tankar. :) Mainstream: ja, "vanligt" system med klassiska placeringar. Kläd, grovkök, wc, kök mest. Ljud utifrån eller temporärt ljud bryr jag mig inte om, och trafiken är begränsad då vi bor på landet. Det jag är känslig för och verkligen vill undvika, är konstanta biljud som ligger på. Sådana finner jag fruktansvärt störiga. Kanske nån
Ewald: Dom här har en joniserande väggkräm .... konstig grej ... en kräm för väggen ... http://www.calameo.com/read/00110231843091c86da38
Tottomannen: Jag har några väggventiler liggande, så då testar vi med att stoppa in en sådan först och hoppas att det räcker! :)
Lane: Log lite när jag läste detta om de som bor kvar i sina hus från 70-talet. Vi bor i ett hus från 70 ungefär och de vi köpte av hade aldrig haft några problem. Fd ägaren hade blivit helt chockad och inte trott besiktningsmannen när denne nämnde att det fanns en viss lukt i huset. Denna lukten har vi jagat i 2 år. Man kan bli rätt hemmablind efter att ha bott i ett hus i 40 år. Dessutom
Blindnit: Menar du såna där fyrkantiga med fyrkantiga hål i så har mina suttit spikade i puts/betong-whatever. Men jag har velat ha bort skiten så det har varit rätt enkelt trots allt :D Men ett visst mindre svinn av vägg är nog svårt att åstadkomma oavsett, men hitta själva ventilen borde va den enkla delen jag tycka?
Allmänobildad: Försök täta dörren ut mot källargången. Rengör även tilluftskanalen så gott det går. På så vis får du in så ren luft som möjligt i källaren. Jag skulle även (om källardörren var tät) ha klaffventilen lite öppen, det räcker med ett par mm springa, hela tiden. För att få lite ombyte även när man inte vistas där.
Allmänobildad: Fyra är de som är synliga på bilden :D Ett par välplacerade montageskruv till så fick jag ihop min gpdf tillsammans med ulven i fårakläder.
FrittDrag_II: [citat] När det gäller FLVP måste avluftskanalen kondensisoleras i HELA sin längd, skulle man inte kondensisolera avluftskanalen genom en yttervägg eller i takhuv finns risken att det blir kondens på kanalen då den är kallare än omgivningen. Detta är extra viktigt med dem nya effektiva FLVP som kyler ner avluften extra mycket.
Mainstream: Har diskuterat det vidare med ventilationsfirman. Det blir självdrag till att börja med för att vid behov komplettera med pax-fläkt i ventilerna för bättre ventilation. Till det skaffar jag en avfuktare, typ Woods eller liknande, och sätter upp värmen relativt högt. Visar sig värme-läckaget genom ventilationen vara väldigt stort på vintern så får det bli en ny diskussion.
Seglarvännen: Vi har F7+G3 på tilluften och F5+G3 på frånluften. Har obseverat att frånluftens G3 sätter igen oftare, beror säkerligen på den innehåller större dammpartiklar än tilluftens pollen/föroreningspartiklar. Detta borde betyda att tilluftens F7 filter inte sätter igen lika fort som frånluftens F5. Så, till frågan, kan man hoppa över att byta tilluftens F7 exempelvis varan gång om man
TheGame: Använder mig inte alls av forcering och bortaläge. Ändrar manuellt själv till och frånluft om det behövs.
Somnium101: Hur ser ni att ni sparar energi/el med era värmeåtervinnings agg / ftxer? Jag kollar på min eliq online men ser ju att jag får högre medel förbrukning men körde ju in kommande luft på 22 grader inatt. Sänkte imorses innan jobb och har 16 grader in. Men inne luft tempen har sänkts nästan 1 grad. Därför e jag lite orolig att det kyler mer än de ger värmeåtervinning !? Så att
Danne_83: Ja jag hoppas det. I mitt fall var det inte så mkt att fundera på då jag totalrenoverar ett hus. Kommer kosta max 40k för materialet och sätter man det i relation till kanske total renoveringsbudget på bortemot 1miljon så känns det överkomligt.
Lambis: Fick just nu höra av min Brf att jag kan inte använda min köksrör installation. Skulle funka men den sade att när det blåsa ute vind kan ta ner matfett till grannas fönster. Jag litade på hantverkare som sade att om an bo högs upp få man dra rör genom utväg ( Gamla skafferi lucka) och n u sitta jag på en problem som jag måste fixa. Enkel att bara stänga den rör och använda
stoif: [citat] Njae. Det är ju som jtl påpekar temperaturskillnad i inomhus luft som gör att trycket blir högre på ovanvåningen. Varmare luft-> lägre densitet -> luften stiger. Utomhustemperaturen påverkar inte detta. Du förväxlar nog detta med att ett självdragshus oftare har högre/mer ventilation på vintern, men då har du varm inomhusluft med låg densitet som lättare tar sig ut i t.ex.
Melinaren: Tack GoForIt - det ska jag göra. Tänkte bara se om jag kunde få lite kött på benen innan jag träffar sotaren. Man vill ha lite koll helt enkelt.
Patrick E: Din lösning låter helt OK som en tillfällig fix. Har några gånger sätt att man tagit vanlig glasfiberull och lagt i en plastpåse och tryck in i ventiler/kaneler som inte används. Om du aldrig mer ska använda kanalen kan du väl ta bort gallret på fasaden och bygga igen öppningen. Men för att du ska få problem med fukt krävs ett flöde av varm fuktig luft som kondenseras mot en kall
Solute1: Enligt HSB var detta oerhört viktigt. För mig mindre begripligt. Vi köpte en sån billig som ni tipsade om (35 kronor kanske) och lämnade till deras vicevärd kring nyår. Sedan dess tyst, så vi hoppas att det räckte. Tack för era tips och ert engagemang!
Stenolofanders: Jag tror mer på att sno ihop något med hjälp av såna här: [bild] Det är en värmeväxlare från en kondenstorktumlare. Borde funka bättre. Den är gjord för ändamålet, genomtänkt avseende kondens, tryckfall etc. Om du seriekopplar ett antal får du hög verkningsgrad, om du parallellkopplar ett antal får du lågt tryckfall.