HAr haft lite andra ventilationsfunderingar men det har fått mig att tänka till vad gäller skorstenens funktion.

Jag har 4 pipor varav en används flitigt till en stor vattenmantlad kamin. En pipa går till köksfläkten, en går ner i källaren och den tredje är oanvänd och stannar på övervåningen.

Eftersom skorstenen ständigt är uppvärmd på vintern så funkar ju samtliga pipor som frånluftskanaler. Men är inte detta rent slöseri med värme? Om murstocken är varm och man skickar ut luft så skickar man ju även ut massa värme. Rökkanalen och köksfläkten kan man ju inte göra så mycket åt men om man tex använde de två övriga kanalerna till att blåsa IN luft i huset så hade ju denna blivit förvärmd av murstocken. Inser ju risken med att blåsa in rökgaser iof så det är la inget alternativ.... men....Om inte annat borde det väll vara bättre att täppa igen kanaler som inte används och låta murstocken behålla värmen så så mycket som möjligt...

L
Gammalt hus , det har en själ i skorstenen med ventilationen och fungerat i många år
det går inte ut mycket där , bara lite hela tiden , på vintern mera , på sommaren mindre
Om du gör det så blir det mindre vent i huset genom att täppa till en pipa , får du mindre frisk luft i huset , det är inte bra .

Det förstår jag ju men är det inte bättre att öka på frånluften i badrummet tex istället för att dra ut mer luft genom en varm skorsten?

Såhär tänker jag:

Du kan inte gärna ta in luft bara kanske tio cm från där du släpper rökgaser. Det är hjärnsläpp.

På samma vis vill du inte ha en kall murstock, då kommer dina eldstäder bli ditt nästa problem.

Men man kanske kunde stjäla liiite extra värme istället för att man släpper ut den?

Är murstocken varm jämt, dvs att detta är ett resultat av din dagliga uppvärmning? Varför inte dra en slang genom den från den ena våningen till den andra, och med hjälp av en fläkt ta rumsluft från det utrymme som är varmast och blåsa ut den i det kallare utrymmet. Pipan ovanför får pluggas (En stor tuss rockwool och lite cement).

I mina tankar bör detta sno med sig en gnutta mer värme från murstocken, men inte mer än att den kommer att fortsätta fungera som den skall, men tillräckligt för att du skall märka resultat.

Spelar ju ingen roll om värmen till kråkorna går genom skorstenen eller genom badrumsväggen.

Antar att det finns spjäll/ventiler/luckor till de oanvända kanalerna där man bestämmer hur mkt/lite luft som ska ventileras ut?

Oldboy Oldboy skrev:
Spelar ju ingen roll om värmen till kråkorna går genom skorstenen eller genom badrumsväggen.
Jo faktiskt; Sätter vi idag ett utnyttjandevärde på TS uppvärmning till 100% (Faktiskt värde) så gör TS både sig själv och allas vår miljö en tjänst om TS med enkla medel kan bibehålla sin komfort med ett 95-procentigt energibehov.
:)

Luften som går ur badrummet håller rumstemperatur, typ 21 grader. Luften som går genom pipan börjar på 21 grader och värms upp under de 5 meter som luften färdas genom en varm murstock och vid utloppet lär det vara betydligt varmare än luften som går ur badrummet.

Vsst fattar ja att ja inte kan skicka in ny luft med intag precis bredvid rökgasernas utlopp. Inser även att det är lurigt att blåsa in luft genom en pipa då dessa kanske inte är 110% täta.

Renoveringen går på högvarv så inga spjäll/luckor finns . I nuleget har ja "pluggat" pipan på övervåningen med isolering då det annars strömmar ut luft den vägen

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.