T
Tebax: Aha, allright. Egentligen ut energisynpunkt så borde ju en avfuktare bara bra, menar att då tar man tillvara på värmen och inte blåser ut den till kråkorna? Jag har gjutit in golvvärme men jag har en kopplat in den utan kör enbart element där nu. Jag har nu tejpat igen båda ventilerna och kör avfuktaren, har inte blivit bättre ännu men gissar att det kommer ta ett par dagar? Så jag
7 svar · 6,1k läst
·
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Tänk på att dessa små aggregat inte "tål" kanaler. Om jag läser rätt så skall aggregatet enligt PAX ge 20 l/s friblåsande (tilluft utan kanaler). Skulle tro att det bara räcker till ett tilluftsdon om det blir någon meter kanal, kanske två don med korta kanaler.
1 svar · 11,3k läst
·
E
exerg: alt byt till http://www.ventbutiken.se/ventilationskanaler/reduktioner/hfcm-reduktion-muff-nippel-centrisk/hfcm-dim-160-mm-centrisk-reduktion-muff-nippel
4 svar · 3,5k läst
BirgitS
BirgitS: Jag föreslår att du sätter in frånluft i KLK där uppe för att få tillräcklig friskluft in i sovrummen utan att det blir alltför dragigt i badrummet. Det är inte bra att ha friskluftsintag i köket eftersom det är stor risk för att det bara blir ett luftdrag från det till fläkten utan att resten av det planet ventileras. Räcker det inte med två friskluft och två frånluft där
1 svar · 1,7k läst
·
J
jenny_e: [citat] Dem går på vid fukt (fast den i badrummet på ovanvåning är på "lite" hela tiden tror jag)
12 svar · 2,6k läst
B
bamyl: Hej! Det låter som en bra idé. Om du mot förmodan skulle få höga fukthalter i rummet, så kan du behöva vidta andra åtgärder för att stoppa fukttransporten. (Orsaken till att det blir fuktigt i rummet) Lycka till!
3 svar · 1,8k läst
·
P
poppe12: Hej jag ska berätta hur det gått, om någon annan skulle stöta på liknande problem: Ventilen satt mycket riktigt fast i taket och inte i eternitkanalen. Den var spikad inuti ventilen i brädorna till taket. Om man tar bort tallriken så kan man se spikskallarna. Tack för svar!! [bild]
2 svar · 4,0k läst
·
Ronny Ronnski Pettersson
Ronny Ronnski Pettersson: [citat] Själva hatten är 420mm i diameter så blir nog bra. Tack så jättemycket för hjälpen (y)
9 svar · 11,4k läst
·
A
Arne999: Luften som går ur badrummet håller rumstemperatur, typ 21 grader. Luften som går genom pipan börjar på 21 grader och värms upp under de 5 meter som luften färdas genom en varm murstock och vid utloppet lär det vara betydligt varmare än luften som går ur badrummet. Vsst fattar ja att ja inte kan skicka in ny luft med intag precis bredvid rökgasernas utlopp. Inser även att det är
6 svar · 2,4k läst
E
exerg: [citat] Det är det som endast bör komma ut från skorstenen om du endast lagt in 1 kg ved. Nu har du säkert lagt in 3-4 kg och då är vi tillbaka till de 15 kbm/h som tidigarenämnts. Rökgasfläkten suger endast ut så mycket luft som du gett tillåtelse till genom kaminens luftintag.
18 svar · 3,8k läst
·
M
moore: [citat] Tack för bra information, har kollat två ggr till nu när utetemperaturen varit några plusgrader och då har det inte varit någon kondens alls i aggregatet. Men väntar ff på att få flödena finjusterade. Återkommer.
27 svar · 5,7k läst
·
K
Kitt happens-Glasmästarn: Hej! Rör de sig bara om 50cm så spelar de inte någon större roll. Vet inte vilket flöde du har på fläkten eller dim på flexröret.. skulle tippa på att du har en 125 anslutning på fläkten och kanske ett grundflöde på 20-30l/s vilket i en slät kanal 125mm kanal skulle innebära ca 0,4-0,6Pa/m. Flexrören är givetvis högre tryckfall i, men med din förlängning på 50cm så kanske
1 svar · 1,2k läst
T
TurboMicha: Det finns så många olika- jag önska en duktig ventilationstekniker som kan hjälpa här. Finns det ngn typ rekomendation i Göteborgs område?
4 svar · 2,4k läst
L
Liteavvarje: Kallas pump men är nog en vanlig fläkt i den , hur gammal är den , Väsnas , kanske behöver rengöras , skit på vingarna eller lager fel Är det markradon eller husradon Syns inte var den suger ifrån , det är två rör kopplat till fläktpaketet
3 svar · 2,1k läst
·
K
kruset: [citat] Inget fel på det donet det är ju en kontrventil bara man får ut flödet
3 svar · 6,7k läst
·
K
kruset: [citat] [citat] Man får ha tallriksventil sen om inte man kan mäta flödet då får kontrollanten skaffa andra verktyg, sen är det inte bra och ha frånluft över spisen ifall det brinner
23 svar · 8,5k läst
M
Micke_xyz: Ok, jag får satsa på en rensning då. Tack för svar.
7 svar · 1,0k läst
C
calleman: Det fanns en liknande tråd redan såg jag; https://www.byggahus.se/forum/threads/toers-man-koepa-goer-det-sjaelv-paket-ftx.305136/ Är det någon trots det som har något att tillägga så skriv gärna! Ha det gott!
1 svar · 2,2k läst
T
thellberg: [citat] Du får öka varvtalet på fläkten om den inte redan går max, styrs troligtvis från trafo inne i kåpan. Och så måste du se till att det är rätt justerat mellan de olika sugpunkterna(för detta måste du mäta luftflödet)
5 svar · 2,2k läst
K
kebab: [citat] Japp, i ett rum har vi det. I övriga rum rev jag ut det för 5-6 år sedan. Känner igen det där lite... På min förra arbetsplats hade dom problem med sånt där.... 50% av kvinnorna på kontoret fick bröstcancer :(
18 svar · 7,5k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Jag tittade lite på funktionsbilden för REC aggregat, om jag förstår bilden rätt så är frånluftsfläkten tryckande genom värmeväxlarpaketet. Detta gör att det är lite övertryck i slangen och då den inte faller hela tiden blir det ett litet "vattenlås" som kluckar hela tiden. Försök att se om du kan få slangen att falla hela tiden mot avloppet eller åtminstone försöka få den
5 svar · 3,2k läst
·
E
exerg: Är det ett 1½-planshus eller om du har 2 skorstenar/huvar med olika höjd så är det vanligt att det beter sig så när ventilationskanalerna är av plåt. Det brukar även vara tvunget att dra upp köksfläktsröret genom huvtaket för att inte matos skall tryckas tillbaka i angränsande rör.
5 svar · 7,8k läst
·
M
m26872: FTX alla dar i veckan. För komforten, samt hälsa för hus och boende. FTX möjliggör hög luftomsättning utan stora förluster. Ett F-system med "kraftigt" undertryck riskerar att luft från utrymmet med mikrobiell påväxt dras oönskade vägar som tex via barn- och sovrum. Räcker att någon stänger en dörr eller friskluftventil för att man tyckte det drog kallt. FTX med hög omsättning
6 svar · 11,5k läst
O
oestlund: Fick snabbt svar från Fresh kundtjänst, det var möjligt att haka ur spjället genom att böja det neråt så att det övre fästet hakas ur. Vågade inte riktigt testa innan jag visste att det gick. Skinande rent nu och jag slapp skruva ner den invändiga delen (y)
6 svar · 5,3k läst
Snailman
Snailman: Ska mäta på till och frånluft, och vad jag förstår ska man använda stora tratten, då den lilla kan visa mer fel. Så är det nån som kan beskriva hur ni ställer in den och om ni använder min max medel eller så? Och vilken enhet?
0 svar · 1,5k läst
Rabbithole
Rabbithole: En konstruktör, luftbutiken, soliduct etc. Googlar man på FTX installation hittar man en hel del. Du kan nog göra allt själv förutom injustering som kräver lite mätutrustning
5 svar · 1,7k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Googla "värmeflyttare" så hittar du lite grejer
1 svar · 1,4k läst
·
S
seniorkonsult: [citat] Fel. Fasadfläkten körs dygnet runt. När spisfläkten slås på forceras fasadfläkten. En mycket vanligt förekommande funkltion på enbostadshus. I mitt fall är det endast hygienutrymmet som lagts till.
26 svar · 13,3k läst
·
E
exerg: Går frånluftskanalerna tillsammans upp till en plåthuv på taket är det nog mer lämpligt med en fläkt där. Men börja med att kolla en gång till om luften överhuvudtaget och om ändå svagt verkligen sugs in genom sovrumsventilerna..Gör den inte det så starta köksfläkten och prova samma sak igen. Sugs det in då så är det fläktdrift som skall till och samtidigt undersöka om det
3 svar · 2,8k läst
13th Marine
13th Marine: Det låter ju som att du har glapp på kortet, kanske en kallödning. Ta en bild på kortet så kanske man kan ge något råd.
1 svar · 3,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.